Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Kryteria oceniania z języka niemieckiego oraz formy kontroli – klasy IV-VIII SP

Kryteria oceniania z języka niemieckiego oraz formy kontroli – klasy IV-VIII SP

  1. 1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceniania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto bierze udział w konkursach z języka niemieckiego i zajmuje w nich wysokie miejsca.
  2. Ocenę bardzo dobrą (materiał opanowany w 90% - 100%) otrzymuje uczeń, który w zakresie poszczególnych sprawności opanował następujące umiejętności:
  3. a) w zakresie gramatyki i słownictwa:

- potrafi budować spójne zdania (poprawnie operuje strukturami prostymi i złożonym),

- stosuje szeroki zakres słownictwa (odpowiedni do zadania),

  1. b) w zakresie słuchania:

- potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów,

- potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną,

- potrafi z łatwością zrozumieć polecenia nauczyciela,

  1. c) w zakresie mówienia:

- potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość,

- potrafi mówić spójnie bez zawahań (posługuje się poprawnym językiem),

- umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie,

- można go z łatwością zrozumieć,

  1. d) w zakresie pisania:

- potrafi napisać zdanie zawierające złożone struktury i słownictwo,

- potrafi w spójny sposób zorganizować tekst ( tekst zawiera wszystkie istotne punkty),

- używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Ponadto uczeń prowadzi systematycznie zeszyt lekcyjny, odrabia zadania domowe i bierze aktywny udział w lekcji.

  1. Ocenę dobrą (materiał opanowany w 80% - 89%) otrzymuje uczeń, który w zakresie poszczególnych sprawności opanował następujące umiejętności:
  2. a) w zakresie gramatyki i słownictwa:

- potrafi poprawnie operować większością struktur prostych i złożonych,

- potrafi budować spójne zdania, w większości wypadków spójnie,

- zazwyczaj używa szerokiego zakresu słownictwa, odpowiedniego do zadania,

  1. b) w zakresie słuchania:

- potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów,

- potrafi wydobyć większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną,

- potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela,

  1. c) w zakresie mówienia:

- przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość,

- potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem, (posługuje się w miarę poprawnym językiem, popełniając niekiedy zauważalne błędy),

- potrafi na ogół w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie,

- można go zazwyczaj zrozumieć bez trudności,

  1. d) w zakresie pisania:

- próbuje pisać stosując złożone struktury i słownictwo,

- pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne, (tekst zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca),

- używa przeważnie prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Ponadto uczeń prowadzi systematycznie zeszyt lekcyjny, odrabia zadania domowe i bierze w miarę aktywny udział w lekcji.

  1. Ocenę dostateczną (materiał opanowany w 50% - 79%) otrzymuje uczeń, który w zakresie poszczególnych sprawności opanował następujące umiejętności:
  2. a) w zakresie gramatyki i słownictwa:

- potrafi poprawnie operować niektórymi strukturami prostymi i złożonymi,

- potrafi budować zdania, niekiedy spójne,

- na ogół używa zakresu słownictwa, odpowiedniego do zadania,

  1. b) w zakresie słuchania:

- potrafi czasem zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów,

- potrafi wydobyć część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną,

- potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela,

  1. c) w zakresie mówienia:

- czasem potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość,

- potrafi mówić spójnie, ale z wyraźnym wahaniem,

- posługuje się częściowo poprawnym językiem, ale popełnia sporo zauważalnych błędów,

- można go zazwyczaj zrozumieć,

  1. d) w zakresie pisania:

- próbuje napisać zdanie zawierające proste struktury i słownictwo,

- w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów,

- używa czasem nieprawidłowej pisowni i interpunkcji.

Ponadto uczeń prowadzi systematycznie zeszyt lekcyjny, odrabia zadania domowe i stara się brać udział w lekcji.

  1. Ocenę dopuszczającą (materiał opanowany w 31% - 49%) otrzymuje uczeń, który w zakresie poszczególnych sprawności opanował następujące umiejętności:
  2. a) w zakresie gramatyki i słownictwa:

- potrafi poprawnie operować niedużą ilością struktur prostych złożonych(zdania są przeważnie niespójne),

- dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa, odpowiedniego do zadania,

- czasami niepoprawnie używa codziennego słownictwa,

  1. b) w zakresie słuchania:

- potrafi od czasu do czasu zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów,

- potrafi wydobyć niedużą część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną,

- potrafi zazwyczaj zrozumieć polecenia nauczyciela, ale może potrzebować przy tym podpowiedzi,

  1. c) w zakresie mówienia:

- czasem potrafi przekazać wiadomość, ale z trudnościami,

- potrafi czasem mówić spójnie, ale z częstym wahaniem,

- posługuje się czasem poprawnym językiem, ale popełnia wiele zauważalnych błędów,

- rzadko próbuje zabierać  głos w rozmowie,

- można go zazwyczaj zrozumieć, ale z pewną trudnością,

  1. d) w zakresie pisania:

- próbuje pisać zdanie zawierające proste struktury i słownictwo (tekst bywa spójny, ale brak mu organizacji),

- w zadaniu pisemnym zawiera niektóre istotne punkty,

- używa w większości nieprawidłowej pisowni i interpunkcji.

Ponadto uczeń prowadzi systematycznie zeszyt lekcyjny, odrabia zadania domowe i stara się brać udział w lekcji.

  1. Ocenę niedostateczną (materiał nieopanowany w 30%) otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów oceniania na ocenę dopuszczającą.

 

 

FORMY KONTROLI

Wiedza i umiejętności uczniów są oceniane poprzez:

  1. a) sprawdziany wiadomości ,
  2. b) kartkówki,
  3. c) odpowiedzi ustne,
  4. d) kontrolę zadania domowego.
  5. e) kontrolę czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu.

 FORMY SPRAWDZANIA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI:

Ustala się następujące formy pracy i aktywności ucznia na lekcjach języka niemieckiego:

  1. Sprawdziany wiadomości – są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i są zapisywane w dzienniku. Sprawdziany są obowiązkowe. Uczeń musi w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły zaliczyć materiał. Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny.
  2. kartkówki – nie muszą być zapowiadane, obejmują partię materiału trzech ostatnich lekcji.  Kartkówki są  obowiązkowe. Uczeń musi w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły zaliczyć materiał. Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny.

-      Dla uczniów posiadających orzeczenie o nauczaniu indywidualnym lub opinie Poradni Pedagogiczno-  

       Psychologicznej wymagania i kryteria oceniania oparte są na podstawie opinii Poradni Pedagogiczno-

        Psychologicznej  i dostosowane są indywidualnie do wskazówek zawartych w opinii.  

-      Uczeń jest zobowiązany do uzupełniania na bieżąco ćwiczeń i ustnego utrwalania lekcji na każdą  następną.

-      Uczeń na pierwszej lekcji po nieobecności w szkole może nie być przygotowany, jeżeli nieobecność    

      związana była z chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które go usprawiedliwiają.

-     Dwa razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( brak zeszytu, brak pracy 

      domowej) bez podawania przyczyny, z wyjątkiem zapowiadanych wcześniej prac  pisemnych.  

     Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone na początku lekcji.

-     Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zwrócić się do nauczyciela w celu ustalenia formy 

      Wyrównywania  braków lub pokonania trudności.

-     Uczeń pracujący szybciej niż pozostali może poprosić o dodatkowe zadania.Za każdą tak formę 

      Aktywności  na lekcji lub w domu może uzyskać ocenę w postaci + ( pięć + to ocena bardzo dobra).

-     W przypadku dłuższej nieobecności usprawiedliwionej przez rodziców, terminy sprawdzenia  

      wiadomości  są uzgadniane z nauczycielem. Uczeń otrzymuje określony limit czasu na  uzupełnienie  braków.  

 

-    Brak podręcznika lub ćwiczeń na zajęciach uniemożliwiający aktywną pracę na lekcji skutkuje

     uzyskaniem  - minusa (trzy minusy skutkują oceną niedostateczną)

Aktywność:

Ocenie podlega: uczestnictwo w lekcji. W trakcie lekcji uczeń może zostać oceniony za pomocą plusów  i minusów (trzy + to ocena bardzo dobra; trzy - to ocena niedostateczna)

 Udział w konkursach:

Za udział w konkursach i olimpiadach uczeń może otrzymać dodatkowe oceny:

  • za zajęcie premiowanego miejsca na poziomie szkoły – ocena cząstkowa celująca o wadze 3 lub 2,
  •  udział w konkursie gminnym – ocena cząstkowa celująca o wadze 3,
  • udział w konkursie rejonowym – podwyższenie rocznej oceny o jedną w górę,
  • udział w konkursie wojewódzkim – roczna ocena celująca.

 TRYB USTALANIA ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ  Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO

  1. Ocena śródroczna i roczna wystawiana jest na podstawie co najmniej 3 ocen cząstkowych.
  2. Aby otrzymać pozytywną ocenę roczną uczeń musi uzyskać średnią ważoną, co najmniej 1,5 z obu

    Semestrów.

  1. Każdemu działaniu ucznia przypisane są odpowiednie wagi:

 

forma   sprawdzania wiadomości i umiejętności

waga

Sprawdzian ,test

4

kartkówka

3

 odpowiedź ustna, referat, wypracowanie

2

zadanie domowe,

 aktywność

1

 

  1. Przy obliczaniu średniej ważonej „plus” przy ocenie ma wartość 0,5.
  2. 6. Osiągnięcia ucznia w konkursach przedmiotowych mogą podwyższyć ocenę śródroczną lub roczną.
  3. 7. O ocenie śródrocznej i rocznej decyduje średnia ważona według następujących progów:

 

 

wartości średniej ważonej

 

ocena

Poniżej 1,60

niedostateczna

1,60 – 2,59

dopuszczająca

2,60 – 3,59

dostateczna

3,60 - 4,59

dobra

                  4,60 – 5,59

bardzo dobra

              powyżej 5,59

celująca

Uczeń, który otrzyma ocenę niedostateczną ma obowiązek zaliczyć na pozytywną ocenę materiał nauczania z I semestru w terminie i formie ustalonej z nauczycielem. Zaliczenie jest warunkiem uzyskania pozytywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z języka niemieckiego.

 

 

 

 

 

szkolnastrona.pl