Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Konkurs Przedmiotowy z Matematyki


Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz proponowanej bibliografii
Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego  z Matematyki
dla uczniów gimnazjów woj. śląskiego w roku szkolnym 2013/2014

I. Obszary umiejętności sprawdzane na każdym etapie Konkursu


1. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

Uczeń:

1)      interpretuje i tworzy tekst matematyczny,

2)      używa języka matematycznego do opisu rozumowania oraz uzasadnia postępowanie prowadzące do uzyskanego wyniku,

 

2. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.

Uczeń:

1)      używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych,

2)      łączy informacje pochodzące z różnych źródeł i swobodnie przemieszcza się między nimi,

3)      wyciąga bezpośrednie wnioski i interpretuje wyniki.

3. Modelowanie matematyczne.

Uczeń:

1)      dobiera model matematyczny do prostej sytuacji i krytycznie ocenia trafność modelu,

2)      buduje model matematyczny danej sytuacji, uwzględniając ograniczenia i zastrzeżenia.

4. Użycie i tworzenie strategii.

Uczeń:

1)      stosuje strategie jasno wynikające z treści zadania,

2)      tworzy strategię rozwiązania problemu.

5. Rozumowanie i argumentacja.

Uczeń:

1)      prowadzi proste rozumowania,

2)      podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania,

3)      odkrywa, formułuje proste reguły.

 

II. Treści kształcenia

I etap

Wszystkie treści z matematyki zawarte w podstawie programowej dla szkoły podstawowej oraz treści z matematyki niżej wymienione zawarte w podstawie programowej dla gimnazjum:

1)      liczby naturalne i całkowite – własności i podzielność;

2)      liczby wymierne – własności i działania na liczbach wymiernych;

3)      potęgi i pierwiastki;

4)      procenty;

5)      wyrażenia algebraiczne , równania i układy równań;

6)      wykresy funkcji;

7)      elementy statystyki i wstęp do rachunku prawdopodobieństwa;

8)      figury płaskie;

9)      bryły (tylko zakres szkoły podstawowej).

 

II i III etap

 

Wszystkie treści z matematyki zawarte w podstawie programowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum dodatkowo rozszerzone o wiadomości dotyczące funkcji.

Uczeń:

  1. określa funkcję za pomocą wzoru, tabeli, wykresu, opisu słownego;
  2. oblicza ze wzoru wartość funkcji dla danego argumentu; posługuje się poznanymi metodami rozwiązywania równań do obliczenia, dla jakiego argumentu funkcja przyjmuje daną wartość;
  3. odczytuje z wykresu własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, maksymalne przedziały, w których funkcja maleje, rośnie, ma stały znak; punkty, w których funkcja przyjmuje w podanym przedziale wartość największą lub najmniejszą);
  4. rysuje wykres funkcji liniowej, korzystając z jej wzoru;
  5. wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o funkcji lub o jej wykresie;

 Forma Konkursu

Zestaw konkursowy składał się będzie z:

1)      zadań wielokrotnego wyboru,

2)      zadań na dobieranie,

3)      zadanie typu prawda-fałsz,

4)      zadań z „luką”,

5)      krzyżówki,

6)      zadań otwartych.

  1. Przewidywane są zadania sprawdzające umiejętność wykorzystania w ich rozwiązaniu nowych pojęć zdefiniowanych w treści zadania.
  2. Mogą wystąpić także zadania, w trakcie rozwiązywania których uczeń odkrywa, formułuje i udowadnia proste reguły – twierdzenia.

Uwagi:

1. Zadania otwarte będą oceniane holistycznie, a nie czynnościowo (w związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na realizację wyżej wymienionych obszarów umiejętności).

2. Ocena zadań otwartych obejmuje także poprawność zapisu i uzasadnienie odpowiedzi.

3. Uczestnicy nie mogą korzystać z kalkulatorów.

III. Proponowana literatura:

  1. Bobiński Z., Nodzyński P., Uscki M., Koło matematyczne w gimnazjum, Wydawnictwo AKSJOMAT,  Toruń 2010. (temat 3: Podzielność liczb, temat 4: Równania w liczbach całkowitych, temat 7: Procenty, temat 13: Pola i obwody figur)
  2. Dariusz Kulma, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 1, 2 i 3 gimnazjum, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012 http://zasobyip2.ore.edu.pl/
  3. Dariusz Kulma we współpracy ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 1, 2 i 3 gimnazjum, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011, http://zasobyip2.ore.edu.pl/.
  4. Testy konkursowe Konkursu Matematycznego dla Gimnazjum w woj. śląskim w latach 2011/2012, 2012/2013. tutaj http://www.wombb.edu.pl
szkolnastrona.pl