- Odwiedziny: 664571
- Do końca roku: 255 dni
- Do wakacji: 62 dni
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu
-
Statystyki
-
Kalendarium
Sobota, 2024-04-20
Imieniny: Agnieszki, Amalii
Konkurs Przedmiotowy z Matematyki
Zakres wiedzy i umiejętności oraz wykaz proponowanej bibliografii
Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki
dla uczniów gimnazjów woj. śląskiego w roku szkolnym 2013/2014
I. Obszary umiejętności sprawdzane na każdym etapie Konkursu
1. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń:
1) interpretuje i tworzy tekst matematyczny,
2) używa języka matematycznego do opisu rozumowania oraz uzasadnia postępowanie prowadzące do uzyskanego wyniku,
2. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
Uczeń:
1) używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych,
2) łączy informacje pochodzące z różnych źródeł i swobodnie przemieszcza się między nimi,
3) wyciąga bezpośrednie wnioski i interpretuje wyniki.
3. Modelowanie matematyczne.
Uczeń:
1) dobiera model matematyczny do prostej sytuacji i krytycznie ocenia trafność modelu,
2) buduje model matematyczny danej sytuacji, uwzględniając ograniczenia i zastrzeżenia.
4. Użycie i tworzenie strategii.
Uczeń:
1) stosuje strategie jasno wynikające z treści zadania,
2) tworzy strategię rozwiązania problemu.
5. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń:
1) prowadzi proste rozumowania,
2) podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania,
3) odkrywa, formułuje proste reguły.
II. Treści kształcenia
I etap
Wszystkie treści z matematyki zawarte w podstawie programowej dla szkoły podstawowej oraz treści z matematyki niżej wymienione zawarte w podstawie programowej dla gimnazjum:
1) liczby naturalne i całkowite – własności i podzielność;
2) liczby wymierne – własności i działania na liczbach wymiernych;
3) potęgi i pierwiastki;
4) procenty;
5) wyrażenia algebraiczne , równania i układy równań;
6) wykresy funkcji;
7) elementy statystyki i wstęp do rachunku prawdopodobieństwa;
8) figury płaskie;
9) bryły (tylko zakres szkoły podstawowej).
II i III etap
Wszystkie treści z matematyki zawarte w podstawie programowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum dodatkowo rozszerzone o wiadomości dotyczące funkcji.
Uczeń:
- określa funkcję za pomocą wzoru, tabeli, wykresu, opisu słownego;
- oblicza ze wzoru wartość funkcji dla danego argumentu; posługuje się poznanymi metodami rozwiązywania równań do obliczenia, dla jakiego argumentu funkcja przyjmuje daną wartość;
- odczytuje z wykresu własności funkcji (dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, maksymalne przedziały, w których funkcja maleje, rośnie, ma stały znak; punkty, w których funkcja przyjmuje w podanym przedziale wartość największą lub najmniejszą);
- rysuje wykres funkcji liniowej, korzystając z jej wzoru;
- wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o funkcji lub o jej wykresie;
Forma Konkursu
Zestaw konkursowy składał się będzie z:
1) zadań wielokrotnego wyboru,
2) zadań na dobieranie,
3) zadanie typu prawda-fałsz,
4) zadań z „luką”,
5) krzyżówki,
6) zadań otwartych.
- Przewidywane są zadania sprawdzające umiejętność wykorzystania w ich rozwiązaniu nowych pojęć zdefiniowanych w treści zadania.
- Mogą wystąpić także zadania, w trakcie rozwiązywania których uczeń odkrywa, formułuje i udowadnia proste reguły – twierdzenia.
Uwagi:
1. Zadania otwarte będą oceniane holistycznie, a nie czynnościowo (w związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na realizację wyżej wymienionych obszarów umiejętności).
2. Ocena zadań otwartych obejmuje także poprawność zapisu i uzasadnienie odpowiedzi.
3. Uczestnicy nie mogą korzystać z kalkulatorów.
III. Proponowana literatura:
- Bobiński Z., Nodzyński P., Uscki M., Koło matematyczne w gimnazjum, Wydawnictwo AKSJOMAT, Toruń 2010. (temat 3: Podzielność liczb, temat 4: Równania w liczbach całkowitych, temat 7: Procenty, temat 13: Pola i obwody figur)
- Dariusz Kulma, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 1, 2 i 3 gimnazjum, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2012 http://zasobyip2.ore.edu.pl/
- Dariusz Kulma we współpracy ze Sławomirem Dziugłem, Zbiór zadań dla nauczycielek i nauczycieli matematyki uczących w klasach 1, 2 i 3 gimnazjum, Firma Edukacyjno-Wydawnicza ELITMAT, 2011, http://zasobyip2.ore.edu.pl/.
- Testy konkursowe Konkursu Matematycznego dla Gimnazjum w woj. śląskim w latach 2011/2012, 2012/2013. tutaj http://www.wombb.edu.pl