Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Przedmiotowy system oceniania z wiedzy o społeczeństwie w roku szkolnym 2022/2023

Przedmiotowy system oceniania

 z wiedzy o społeczeństwie

w roku szkolnym 2022/2023

 

Nauczyciel: Wioleta Gołąbek

 

 

W ciągu dwóch pierwszych tygodni pracy w nowym cyklu kształcenia nauczyciel powinien wnikliwie obserwować umiejętności i postawy wszystkich uczniów. Powinien również udzielić każdemu z nich słownej oceny motywującej do działania i wskazującej, co już potrafi, a z czym ma trudności i nad czym szczególnie musi pracować. Taka diagnoza pozwoli nauczycielowi przygotować plan pracy z daną grupą uczniów.

 

  1. Wymagania i kryteria oceny są podawane do wiadomości uczniów na początku roku szkolnego. Są zamieszczone również na stronie naszej szkoły (do wiadomości Rodzica).

 

  1. Formy bieżącego sprawdzania postępów ucznia

 

Forma

Zakres treści

Częstotliwość

Zasady

1. Prace pisemne w klasie

sprawdziany

pisemne

(trwające 30 min

lub dłużej)

• jeden dział lub połowa obszernego działu

minimum dwa w półroczu

• zapowiadane przynajmniej z tygodniowym

wyprzedzeniem

• adnotacja w dzienniku lekcyjnym

• w miarę możliwości poprzedzone lekcją powtórzeniową, na której nauczyciel informuje uczniów o narzędziach sprawdzających

kartkówki

(trwające

do 20 min)

• zagadnienia z ostatniego tematu lekcji lub z dwóch /trzech ostatnich tematów

• minimum jedna w półroczu

• zapowiedziane lub niezapowiedziane

2. Prace domowe

pisemne

• materiał nauczania z bieżącej lekcji lub przygotowanie materiału dotyczącego nowego tematu

minimum

dwie w półroczu

• ocenie może podlegać wybiórczo kilka prac

w innej formie

• prace dodatkowe, np.: wykonywanie plakatów, planszy, pomocy dydaktycznych

3. Odpowiedzi ustne

• dana partia materiału

minimum jedna w półroczu

• bez zapowiedzi

4. Praca na lekcji

(indywidualna

lub zespołowa)

• bieżący materiał nauczania

minimum dwie oceny

w półroczu

 

• ocenie podlegają: aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy samodzielnej oraz praca w grupie

26 Przedmiotowe zasady oceniania

  1. Pozostałe ustalenia dotyczące sposobów bieżącego sprawdzania postępów ucznia
  2. Sprawdziany pisemne
  • Sprawdziany pisemne są obowiązkowe.
  • Uczeń, który nie zgłosił się na sprawdzian z przyczyn usprawiedliwionych, musi przystąpić do niego w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły.
  • Jeżeli nieobecność na sprawdzianie jest nieusprawiedliwiona, uczeń przystępuje do niego na pierwszej lekcji, na którą przyszedł.
  • Każdy uczeń ma prawo poprawić oceny do dwóch tygodni.
  1. Kartkówki

Nieobecność ucznia na kartkówce nie zobowiązuje go do zaliczania danej partii materiału.

  1. Odpowiedzi ustne
  • Przy wystawieniu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel powinien przekazać uczniowi informację zwrotną.

Ocena celująca: odpowiedź bezbłędna, samodzielna, wykraczająca poza program

ocena bardzo dobra: samodzielna, wyczerpująca, bezbłędna

ocena dobra: samodzielna, niepełna

ocena dostateczna:  samodzielna, niepełna, z błędami

ocena dopuszczająca: niepełna, z pomocą nauczyciela

 ocena niedostateczna: nie udzielenie prawidłowej odpowiedzi.

  1. 4. Uczeń ma prawo do dwóch nieprzygotowań do zajęć (w tym zadania domowe, odp. ustna, brak zeszytu, ćwiczeń). Kolejne nieprzygotowanie to ocena niedostateczna.
  2. Aktywność: 5 plusów ocena bardzo dobry.

 

III. Sprawdzenie i ocenianie sumujące postępy ucznia

Uczeń otrzymuje za swoje osiągnięcia w danym roku szkolnym oceny: śródroczną i roczną. Wystawia je nauczyciel na podstawie wagi ocen cząstkowych ze wszystkich form aktywności ucznia. Wagi ocen przelicza librus.

 

Ocena wagowa obliczana jest w dzienniku elektronicznym na stronie www.synergia.librus.pl i jest aktualizowana przez cały rok szkolny po wpisaniu każdej kolejnej oceny cząstkowej.

 

(UWAGA!!! Średnia ważona nie decyduje definitywnie o ocenie na koniec półrocza lub roku szkolnego).

 O ocenie wystawionej na I półrocze i na koniec roku szkolnego decyduje nauczyciel danego przedmiotu. MOŻE się przy tym sugerować średnią ważoną (według schematu poniżej) ale przede wszystkim bierze pod uwagę wkład pracy ucznia.

 

Ustalenie oceny rocznej:

 

niedostateczny: średnia 1,00 - 1,60

 

dopuszczający: średnia 1,61 - 2,60

 

dostateczny: średnia 2,61 - 3,60

 

dobry: średnia 3,61 - 4,60

 

bardzo dobry: średnia 4,61 - 5,50

 

celujący: średnia 5,51 – 6,00

 

 Ustalenie oceny po I półroczu:

Wystawiając ocenę po I półroczu dopuszcza się stosowanie plusów i minusów np.: +dostateczny

 

  1. Szczegółowe wymagania z przedmiotu WOS zamieszczone są w wymaganiach z przedmiotu. (strona szkoły; u nauczyciela).
  2. W przypadku ucznia posiadającego opinię, orzeczenie nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.

 

VI. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia. Za każde takie zgłoszenie otrzymuje np, z tym, że każdy kolejne np przybiera postać oceny niedostatecznej. Jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania lub braku pracy domowej, zaś nauczyciel to sprawdzi – uczeń automatycznie otrzymuje ocenę niedostatec

szkolnastrona.pl