Przedszkole Publiczne w Rudzińcu

Procedura organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej

 

PROCEDURA ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ

W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU W RUDZIŃCU

           

Podstawa prawna:

 Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji  i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)

Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949)

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578)

Cel udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu:

  • aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka;
  • stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:

  • rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych   i edukacyjnych dziecka;
  • rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.

Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:

  • z niepełnosprawności;
  • z niedostosowania społecznego;
  • z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeń zachowania lub emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z choroby przewlekłej;
  • z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, związanych np. z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne i dobrowolne.

Kto organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  • Organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej  zajmuje się dyrektor przedszkola, placówki.
  • Pomocy udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści,              w szczególności: pedagog, logopeda.
    Współpracują z rodzicami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi przedszkolami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.

Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną :

  • rodzice;
  • dyrektor przedszkola, placówki;
  • nauczyciel – wychowawca;
  • specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem;
  • poradnia;
  • asystent edukacji romskiej;
  • pomoc nauczyciela;
  • higienistka szkolna;
  • pracownik socjalny;
  • asystent rodziny;
  • kurator sądowy;
  • organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.

W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu:

  • w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem;
  • poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów;
  • zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla dzieci szczególnie uzdolnionych);
  • zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne (dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), logopedyczne (dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych), rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym) i inne zajęcia ocharakterze terapeutycznym(dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola);
  • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii publicznej poradni);
  • porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń - dla rodziców i nauczycieli.

Zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć.

Zadania nauczycieli i specjalistów pracujących w przedszkolu:

  1. Prowadzenie obserwacji pedagogicznej, która ma na celu:
  • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;
  • określenie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dziecka;
  • wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji;
  • analizę i ocenę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole - w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
  • rozpoznanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci utrudniających im uczestnictwo w życiu przedszkola.
  1. Podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dziecka w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy funkcjonowania.
  1.  Współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym.
  1. Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych dziecka.
  1. Ocena efektywności udzielonej pomocy i sformułowanie wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.

Gdy już wiemy, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczną:

  • Nauczyciel, wychowawca  lub specjalista udziela pomocy w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym dyrektora przedszkola, który we współpracy z nauczycielami  i specjalistami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów oraz bieżącej pracy z dzieckiem.
  • W przypadku, gdy konieczne jest objęcie dziecka  pomocą w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, specjalistycznych lub zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dyrektor (lub wyznaczona przez niego osoba) ustala formy udzielania pomocy, okres ich udzielania, oraz wymiar godzin realizacji poszczególnych form.
  • Planując udzielanie dziecku pomocy wychowawca, dyrektor współpracują z rodzicami.
  • Gdy mimo udzielanej dziecku pomocy nie następuje poprawa funkcjonowania, dyrektor przedszkola (lub wyznaczona przez niego osoba) za zgodą rodziców występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie rozwiązania problemu dziecka.
  • O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz ustalonych formach pomocy informuje się rodziców dziecka.

Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:

  1. Kształcenie, wychowanie i opiekę organizuje się w oddziale ogólnodostępnym. Przedszkole zapewnia:
  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • warunki  do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne;
  • zajęcia rewalidacyjne;
  • zajęcia specjalistyczne;
  • inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
  • integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym;
  • przygotowanie do samodzielności w szkole.
  1. Planowaniem i koordynowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się zespół (nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem), który opracowuje indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET), który określa:
  • zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia
    z dzieckiem;
  • działania o charakterze rewalidacyjnym - w przypadku dzieci niepełnosprawnych;
  • formy, okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
  • działania wspierające rodziców dziecka;
  • zajęcia rewalidacyjne;
  • w przypadku dzieci niepełnosprawnych - rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności;
  • zajęcia realizowane indywidualnie z dzieckiem lub w grupie liczącej do 5 dzieci -
    w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka, możliwości psychofizycznych lub zaleceń zwartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
  1. Zespół opracowuje IPET po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu kształcenia specjalnego, w zależności od potrzeb, we współpracy w poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną.
  1. IPET opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie, do dnia 30 września,  w którym dziecko rozpoczyna realizowanie wychowana przedszkolnego, lub w terminie 30 dni od złożenia w przedszkolu orzeczenia.
  2. Pracę zespołu koordynuje odpowiednio wychowawca oddziału, do której uczęszcza uczeń.
  1. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
  1.  Zespół co najmniej dwa razy w roku dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka.
  2. Rodzice ucznia mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen.

Dyrektor przedszkola powiadamia rodziców telefonicznie lub pisemnie o terminie spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu.

  1. Rodzice dziecka otrzymują kopię wielospecjalistycznej oceny oraz programu.