Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Wymagania szczegółowe w klasie VI szkoły podstawowej

PRZEDMIOTOWY SYSTEMU OCENIANIA

Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO kl.VI

Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego

Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne jest związana ze zmianą ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185) i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe przewidzianą w art. 2 i art. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.1718). 

Zgodnie z art. 28 ust. 2a i 2c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe nauczyciel wychowania fizycznego w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć wychowania fizycznego dla uczniów:

  • klas IV–VIII szkoły podstawowej, w tym uczniów klas szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej, będzie przeprowadzał raz w ciągu roku szkolnego w każdej klasie testy sprawnościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. w przepisach wymienionych rozporządzeń), a wyniki z tych testów, datę ich przeprowadzenia oraz masę ciała i wiek ucznia szkoła będzie wprowadzała do ewidencji „Sportowe Talenty”, o której mowa w art. 36a ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.

W związku z tym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego, w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” zostały określone rodzaje testów sprawnościowych, które nauczyciele wychowania fizycznego będą przeprowadzali dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej

Testy sprawnościowe obejmują:

  • bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
  • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
  • podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
  • skok w dal z miejsca –służący pomiarowi skoczności i siły

 

 Założenia ogólne

  1. Ocenianie z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnego

systemu oceniania szkoły.

  1. Ocena semestralna lub roczna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych

za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji

społecznych w procesie szkolnego wychowania fizycznego.

  1. Ocena semestralna lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen

cząstkowych.

  1. Przy ustalaniu oceny semestralnej i rocznej uwzględnia się przede

wszystkim wysiłek ucznia, wynikający z realizacji programu nauczania

oraz systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.

  1. Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową

aktywność ucznia, np. udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych,

zawodach sportowych, turniejach i rozgrywkach pozaszkolnych,

konkursach plastycznych i literackich o tematyce sportowej,

wyjazdach na basen itp.

  1. Podniesienie oceny z wychowania fizycznego na koniec I semestru

lub roku szkolnego może być tylko o jeden stopień.

  1. Ocenę za dodatkową aktywność ucznia nauczyciel wystawia dwa

razy w roku szkolnym – na koniec pierwszego i drugiego semestru.

  1. Szkolne ocenianie z wychowania fizycznego ma być czynnikiem motywującym

młodzież do aktywności fizycznej w wymiarze teraźniejszym

i przyszłościowym.

  1. Obniżenie oceny z wychowania fizycznego na koniec semestru lub

roku szkolnego następuje wskutek negatywnej postawy ucznia, np.

częste braki stroju, niesystematyczne ćwiczenie, sporadyczne uczestniczenie

w sprawdzianach kontrolno-oceniających, brak właściwego

zaangażowania w czasie poszczególnych lekcji, niski poziom kultury

osobistej itp.

  1. Ocena może być obniżona o jeden stopień.
  2. Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego decyzją

administracyjną dyrektora szkoły na podstawie opinii o ograniczonych

możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez

lekarza, na czas określony w tej opinii [Rozporządzenie MEN z dnia

10.06.2015 r.].

  1. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania na okres uniemożliwiający

wystawienie oceny semestralnej lub klasyfikacyjnej

na koniec roku szkolnego, zamiast oceny nauczyciel wychowania

fizycznego wpisuje „zwolniony” albo „zwolniona” [Rozporządzenie

MEN z dnia 10.06.2015 r.].

  1. Uczeń, który opuścił z własnej winy lub nie ćwiczył w 51% i więcej

obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, otrzymuje ocenę niedostateczną

na koniec semestru lub roku szkolnego.

  1. Rada pedagogiczna szkoły, w której uczeń opuścił z własnej winy

lub nie ćwiczył w 51% i więcej obowiązkowych zajęć wychowania

fizycznego, może ustalić dla ucznia egzamin klasyfikacyjny.

  1. Egzamin klasyfikacyjny obejmuje zadania praktyczne (umiejętności

ruchowe), które były przedmiotem nauczania w trakcie semestru

lub roku szkolnego.

  1. Oceny cząstkowe za określony poziom wiadomości, umiejętności

i kompetencji społecznych będą realizowane według następującej

skali ocen:

2 – dopuszczający

3 – dostateczny

+3 – plus dostateczny

4 – dobry

+4 – plus dobry

5 – bardzo dobry

6 – celujący

  1. Ocenę cząstkową za aktywność nauczyciel wystawia raz w miesiącu, biorąc pod uwagę przygotowanie lub jego brak do lekcji oraz zaangażowanie na boisku. Każde „np.”( brak stroju) obniża ocenę za aktywność o jeden stopień w danym miesiącu.

 

Wymagania szczegółowe w klasie VI szkoły podstawowej

W klasie VI szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące

obszary aktywności ucznia:

1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3) sprawność fizyczną (kontrola):

 siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie

30 s [według MTSF],

 gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],

 pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

4) umiejętności ruchowe:

75

 gimnastyka:

‒‒stanie na rękach przy drabinkach,

‒‒przewrót w przód z marszu do przysiadu podpartego,

 minipiłka nożna:

‒‒prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą

ze zmianą tempa i kierunku poruszania się,

‒‒uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach

rozbiegu (piłka jest dogrywana od współćwiczącego),

 minikoszykówka:

‒‒podania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem

w biegu,

‒‒rzut do kosza z dwutaktu z biegu,

 minipiłka ręczna:

‒‒rzut na bramkę z biegu po podaniu od współćwiczącego,

‒‒podanie jednorącz półgórne w biegu ze zmianą miejsca i kierunku

poruszania się,

 minipiłka siatkowa:

‒‒odbicie piłki sposobem oburącz dolnym w parach,

‒‒zagrywka sposobem dolnym z 4–5 m od siatki,

5) wiadomości:

 uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi

ustne lub pisemny test),

 uczeń wymienia podstawowe zasady korzystania ze sprzętu

sportowego (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),

 uczeń zna zasady i metody hartowania organizmu.

5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:

 uczeń wymienia negatywne mierniki zdrowia,

 uczeń zna przyczyny otyłości.

 

Szczegółowe kryteria oceny półrocznej lub rocznej

z wychowania fizycznego

 

1) Ocena celująca

Ocenę celującą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje

uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 5

kryteriów):

 jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in.

posiada odpowiedni strój sportowy,

 nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych,

rodzinnych lub osobistych,

 charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,

 używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych

z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela

czy innych pracowników szkoły,

 bardzo chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego

na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie powiatu, rejonu, województwa lub w zawodach ogólnopolskich,

 systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,

 jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;

uprawia dyscypliny lub konkurencje sportowe w innych klubach lub

sekcjach sportowych, podejmuje dowolne formy aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 5 kryteriów):

 w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 95–100% zajęć,

 w sposób ponad bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia

w czasie lekcji,

 wzorowo pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana

drużyny,

 pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,

 prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie

pod względem merytorycznym i metodycznym,

 potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować

się do wybranego fragmentu zajęć,

 umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,

 w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji

zajęć wychowania fizycznego,

 poczuwa się do współodpowiedzialności za stan techniczny

urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 5

kryteriów):

 zalicza wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie

nauczania,

 samodzielnie zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej,

w której nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych,

rodzinnych lub zdrowotnych,

 uzyskuje bardzo znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych,

  1. w ciągu roku szkolnego,

 dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

 oblicza wskaźnik BMI,

 podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy

wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 5 kryteriów):

 zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek

błędów technicznych lub taktycznych,

 ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi

w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 wykonanie zadania ruchowego przez ucznia może być zawsze

przykładem i wzorem do naśladowania dla innych ćwiczących,

 potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,

 wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie,

  1. trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,

 stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów

i rozgrywek sportowych,

 stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia

w sposób znaczący wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach

i rozgrywkach różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 3 kryteria):

 zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub

celującą,

 stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych

oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania

fizycznego,

 posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

 wykazuje się dużym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w kraju i za granicą.

 ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.

2) Ocena bardzo dobra

Ocenę bardzo dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 4

kryteria):

 jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada

odpowiedni strój sportowy, ale sporadycznie nie bierze

udziału w lekcjach z różnych powodów,

 nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych,

rodzinnych lub osobistych,

 charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,

 używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych

z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela

czy innych pracowników szkoły,

 chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego

na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie miejskim

lub gminnym,

 niesystematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,

 niekiedy podejmuje indywidualne formy aktywności fizycznej

w czasie wolnym,

 jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 4 kryteria):

 w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 90–94% zajęć,

 w sposób bardzo dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie

lekcji,

 bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana

drużyny,

 pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowe,

 prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące poprawnie pod

względem merytorycznym i metodycznym,

 potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować

się do wybranego fragmentu zajęć,

 umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

 stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,

 stara się dbać o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów

sportowych szkoły;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 4

kryteria):

 zalicza prawie wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte

w programie nauczania,

 poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie

uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub

zdrowotnych za namową nauczyciela,

 uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych,

  1. w ciągu roku szkolnego,

 dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

 oblicza wskaźnik BMI,

 czasami podejmuje indywidualny program treningowy w celu

poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 4 kryteria):

 zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi

błędami technicznymi lub taktycznymi,

 ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi

w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 potrafi wykonywać ćwiczenia o dużym stopniu trudności,

 wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale nie zawsze efektywnie,

  1. sporadycznie trafia do bramki czy rzuca celnie do kosza,

 stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie gry właściwej,

w trakcie zajęć,

 stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 2 kryteria):

 zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub

dobrą,

 stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych

oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć

wychowania fizycznego,

 posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

 wykazuje się bardzo dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w kraju i za granicą,

 ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.

3) Ocena dobra

Ocenę dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje

uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 3 kryteria):

 jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada

odpowiedni strój sportowy, ale zdarza mu się nie brać udziału

w lekcjach z różnych powodów,

 nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów zdrowotnych,

rodzinnych lub osobistych,

 charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,

 nie zawsze używa odpowiednich sformułowań w kontaktach

interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do

nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

 sporadycznie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego

na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

 nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

 raczej nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym,

 jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 3 kryteria):

 w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 85–89% zajęć,

 w sposób dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

 dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

 prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące w miarę poprawnie

pod względem merytorycznym i metodycznym,

 potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować

się do wybranego fragmentu zajęć, ale często to przygotowanie

wymaga dodatkowych uwag i zaleceń nauczyciela,

 umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

 nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania

fizycznego,

 dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych

szkoły, ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji

wychowawczej prowadzącego zajęcia;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 3

kryteria):

 zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie

nauczania,

 wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dobrą,

 poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie

uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub

zdrowotnych za wyraźną namową nauczyciela,

 uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych,

  1. w ciągu roku szkolnego,

 dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

 oblicza wskaźnik BMI,

 raczej nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 3 kryteria):

 zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi

błędami technicznymi lub taktycznymi,

 wykonuje ćwiczenia nie zawsze zgodnie z przepisami lub zasadami

obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 potrafi wykonywać ćwiczenia o przeciętnym stopniu trudności,

 wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale zawsze mało efektywnie,

  1. nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,

 nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

 stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):

 zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą,

 stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych,

które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,

 posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

 wykazuje się dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w kraju i za granicą,

 ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.

4) Ocena dostateczna

Ocenę dostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 2

kryteria):

 jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada

odpowiedni strój sportowy, ale często mu się zdarza nie brać

udziału w lekcjach z różnych powodów,

 nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych

lub osobistych,

 charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,

 często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych

z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do

nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

 nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na

rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

 nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

 nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 2 kryteria):

 w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 80–84% zajęć,

 w sposób dostateczny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

 nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

 nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących

poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

 nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym

przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

 umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

 często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania

fizycznego,

 dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych

szkoły, ale aktywność ta wymaga zawsze dodatkowej interwencji

wychowawczej prowadzącego zajęcia;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 2

kryteria):

 zalicza tylko niektóre testy i próby sprawnościowe ujęte w programie

nauczania,

 wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dostateczną,

 nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których

nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych

lub zdrowotnych,

 nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

 nie oblicza wskaźnika BMI,

 nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych,

  1. w ciągu roku szkolnego,

 nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 2 kryteria):

 zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi

błędami technicznymi lub taktycznymi,

 wykonuje ćwiczenia prawie zawsze niezgodnie z przepisami lub

zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub

zespołowych,

 potrafi wykonywać ćwiczenia o niskim stopniu trudności,

 wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,

  1. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,

 nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

 stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):

 zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,

 stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz

zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania

fizycznego,

 posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

 wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w środowisku lokalnym i kraju.

5) Ocena dopuszczająca

Ocenę dopuszczającą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 1

kryterium):

 bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,

 często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych,

rodzinnych lub osobistych,

 charakteryzuje się niskim poziomem kultury osobistej,

 bardzo często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach

interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku

do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

 nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na

rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

 nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

 nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 1 kryterium):

 w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 70–79% zajęć,

 w sposób nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,

 nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

 nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących

poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

 nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym

przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

 umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

 bardzo często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć

wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać

zdrowiu i życiu współćwiczących,

 nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych

szkoły;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 1

kryterium):

 zalicza tylko pojedyncze testy i próby sprawnościowe ujęte

w programie nauczania,

 nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których

nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych

lub zdrowotnych,

 nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych,

  1. w ciągu roku szkolnego,

 nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,

 nie oblicza wskaźnika BMI,

 nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 1 kryterium):

 zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z rażącymi

błędami technicznymi lub taktycznymi,

 wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami

obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 potrafi wykonywać ćwiczenia o bardzo niskim stopniu trudności,

 wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,

  1. nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,

 nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

 stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):

 zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dopuszczającą,

 stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz

zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania

fizycznego,

 posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,

 wykazuje się niskim zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w środowisku lokalnym i kraju.

6) Ocena niedostateczna

Ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych:

 prawie zawsze jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,

 bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych,

rodzinnych lub osobistych,

 charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,

 zachowuje się wulgarnie w stosunku do nauczyciela oraz innych

pracowników szkoły,

 nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na

rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

 nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,

 nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,

 nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć:

 w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy poniżej 70% obowiązkowych

zajęć,

 w sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie

lekcji,

 nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,

 nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,

 nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących

poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,

 nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym

przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

 nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,

 nigdy nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania

fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji zawsze zagraża

zdrowiu, a nawet życiu współćwiczących,

 nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych

szkoły, a nawet często je niszczy i dewastuje;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego:

 nie zalicza większości testów i prób sprawnościowych ujętych

w programie nauczania,

 nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których

nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych

lub zdrowotnych,

 nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych,

  1. w ciągu roku szkolnego,

 nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej:

 zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bardzo

rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,

 wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami

obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,

 nie potrafi wykonywać ćwiczeń nawet o bardzo niskim stopniu

trudności,

 wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,

  1. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,

 nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

 stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości:

 zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,

 stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz

zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania

fizycznego,

 posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego

i motorycznego,

 wykazuje się niedostatecznym zakresem wiedzy nt. bieżących

wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i kraju.

 

 

 

 

szkolnastrona.pl