Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

PSO kl. 8

ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO

do podręcznika Mit links! 2

 

I. Zasady ogólne

II. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych

III. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych

 

I. Zasady ogólne

1. Przedmiotowe Zasady Oceniania (PZO) są zgodne z Wewnątrzszkolnym Ocenianiem (WO), które stanowi załącznik do Statutu Szkoły.

2. W ramach oceniania przedmiotowego nauczyciel rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej danego etapu edukacyjnego
i realizowanego przez nauczyciela programu nauczania uwzględniającego tą podstawę. W tym celu na początku cyklu przeprowadzana jest diagnoza wstępna, której wyniki podlegają potem porównaniu z przeprowadzanymi diagnozami w trakcie cyklu.

3. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia, tj. stan wiedzy i umiejętności uczniów oraz postępy czynione przez ucznia.

4. O zakresie wymagań edukacyjnych, kryteriach i sposobach oceniania oraz trybie poprawiania oceny oraz uzyskania oceny wyższej niż proponowana nauczyciel informuje uczniów na pierwszej lekcji języka niemieckiego.

5. Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (m.in. na podstawie orzeczeń, opinii ppp oraz w wyniku rozpoznania indywidualnych potrzeb przez pracowników placówki).

6. Niezależnie od przyjętego w szkole systemu oceniania (np. punktowy, ocena opisowa, średnia ważona) ocenę roczną wyraża się w sześciostopniowej skali - od 1 do 6.

7. Główną funkcją oceniania bieżącego jest monitorowanie pracy ucznia i przekazywanie mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

Ocenianie bieżące ma za zadanie umożliwić:

a) informowanie ucznia, rodzica i nauczyciela o poziomie osiągnięć edukacyjnych oraz postępach ucznia,

b) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;

c) wskazywanie uczniowi mocnych (uzdolnień) i słabych stron, a przede wszystkim sposobów pracy nad nimi,

d) planowanie rozwoju ucznia, rozwijania jego uzdolnień, pokonywania ewentualnych trudności,

e) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce.

8. Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej odbywa się w trybie ustalonym w WO.

9. Jeśli wynik klasyfikacji śródrocznej ucznia wskazuje na to, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi bądź utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków w następujący sposób:

a) szczegółowe przedstawienie przez nauczyciela przedmiotu braków, pisemne wskazanie treści, które są niezbędne do opanowania przez ucznia,

b) oferta dodatkowych kart pracy, zadań i ćwiczeń pozwalających na przezwyciężenie trudności,

c) konsultacje indywidualne z nauczycielem przedmiotu.

10. Wszystkie oceny są dla ucznia i jego rodziców jawne, a sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane na zasadach określonych w WO.

11. Oceny podlegają uzasadnieniu przez nauczyciela (w sposób określony w Statucie szkoły).

12. Szkoła może zdecydować (w Statucie), że oceny bieżące będą ocenami opisowymi.

13. Oceny opisowe powinna wskazywać potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce oraz rozwijaniem uzdolnień.

W przypadku przyjęcia zasad oceny opisowej nauczyciel zamiast wystawienia stopnia (ocenianie bieżące) w skali 1–6 powinien uczniowi napisać informację zwrotną względem wykonanej przez niego pracy w formie komentarza. Można (nie trzeba) przyjąć zasadę obowiązującą w ocenianiu kształtującym i podawać oceny w formie informacji, w której:

a) wyszczególniamy i doceniamy dobre elementy pracy ucznia,

b) odnotowujemy to, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy (ze strony ucznia),

c) wskazujemy w jaki sposób uczeń powinien pracę poprawić (ile, które ćwiczenia, na kiedy – możliwie dokładna informacja),

d) wskazujemy w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

Ocena opisowa ma pomagać uczniowi uczyć się, jest zatem zindywidualizowana i odnosi się do kryteriów oceniania podanych wcześniej uczniom, czyli do kryteriów dobrze wykonanej pracy. Stosując ocenianie opisowe w ocenianiu bieżącym , należy ustalić jak „opisy” zostaną w efekcie przełożone na oceny, bo oceny roczne ustala się w skali 1–6. Proponuję oceniać opisowo w trakcie zdobywania przez uczniów nowych umiejętności, ćwiczeń, pierwszych prób danej formy (np. pisania listu), bo tu komentarze, wskazówki pomogą uczniom poprawić swoje wyniki, natomiast za testy/sprawdziany/kartkówki stawiać oceny w skali 1–6, stosowanie takiego mieszanego sposobu oceniania spełni dwie funkcje: pomoże uczniowi uczyć się i ułatwi wystawienie nauczycielowi oceny rocznej.

Odradzam natomiast pisanie komentarzy, informacji obok ocen wyrażonych cyfrą. Są nieefektywne.

II. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych

1. Nauczyciel sprawdza osiągnięcia edukacyjne ucznia możliwie często. Im większa liczba ocen cząstkowych, tym mniejszy błąd pomiaru, którym są obarczone powszechnie stosowane testy nauczycielskie.

2. Do sprawdzania wiedzy, umiejętności i postępów edukacyjnych ucznia stosuje się takie narzędzia jak: obserwacja ucznia w trakcie zajęć edukacyjnych – udział ucznia
w zajęciach, udział w ćwiczeniach, testy, sprawdziany, prace pisemne, kartkówki, wypowiedzi ustne, prace domowe.

3. Uzyskane oceny są jawne, podlegają uzasadnieniu, a ocenione prace pisemne wglądowi.

4. Każdą oceną można poprawić w trybie określonym w WO.

5. Sprawdziany i ich zakres są zapowiadane z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, kartkówki z bieżącego materiału nie podlegają tej zasadzie.

6. Sprawdziany, kartkówki i prace pisemne zapowiadane przez nauczyciela są obowiązkowe.

7. O terminach i zakresie prac domowych nauczyciel informuje na bieżąco.

8. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć dwa razy w semestrze i brak zadania pisemnego jeden raz w semestrze.

9. Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy nauczyciela w nadrobieniu zaległości wynikających z długotrwałej nieobecności w szkole. Termin nadrobienia zaległości podlega indywidualnym ustaleniom (adekwatnym do długości i przyczyny nieobecności).

10. Ocena końcoworoczna zostaje ustalona zgodnie z WO.

III. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen

 

1. POZIOM KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ WG ESOKJ – A1 / A2, KTÓRA JEST MOŻLIWA DO OSIĄGNIĘCIA W WYNIKU REALIZACJI PODRĘCZNIKA MIT LINKS! 2

WIEDZA

RECEPCJA

PRODUKCJA

INTERAKCJA

MEDIACJA

 

Uczeń posługuje się zakresem środków językowych pozwalających mu na realizację działań językowych w wybranych aspektach następujących bloków tematycznych:

 

Mensch

Kultur

Familie

Freizeit

Wohnung

Essen

Gesundheit

Sport

Reisen

Umwelt

Landeskunde

SŁUCHANIE:

A1

Uczeń rozumie znane mu słowa i bardzo podstawowe wyrażenia dotyczące go osobiście, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia, gdy tempo wypowiedzi jest wolne a wymowa wyraźna.

A2

Uczeń rozumie wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje dotyczące jego i jego rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Rozumie główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.

 

CZYTANIE:

 

A1

Uczeń rozumie znane nazwy, słowa i bardzo proste zdania, np. na tablicach informacyjnych i plakatach lub w katalogach.

A2

Uczeń czyta bardzo krótkie, proste teksty; znajduje konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Rozumie krótkie, proste listy prywatne.

MÓWIENIE:

A1

Uczeń używa prostych wyrażeń i zdań, aby opisać miejsce, w którym mieszka oraz ludzi, których zna.

 

 

A2

Uczeń posługuje się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie.

 

 

 

PISANIE:

 

A1

Uczeń pisze krótki, prosty tekst na widokówce, np. z pozdrowieniami z wakacji, wypełnia formularze (np. w hotelu) z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo.

A2

Uczeń pisze krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb, jak również bardzo prosty list prywatny, na przykład z podziękowaniem za coś.

MÓWIENIE:

A1

Uczeń bierze udział w rozmowie pod warunkiem, że rozmówca jest gotów powtarzać lub inaczej formułować swoje myśli, mówiąc wolniej oraz pomagając mu ująć w słowa to, co usiłuje opowiedzieć. Uczeń formułuje proste pytania dotyczące najlepiej mu znanych tematów lub najpotrzebniejszych spraw – i odpowiadać na tego typu pytania.

 

A2

Uczeń bierze udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy. Radzi sobie w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę.

Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:

- przekazuje w języku obcym informacje zawarte w materiałach wizualnych oraz bardzo prostych tekstach obcojęzycznych w zakresie wskazanych bloków tematycznych;

- przekazuje w języku polskim główne myśli lub wybrane informacje z tekstu w języku obcym;

- przekazuje w języku obcym informacje sformułowane w języku polskim (pojedyncze słowa, zdania).

A1

Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np.: miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna, i rzeczy, które posiada, oraz odpowiadać na tego typu pytania. Potrafi przedstawiać siebie i innych. Potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.

 

A2

Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym (m.in. podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Porozumiewa się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, w których dochodzi do prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe. Opisuje swoje otoczenie i porusza sprawy związane z głównymi potrzebami życia codziennego.

 

 

Opracowane na podstawie: http://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-cefr

 

 

 

 

 

Kryteria oceniania ogólne

 

 

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM PONADPODSTAWOWY

OCENA

NIEDOSTATECZNA

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

OCENA

DOSTATECZNA

OCENA

DOBRA

OCENA

BARDZO DOBRA

OCENA

CELUJĄCA

 

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

 

Wiadomości:

środki językowe

fonetyka

ortografia

Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.

Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.

 

 

U. zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń.

U. popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie.

U. zna proste, elementarne gramatyczne struktury wprowadzone przez nauczyciela.

U. popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań.

U. zna część wprowadzonych słów i wyrażeń.

U. popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie.

U. zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych.

U. popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach.

U. zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń.

U. zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia.

U. zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne.

U. popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne.

U. zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia.

U. poprawnie je zapisuje i wymawia.

U. zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne.

U. popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności określone programem nauczania.*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*W świetle obowiązujących przepisów ocena ucznia ma wynikać ze stopnia przyswojenia przez niego treści wynikających z podstawy programowej.

Ustalenie wymagań na ocenę celującą należy do nauczyciela, ale muszą one być zgodne z prawem. Jeżeli uczeń wykazuje zainteresowanie poszerzaniem wiedzy, można go za to nagrodzić dodatkowo, ale wiedza wykraczająca poza program nie może być elementem koniecznym do uzyskania oceny celującej – art. 44b ust. 3 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 2361)

 

 

 

 

 

 

 

Umiejętności

Recepcja

U. rozumie polecenia nauczyciela, w bardzo ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na rozumienie ze słuchu – rozumie pojedyncze słowa.

U. rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na rozumienie tekstów pisanych.

Recepcja

U. rozumie polecenia nauczyciela.

U. częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na rozumienie tekstów pisanych i rozumienie ze słuchu.

Recepcja

U. rozumie polecenia nauczyciela.

U. poprawnie rozwiązuje zadania na rozumienie tekstów pisanych i rozumienie ze słuchu.

Recepcja

U. rozumie polecenia nauczyciela.

U. poprawnie rozwiązuje zadania na rozumienie tekstów pisanych i rozumienie ze słuchu.

U. zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi.

 

Produkcja

Wypowiedzi ucznia nie są płynne i są bardzo krótkie: wyrazy, zdania pojedyncze.

U. przekazuje i uzyskuje niewielką część istotnych informacji.

Wypowiedzi ucznia są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne.

U. stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur.

U. popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne, które mogą zakłócać komunikację.

Produkcja

Wypowiedzi ucznia nie są zbyt płynne, ale mają dostateczną długość.

U. przekazuje i uzyskuje większość istotnych informacji.

Wypowiedzi ucznia są częściowo nielogiczne i niespójne.

U. stosuje słownictwo i struktury odpowiednie do formy wypowiedzi.

U. popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych, które nie zakłócają jednak komunikacji.

Produkcja

Wypowiedzi / prace pisemne są dość płynne i mają odpowiednią długość.

U. przekazuje i uzyskuje wszystkie istotne informacje.

Wypowiedzi ucznia są logiczne i w miarę spójne.

U. stosuje adekwatne do tematu słownictwo

i struktury.

U. popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, niezakłócające komunikacji.

Pisząc, u. stosuje odpowiednią formę i styl.

Produkcja

Wypowiedzi / prace pisemne ucznia są płynne i mają odpowiednią długość.

U. przekazuje i uzyskuje wszystkie wymagane informacje.

Wypowiedzi ucznia są logiczne i spójne.

U. stosuje bogate słownictwo i struktury.

U. popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne.

U. stosuje odpowiednią formę i styl.

 

 


 

KRYTERIA SZCZEGÓŁOWE:

MIT LINKS! 2, ROZDZIAŁ 1: ALLTAG

 

OCENA

 

DOPUSZCZAJĄCA

 

 

DOSTATECZNA

 

 

DOBRA

 

 

BARDZO DOBRA

 

 

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

WIEDZA:
znajomość

środków

językowych

Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela.

Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości i dotyczące bezpośrednio jego osoby.

Uczeń zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi stosuje kilka precyzyjnych sformułowań.

Uczeń zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty.

Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach. Popełnia liczne błędy.

Uczeń częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach i wypowiedziach.

Uczeń w większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach i wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji.

Uczeń poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach i wypowiedziach.

  1. Wyrażenia związane z muzyką

  2. Obowiązki domowe

  3. Nazwy pór roku i zjawisk atmosferycznych

  4. Czasowniki zwrotne

  5. Czasowniki złożone

  6. Czasowniki modalne müssen i können

RECEPCJA

Rozumie w przeczytanym i wysłuchanym tekście pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie.

 

Rozumie w przeczytanym i wysłuchanym tekście słowa o wysokim stopniu pospolitości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstów pisanych.

Rozumie większość tekstów i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa.

W większości poprawnie rozwiązuje zadania na rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstów pisanych.

Rozumie szczegółowo teksty

i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstów pisanych: r/f, dobieranie, ww.

PRODUKCJA

Z pomocą nauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje zadania niesamodzielnie.

  • Udziela odpowiedzi na pytania o przebieg swojego dnia.

  • Informuje, którą porę roku preferuje.

  • Informuje, jakie ma obowiązki domowe.

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Zachowuje poprawność językową na poziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów.

  • Opowiada o swoim idolu.

  • Wyraża radość.

  • Opowiada o przebiegu dnia.

  • Opowiada o podziale obowiązków domowych.

  • Opisuje swoją ulubioną porę roku.

  • Stosuje w wypowiedziach czasowniki zwrotne, złożone oraz czasowniki modalne müssen i können.

INTERAKCJA

W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami wypowiedzi dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi.

  • Składa propozycję i odpowiada na propozycję wspólnego wyjścia za pomocą prostych konstrukcji.

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji) w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych w ramach zajęć lekcyjnych.

  • Umawia się na wspólne wyjście.

  • Składa propozycje wspólnego wyjścia.

  • Przyjmuje i odrzuca propozycje wspólnego wyjścia.

Uczeń rozwiązuje TEST NR 1 (Cyfrowa Biblioteka Nauczyciela – ePanel)

MIT LINKS! 2, ROZDZIAŁ 2: MEIN WOHNORT

 

OCENA

 

DOPUSZCZAJĄCA

 

 

DOSTATECZNA

 

 

DOBRA

 

 

BARDZO DOBRA

 

 

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WIEDZA:
znajomość

środków

językowych

Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela.

Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości i dotyczące bezpośrednio jego osoby.

Uczeń zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi stosuje kilka precyzyjnych sformułowań.

Uczeń zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty.

Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne. Popełnia liczne błędy w wypowiedziach.

Uczeń częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach i wypowiedziach.

Uczeń w większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach i wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji.

Uczeń poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach i wypowiedziach.

 

  1. Nazwy środków transportu

  2. Zalety i wady środków transportu

  3. Nazwy miejsc w mieście

  4. Określenia związane z miejscem zamieszkania

  5. Elementy krajobrazu

  6. Odmiana rzeczowników w celowniku (Dativ