Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

OCENIANIE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ- klasa 1 nauczanie zintegrowane

OCENIANIE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ

  1. JANA PAWŁA II W RUDZIŃCU

 KLASA I

 NAUCZANIE ZINTEGROWANE

Cele kształcenia w ujęciu wymagań ogólnych zostały przedstawione w odniesieniu do czterech obszarów rozwojowych dziecka: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. W tym ujęciu wychowanie fizyczne w klasie I odpowiada przede wszystkim za obszar fizycznego rozwoju dziecka. Zatem uczeń powinien osiągnąć:

  1. a) „…sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętność skutecznego działania i komunikacji,
  2. b) świadomość zdrowotną w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia,
  3. c) umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej,
  4. d) umiejętność respektowania przepisów gier, zabaw zespołowych i przepisów poruszania się w miejscach publicznych,
  5. e) umiejętność organizacji bezpiecznych zabaw i gier ruchowych.

Zapisane powyżej ogólne cele obszaru rozwoju fizycznego dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej są źródłem celów szczegółowych, które zostały opisane w formie efektów. Uczeń, poprzez wielokierunkową aktywność fizyczną i ruchową, powinien osiągnąć wszystkie efekty kształcenia przyporządkowane zajęciom wychowania fizycznego:

  1. Osiągnięcia w zakresie utrzymania higieny osobistej i zdrowia. Uczeń:

1) utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie,

2) dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu,

3) wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia,

4) przygotowuje we właściwych sytuacjach i w odpowiedni sposób swoje ciało do wykonywania ruchu,

5) ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń,

6) uznaje, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej, akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu.

  1. Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych. Uczeń:

1) przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń: postawa zasadnicza, rozkrok, wykrok, zakrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, podpór tyłem, siad klęczny, skrzyżny, skulony, prosty,

2) pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne, biega z wysokim

unoszeniem kolan, biega w połączeniu ze skokiem, przenoszeniem przyborów, np. piłki, pałeczki, z rzutem do celu ruchomego i nier_chomego, bieg w różnym tempie, realizuje marszobieg,

3) rzuca i podaje jednorącz, w miejscu i ruchu, oburącz do przodu, znad głowy, piłką małą i dużą, rzuca małymi przyborami na odległość i do celu, skacze jednonóż i obunóż ze zmianą tempa, kierunku, pozycji ciała, skacze w dal dowolnym sposobem, skacze przez skakankę, wykonuje przeskok zawrotny przez ławeczkę, naskoki i zeskoki, skoki zajęcze,

4) wykonuje ćwiczenia zwinnościowe:

  1. a) skłony, skrętoskłony, przetoczenie, czołganie, podciąganie,
  2. b) czworakowanie ze zmianą kierunku i tempa ruchu,
  3. c) wspina się,
  4. d) mocowanie w pozycjach niskich i wysokich,
  5. e) podnoszenie i przenoszenie przyborów,

5) wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego,

6) wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem, np. na ławeczce gimnastycznej,

7) samodzielnie wykonuje ćwiczenia prowadzące do zapobiegania wadom postawy.

  1. Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych. Uczeń:

1) organizuje zespołową zabawę lub grę ruchową z wykorzystaniem

przyboru lub bez,

2) zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej koleżanek i kolegów – uczestników zabawy, respektuje ich prawo do indywidualnego tempa rozwoju, radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo, np. drużyny przeciwnej, gratuluje drużynie zwycięskiej sukcesu,

3) respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa,

4) uczestniczy w zabawach i grach zespołowych, z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek,

5) wykonuje prawidłowo elementy charakterystyczne dla gier zespołowych: rzuty i chwyty ringo, podania piłki do partnera jednorącz i oburącz w miejscu lub w ruchu, odbicia piłki, kozłowanie w miejscu i w ruchu, podania piłki w miejscu i w ruchu, prowadzenie piłki, strzał do celu,

6) układa zespołowe zabawy ruchowe i w nich uczestniczy, ma świadomość, iż sukces w takiej zabawie odnosi się dzięki sprawności, zaradności i współdziałaniu,

7) jeździ na dostępnym sprzęcie sportowym, np. hulajnodze, rolkach, rowerze, sankach, łyżwach…

 II etap edukacyjny: klasy IV–VIII

Cele kształcenia i wychowania fizycznego w klasach IV–VIII – zapisane

w formie wymagań ogólnych – obejmują:

  • „…kształtowanie umiejętności rozpoznawania i oceny własnego rozwoju fizycznego oraz sprawności fizycznej,
  • zachęcanie do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach

aktywności fizycznej,

  • poznawanie i stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności

fizycznej,

  • kształtowanie umiejętności rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowania zachowań prozdrowotnych,
  • kształtowanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających

całożyciowej aktywności fizycznej…” [Podstawa programowa 2017].

POŻĄDANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI I MŁODZIEŻY

Realizacja programu nauczania powinna prowadzić do osiągnięcia zakładanych efektów dydaktycznych i wychowawczych w zakresie wiedzy,

umiejętności i kompetencji społecznych odnoszących się do wymagań szczegółowych zapisanych w podstawie programowej. W ten sposób można ocenić program nauczania pod względem merytorycznym i metodycznym, jak

również dokonać ewaluacji i wprowadzić niezbędne zmiany oraz korekty.

W niniejszym programie nauczania założono następujące osiągnięcia

i efekty edukacyjne:

  1. Klasa I

1) Higiena osobista i zdrowie. Uczeń:

‒ dba o higienę całego ciała,

‒ wie, jak dobrać strój sportowy do wybranej formy aktywności fizycznej,

‒ ćwiczy zawsze w stroju sportowym,

‒ starannie wykonuje wszystkie ćwiczenia,

‒ systematycznie ćwiczy na zajęciach wychowania fizycznego oraz

w czasie pozalekcyjnym i pozaszkolnym.

2) Sprawność motoryczna. Uczeń:

‒ przyjmuje pozycje wyjściowe do ćwiczeń,

‒ pokonuje trasę marszobiegu w środowisku naturalnym,

‒ wykonuje rzuty jednorącz i oburącz do celu i na odległość z wykorzystaniem różnorodnych przyborów,

‒ wykonuje skoki zawrotne przez ławeczkę,

‒ skacze przez skakankę,

‒ wykonuje przewrót w przód,

‒ wykonuje układ ćwiczeń równoważnych na ławeczce,

‒ demonstruje prawidłową postawę ciała.

3) Formy rekreacyjno-sportowe. Uczeń:

‒ aktywnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych,

‒ jeździ na rowerze, rolkach, hulajnodze, sankach i łyżwach,

‒ kozłuje piłkę jednorącz w miejscu i w ruchu,

‒ chwyta i podaje piłkę oburącz,

‒ chwyta piłkę oburącz i podaje jednorącz,

‒ rzuca piłką oburącz i jednorącz do celu, bramki, niskiego kosza,

‒ odbija piłkę oburącz,

‒ prowadzi piłkę nogą, uderza na bramkę.

  1. Klasa IV

1) W zakresie wiedzy. Uczeń:

‒ wymienia podstawowe zdolności kondycyjne i koordynacyjne,

‒ wie, co to jest tętno,

‒ wymienia cechy prawidłowej postawy ciała,

‒ zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń,

‒ zna podstawowe przepisy oraz zasady gier i zabaw ruchowych,

gier rekreacyjnych, minigier zespołowych,

‒ wymienia obiekty sportowe w swojej miejscowości i środowisku

lokalnym,

‒ rozumie znaczenie symboli olimpijskich,

‒ zna regulaminy: sali gimnastycznej i boiska sportowego,

‒ wie, jak działa system udzielania pierwszej pomocy w szkole,

‒ opisuje znaczenie aktywności fizycznej dla swojego zdrowia,

‒ zna nową piramidę żywienia,

‒ wymienia zasady zdrowego odżywiania,

‒ wie, jak dobrać strój sportowy do wybranej formy aktywności fizycznej.

2) W zakresie umiejętności. Uczeń:

‒ umie dokonać pomiaru wysokości i masy ciała,

‒ mierzy tętno przed wysiłkiem i po wysiłku,

‒ umie wykonać próbę siły mięśni brzucha i gibkości według MTSF,

‒ demonstruje ćwiczenia kształtujące wybrane zdolności motoryczne,

‒ wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała,

‒ potrafi kozłować piłkę prawą i lewą ręką, prowadzić piłkę, rzucać

do kosza oburącz, rzucać na bramkę jednorącz, strzelać na bramkę, odbijać piłkę sposobem oburącz górnym,

‒ uczestniczyć w grach i zabawach ruchowych, minigrach zespołowych,

‒ organizować gry i zabawy ruchowe, minigry zespołowe, gry rekreacyjne,

‒ wykonuje przewrót w przód z pomocą lub samodzielnie,

‒ wykonuje dowolny układ gimnastyczny według własnej inwencji,

‒ umie przyjąć określoną pozycję startową,

‒ wykonuje starty wysokie z różnych pozycji wyjściowych,

‒ rzuca jednorącz piłeczką palantową,

‒ rzuca oburącz z ustawienia przodem i tyłem piłką lekarską,

‒ wykonuje skok w dal z miejsca z odbicia obunóż,

‒ wykonuje skok w dal z rozbiegu z odbicia z jednej nogi,

‒ umie w sposób bezpieczny wykonywać ćwiczenia,

‒ umie ustawić lub rozstawić sprzęt sportowy do ćwiczeń,

‒ stosuje wszystkie zasady regulaminu sali gimnastycznej i boiska

sportowego,

‒ stosuje wszystkie zasady higieny osobistej,

‒ przyjmuje właściwą postawę ciała.

  1. Klasa V–VI

1) W zakresie wiedzy. Uczeń:

‒ wie, co to jest wydolność i wytrzymałość organizmu,

‒ zna Test Coopera,

‒ zna kryteria MTSF do kontroli i oceny siły mięśni brzucha i giętkości,

‒ wymienia mięśnie odpowiedzialne za prawidłową postawę ciała,

‒ zna podstawowe przepisy oraz zasady gier i zabaw ruchowych,

gier rekreacyjnych, minigier zespołowych,

‒ wie, jak należy rozegrać atak szybki oraz ustawić się do obrony

„każdy swego”,

‒ zna normy dziennej aktywności fizycznej dla swojego wieku,

‒ wie, jak przygotować się (przeprowadzić rozgrzewkę) do ćwiczeń fizycznych,

‒ zna podstawowe wiadomości o starożytnych i nowożytnych

igrzyskach olimpijskich,

‒ zna zasady udzielania pierwszej pomocy,

‒ wie, jak bezpiecznie korzystać ze sprzętu sportowego,

‒ zna zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą i w górach,

‒ zna definicję zdrowia według WHO,

‒ opisuje pozytywne mierniki zdrowia,

‒ wymienia metody i zasady hartowania organizmu,

‒ wie, jak zabezpieczyć się przed nadmiernym nasłonecznieniem

lub niską temperaturą,

‒ wymienia zasady zdrowego odżywiania,

‒ zna normy dziennej aktywności fizycznej dla swojego wieku,

‒ wie, jak dobrać strój sportowy do wybranej formy aktywności fizycznej.

2) W zakresie umiejętności. Uczeń:

‒ wykonuje Test Coopera,

‒ mierzy tętno przed wysiłkiem i po wysiłku,

‒ wykonuje próby sprawnościowe według MTSF,

‒ demonstruje ćwiczenia mięśni posturalnych,

‒ wykonuje ćwiczenia rozwijające koordynację ruchową,

‒ wykonuje rzut do kosza z dwutaktu, rzut na bramkę z biegu, odbicie

piłki sposobem oburącz dolnym, zagrywkę sposobem dolnym,

‒ stosuje proste zasady taktyczne w grze – w obronie i w ataku,

‒ rozgrywa piłkę „na trzy”,

‒ chwyta i rzuca jednorącz kółkiem ringo,

‒ uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, minigrach zespołowych,

‒ organizuje gry i zabawy ruchowe, minigry zespołowe, gry rekrecyjne,

‒ wykonuje przewrót w przód z marszu do przysiadu podpartego,

‒ wykonuje przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,

‒ umie wykonać podpór łukiem leżąc tyłem „mostek” z pomocą lub

samodzielnie,

‒ wykonuje przerzut bokiem z pomocą lub samodzielnie,

‒ wykonuje dowolny układ gimnastyczny według własnej inwencji,

‒ potrafi wykonać skok rozkroczny przez kozła,

‒ umie wykonać do muzyki podstawowy krok poloneza i walca angielskiego,

‒ wykonuje start niski i biegnie na odcinku 60 m,

‒ rzuca jednorącz piłeczką palantową,

‒ wykonuje skok w dal sposobem naturalnym,

‒ umie wykonać serie dowolnych przeskoków nad przeszkodami,

‒ prowadzi fragment rozgrzewki,

‒ stosuje elementy i zasady asekuracji podczas ćwiczeń,

‒ wykonuje elementy samoobrony,

‒ wykonuje ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała,

‒ stosuje ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne,

‒ umie ćwiczyć na świeżym powietrzu w różnych warunkach atmosferycznych.

  1. Klasa VII–VIII

1) W zakresie wiedzy. Uczeń:

‒ wie, jak zmienia się budowa ciała i sprawność fizyczna w okresie

dojrzewania,

‒ zna Test Coopera,

‒ zna próby MTSF do kontroli i oceny sprawności fizycznej,

‒ wie, jak prowadzić samokontrolę i samoocenę sprawności fizycznej według ISF K. Zuchory,

‒ wie, do czego służą siatki centylowe,

‒ wymienia zmiany zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego,

‒ wskazuje korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie,

‒ zna podstawowe aplikacje internetowe do oceny własnej aktywności fizycznej,

‒ wymienia współczesne formy aktywności fizycznej,

‒ zna podstawowe przepisy oraz zasady gier i zabaw ruchowych,

gier rekreacyjnych, gier zespołowych,

‒ zna podstawowe zagrania taktyczne w obronie i w ataku w grach

zespołowych,

‒ wie, co to jest idea olimpijska, paraolimpijska, olimpiada specjalna,

‒ wymienia przyczyny wypadków na zajęciach ruchowych,

‒ opisuje pozytywne czynniki zdrowia,

‒ wymienia negatywne czynniki zdrowia,

‒ wie, jak radzić sobie ze stresem,

‒ wymienia negatywne skutki stosowania środków psychoaktywnych,

‒ zna realne zagrożenia wynikające z otyłości i nadmiernego odchudzania,

‒ wie, jakie negatywne konsekwencje dla organizmu przynosi stosowanie środków sterydowych w procesie treningu,

‒ zna zasady higieny osobistej.

2) W zakresie umiejętności. Uczeń:

‒ wykonuje Test Coopera,

‒ mierzy tętno przed wysiłkiem i po wysiłku,

‒ wykonuje próby sprawnościowe według MTSF,

‒ mierzy wysokość i masę ciała, oblicza wskaźnik BMI,

‒ przeprowadza samodzielnie próby sprawnościowe według ISF K.

Zuchory,

‒ demonstruje ćwiczenia kształtujące zdolności kondycyjne, koordynacyjne i gibkość,

‒ demonstruje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała,

‒ wykonuje zwód pojedynczy przodem w koszykówce, piłce ręcznej, piłce nożnej,

‒ stosuje proste zasady taktyczne w grze – w obronie i w ataku,

‒ rozgrywa piłkę „na trzy”,

‒ wykonuje zbicie piłki lub atak przez „plasowanie”,

‒ chwyta i rzuca jednorącz kółkiem ringo,

‒ uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, grach zespołowych,

‒ planuje i organizuje klasowe lub szkolne zawody sportowe,

‒ wykonuje przewrót w przód z marszu do przysiadu podpartego,

‒ wykonuje przewrót w tył z przysiadu podpartego do rozkroku,

‒ wykonuje przerzut bokiem z pomocą lub samodzielnie,

‒ wykonuje dowolny układ gimnastyczny według własnej inwencji,

‒ potrafi wykonać ze współćwiczącym „piramidę” dwójkową lub

trójkową,

‒ umie wykonać do muzyki podstawowy krok polki i walca wie_deńskiego,

‒ wykonuje start niski i biegnie na odcinku 100 m,

‒ wykonuje skok w dal sposobem naturalnym,

‒ umie wykonać serie dowolnych przeskoków nad przeszkodami,

‒ prowadzi rozgrzewkę do wybranej formy aktywności fizycznej,

‒ korzysta z nowoczesnych urządzeń do pomiaru parametrów

związanych z aktywnością fizyczną, np. sportestery, akcelerome_try itp.,

‒ stosuje elementy i zasady asekuracji podczas ćwiczeń,

‒ wykonuje elementy samoobrony,

‒ umie udzielić pierwszej pomocy w sytuacji wypadku w trakcie

zajęć ruchowych,

‒ umie przygotować rozkład dnia,

‒ dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb,

‒ umie ergonomicznie podnosić i przenosić przedmioty o różnym

ciężarze i różnej wielkości.

  1. Kompetencje społeczne. Klasy IV–VIII. Uczeń:

‒ aktywnie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,

‒ chętnie podejmuje dodatkową aktywność fizyczną w trakcie zajęć rekreacyjno-sportowych,

‒ bierze udział w rozgrywkach i turniejach klasowych i międzyklasowych,

‒ godnie reprezentuje szkołę w rozgrywkach i zawodach sportowych,

‒ charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,

‒ nie sprawia trudności swoim zachowaniem w trakcie obowiązkowych i dodatkowych zajęć ruchowych w szkole,

‒ kulturalnie kibicuje w trakcie zawodów sportowych,

‒ właściwie zachowuje się w trakcie imprez tanecznych,

‒ buduje odpowiednie relacje z osobami z najbliższego otoczenia,

‒ jest świadomy swoich mocnych i słabych stron w odniesieniu do

psychofizycznego rozwoju,

‒ kreatywnie poszukuje rozwiązania sytuacji problemowych,

‒ aktywnie współpracuje z innymi uczestnikami zajęć ruchowych,

‒ umie motywować inne osoby do aktywności fizycznej, daje dobry

przykład,

‒ pomaga mniej sprawnym fizycznie,

‒ wspiera osoby niepełnosprawne intelektualnie i fizycznie

  1. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

6.1. Założenia ogólne

  1. Ocenianie z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnego systemu oceniania szkoły.
  2. Ocena semestralna lub roczna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie szkolnego wychowania fizycznego.
  3. Ocena semestralna lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  4. Przy ustalaniu oceny semestralnej i rocznej uwzględnia się przede wszystkim wysiłek ucznia, wynikający z realizacji programu nauczania oraz systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.
  5. Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową aktywność ucznia, np. udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych, zawodach sportowych, turniejach i rozgrywkach pozaszkolnych, konkursach plastycznych i literackich o tematyce sportowej, wyjazdach na basen itp.
  6. Podniesienie oceny z wychowania fizycznego na koniec I semestru lub roku szkolnego może być tylko o jeden stopień.
  7. Ocenę za dodatkową aktywność ucznia nauczyciel wystawia dwa

razy w roku szkolnym – na koniec pierwszego i drugiego semestru.

  1. Szkolne ocenianie z wychowania fizycznego ma być czynnikiem motywującym młodzież do aktywności fizycznej w wymiarze teraźniejszym i przyszłościowym.
  2. Obniżenie oceny z wychowania fizycznego na koniec semestru lub roku szkolnego następuje wskutek negatywnej postawy ucznia, np. częste braki stroju, niesystematyczne ćwiczenie, sporadyczne uczestniczenie w sprawdzianach kontrolno-oceniających, brak właściwego zaangażowania w czasie poszczególnych lekcji, niski poziom kultury osobistej itp.
  3. Ocena może być obniżona o jeden stopień.
  4. Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego decyzją

administracyjną dyrektora szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii [Rozporządzenie MEN z dnia10.06.2015 r.].

  1. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania na okres uniemożliwiający wystawienie oceny semestralnej lub klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego, zamiast oceny nauczyciel wychowania fizycznego wpisuje „zwolniony” albo „zwolniona” [Rozporządzenie MEN z dnia 10.06.2015 r.].
  2. Uczeń, który opuścił z własnej winy lub nie ćwiczył w 51% i więcej obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, otrzymuje ocenę niedostateczną na koniec semestru lub roku szkolnego.
  3. Rada pedagogiczna szkoły, w której uczeń opuścił z własnej winy lub nie ćwiczył w 51% i więcej obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, może ustalić dla ucznia egzamin klasyfikacyjny.
  4. Egzamin klasyfikacyjny obejmuje zadania praktyczne (umiejętności ruchowe), które były przedmiotem nauczania w trakcie semestru lub roku szkolnego.
  5. Oceny cząstkowe za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych będą realizowane według następującej skali ocen:

2 – dopuszczający

3 – dostateczny

+3 – plus dostateczny

4 – dobry

+4 – plus dobry

5 – bardzo dobry

6 – celujący

6.2. Wymagania szczegółowe – edukacja wczesnoszkolna klas

I–III szkoły podstawowej

Ocena w edukacji wczesnoszkolnej jest opisowa, czyli nauczyciel prowadzący określony rodzaj zajęć edukacyjnych nie wystawia stopni na koniec semestru czy roku szkolnego, tylko opisuje uzyskany przez ucznia poziom efektów edukacyjnych w określonym obszarzeW klasach I–III przedmiot kontroli i oceny powinien obejmować:

1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3) umiejętności ruchowe:

  1. a) przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
  2. b) przeskoki zawrotne przez ławeczkę, odbijając się z jednej lub obu nóg,
  3. c) przejście równoważne z woreczkiem na głowie po odwróconej ławeczce,
  4. d) skoki przez skakankę – wykonanie próby polega na wielokrotnym

przeskakiwaniu przez skakankę obunóż lub jednonóż, do oceny

bierzemy pod uwagę wynik najlepszej próby, każdy uczeń ma do

dyspozycji 3 próby,

  1. e) kozłuje w marszu piłkę prawą lub lewą ręką,
  2. f) chwyta piłkę oburącz i podaje piłkę jednorącz (mała piłka), oburącz (duża piłka),

4) wiadomości – podstawowe przepisy gier i zabaw ruchowych.

6.3. Wymagania szczegółowe w klasie IV szkoły podstawowej

W klasie IV szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące

obszary aktywności ucznia:

1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3) sprawność fizyczną (kontrola):

  • siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
  • gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
  • pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Próba

Ruffiera.

4) umiejętności ruchowe:

  • gimnastyka:

‒ przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,

‒ układ gimnastyczny według własnej inwencji (postawa zasadnicza, przysiad podparty, przewrót w przód, klęk podparty, leżenie przewrotne),

  • minipiłka nożna:

‒ prowadzenie piłki wewnętrzną częścią stopy prawą lub lewą

nogą,

‒ uderzenie piłki na bramkę wewnętrzną częścią stopy,

  • minikoszykówka:

‒ kozłowanie piłki w marszu lub biegu po prostej ze zmianą

ręki kozłującej,

‒ podania oburącz sprzed klatki piersiowej w marszu,

  • minipiłka ręczna:

‒ rzut na bramkę jednorącz z kilku kroków marszu,

‒ podanie jednorącz półgórne w marszu,

  • minipiłka siatkowa:

‒ odbicie piłki sposobem oburącz górnym po własnym podrzucie,

5) wiadomości:

  • uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
  • uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
  • uczeń zna wszystkie próby ISF K. Zuchory, potrafi je samodzielnie

przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.

5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:

  • uczeń wymienia normy aktywności fizycznej dla swojego wieku,
  • uczeń zna nową piramidę żywienia.

6.4. Wymagania szczegółowe w klasie V szkoły podstawowej

W klasie V szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące

obszary aktywności ucznia:

1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3) sprawność fizyczną (kontrola):

  • siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
  • gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
  • pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

4) umiejętności ruchowe:

  • gimnastyka:

‒ przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,

74

‒ podpór łukiem leżąc tyłem „mostek”,

  • minipiłka nożna:

‒ prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą,

‒ uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest nieruchoma),

  • minikoszykówka:

‒ kozłowanie piłki w biegu ze zmianą ręki kozłującej i kierunku

poruszania się,

‒ rzut do kosza z dwutaktu (dwutakt z miejsca bez kozłowania

piłki),

  • minipiłka ręczna:

‒ rzut na bramkę z biegu,

‒ podanie jednorącz półgórne w biegu,

  • minipiłka siatkowa:

‒ odbicie piłki sposobem oburącz górnym w parach,

‒ zagrywka sposobem dolnym z 3–4 m od siatki,

5) wiadomości:

  • uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
  • uczeń potrafi wyjaśnić i scharakteryzować pojęcie zdrowia według WHO (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
  • uczeń zna Test Coopera, potrafi go samodzielnie przeprowadzić

oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.

5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:

  • uczeń wymienia pozytywne mierniki zdrowia,
  • uczeń zna zasady hartowania.

6.5. Wymagania szczegółowe w klasie VI szkoły podstawowej

W klasie VI szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące

obszary aktywności ucznia:

1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3) sprawność fizyczną (kontrola):

  • siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
  • gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
  • pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

4) umiejętności ruchowe:

  • gimnastyka:

‒ stanie na rękach przy drabinkach,

‒ przewrót w przód z marszu do przysiadu podpartego,

  • minipiłka nożna:

‒ prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą

ze zmianą tempa i kierunku poruszania się,

‒ uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest dogrywana od współćwiczącego),

  • minikoszykówka:

‒ podania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem

w biegu,

‒ rzut do kosza z dwutaktu z biegu,

  • minipiłka ręczna:

‒ rzut na bramkę z biegu po podaniu od współćwiczącego,

‒ podanie jednorącz półgórne w biegu ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,

  • minipiłka siatkowa:

‒ odbicie piłki sposobem oburącz dolnym w parach,

‒ zagrywka sposobem dolnym z 4–5 m od siatki,

5) wiadomości:

  • uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
  • uczeń wymienia podstawowe zasady korzystania ze sprzętu

sportowego (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),

  • uczeń zna zasady i metody hartowania organizmu.

5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:

  • uczeń wymienia negatywne mierniki zdrowia,
  • uczeń zna przyczyny otyłości.

6.6. Wymagania szczegółowe w klasie VII szkoły podstawowej

W klasie VII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące

obszary aktywności ucznia:

1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3) sprawność fizyczną (kontrola):

  • siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
  • gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
  • skok w dal z miejsca [według MTSF],

76

  • bieg ze startu wysokiego na 50 m [według MTSF],
  • bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10 m z przenoszeniem klocków [według MTSF],
  • pomiar siły względnej [według MTSF]:

‒ zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,

‒ podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,

  • biegi przedłużone [według MTSF]:

‒ na dystansie 800 m – dziewczęta,

‒ na dystansie 1000 m – chłopcy,

  • pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.

4) umiejętności ruchowe:

  • gimnastyka:

‒ stanie na rękach przy drabinkach,

‒ łączone formy przewrotów w przód i w tył,

  • piłka nożna:

‒ zwód pojedynczy przodem bez piłki i uderzenie na bramkę

prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,

‒ prowadzenie piłki ze zmianą kierunku poruszania się i nogi

prowadzącej,

  • koszykówka:

‒ zwód pojedynczy przodem bez piłki i rzut do kosza z dwutaktu po podaniu od współćwiczącego,

‒ podania oburącz sprzed klatki piersiowej ze zmianą miejsca

i kierunku poruszania się,

  • piłka ręczna:

‒ rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem

bez piłki i podaniu od współćwiczącego,

‒ poruszanie się w obronie (w strefie),

  • piłka siatkowa:

‒ łączone odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym

w parach,

‒ zagrywka sposobem dolnym z 5–6 m od siatki,

5) wiadomości:

  • uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych (odpowiedzi

ustne lub pisemny test),

  • uczeń oblicza wskaźnik BMI i interpretuje własny wynik za pomocą siatki centylowej (odpowiedzi ustne),
  • uczeń wymienia pozytywne mierniki zdrowia (odpowiedzi ustne lub pisemny test).

5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:

  • uczeń wymienia zagrożenia wynikające ze stosowania substancji psychoaktywnych,
  • uczeń potrafi scharakteryzować prawidłową postawę ciała.

6.7. Wymagania szczegółowe w klasie VIII szkoły podstawowej

W klasie VIII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:

1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,

2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,

3) sprawność fizyczną (kontrola):

  • siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
  • gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
  • skok w dal z miejsca [według MTSF],
  • bieg ze startu wysokiego na 50 m [według MTSF],
  • bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10 m z przenoszeniem klocków [według MTSF],
  • pomiar siły względnej [według MTSF]:

‒ zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,

‒ podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,

  • biegi przedłużone [według MTSF]:

‒ na dystansie 800 m – dziewczęta,

‒ na dystansie 1000 m – chłopcy,

  • pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera [opis i kryteria w aneksie],

4) umiejętności ruchowe:

  • gimnastyka:

‒ przerzut bokiem,

‒ „piramida” dwójkowa,

  • piłka nożna:

‒ zwód pojedynczy przodem piłką i uderzenie na bramkę prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,

‒ prowadzenie piłki ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,

  • koszykówka:

‒ zwód pojedynczy przodem piłką i rzut do kosza z dwutaktu

po podaniu od współćwiczącego,

‒ podania oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem ze zmianą

miejsca i kierunku poruszania się,

  • piłka ręczna:

‒ rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem

piłką i podaniu od współćwiczącego,

‒ poruszanie się w obronie „każdy swego”,

  • piłka siatkowa:

‒ wystawienie piłki sposobem oburącz górnym,

‒ zagrywka sposobem dolnym z 6 m od siatki,

5) wiadomości:

  • wymienia przyczyny i skutki otyłości, zagrożenia wynikające

z nadmiernego odchudzania się, stosowania sterydów i innych

substancji wspomagających negatywnie proces treningowy (odpowiedzi ustne lub pisemny test),

  • zna współczesne aplikacje internetowe i urządzenia elektroniczne do oceny własnej aktywności fizycznej,
  • wymienia korzyści dla zdrowia wynikające z systematycznej aktywności fizycznej (odpowiedzi ustne lub pisemny test).

5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:

  • uczeń wymienia pozytywne czynniki zdrowia,
  • uczeń zna zagrożenia wynikające z anoreksji.

6.8. Szczegółowe kryteria oceny półrocznej lub rocznej

z wychowania fizycznego

1) Ocena celująca

Ocenę celującą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 5

kryteriów):

  • jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in.

posiada odpowiedni strój sportowy,

  • nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
  • charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,
  • używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela

czy innych pracowników szkoły,

  • bardzo chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
  • reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie powiatu, rejonu, województwa lub w zawodach ogólnopolskich,
  • systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
  • jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;

uprawia dyscypliny lub konkurencje sportowe w innych klubach lub

sekcjach sportowych, podejmuje dowolne formy aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 5 kryteriów):

  • w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 95–100% zajęć,
  • w sposób ponad bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia

w czasie lekcji,

  • wzorowo pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana

drużyny,

  • pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,
  • prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
  • potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
  • umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,
  • w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji

zajęć wychowania fizycznego,

  • poczuwa się do współodpowiedzialności za stan techniczny

urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 5

kryteriów):

  • zalicza wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
  • samodzielnie zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej, w której nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
  • uzyskuje bardzo znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
  • dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
  • oblicza wskaźnik BMI,
  • podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy

wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 5 kryteriów):
  • zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek błędów technicznych lub taktycznych,
  • ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
  • wykonanie zadania ruchowego przez ucznia może być zawsze

przykładem i wzorem do naśladowania dla innych ćwiczących,

  • potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,
  • wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie, np. trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,
  • stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów

i rozgrywek sportowych,

  • stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia

w sposób znaczący wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 3 kryteria):
  • zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub

celującą,

  • stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych

oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,

  • posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
  • wykazuje się dużym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w kraju i za granicą.

  • ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.

2) Ocena bardzo dobra

Ocenę bardzo dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 4

kryteria):

  • jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale sporadycznie nie bierze

udziału w lekcjach z różnych powodów,

  • nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
  • charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
  • używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela

czy innych pracowników szkoły,

  • chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego

na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

  • reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie miejskim lub gminnym,
  • niesystematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
  • niekiedy podejmuje indywidualne formy aktywności fizycznej

w czasie wolnym,

  • jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 4 kryteria):

  • w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 90–94% zajęć,
  • w sposób bardzo dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie

lekcji,

  • bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
  • pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowe,
  • prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące poprawnie pod

względem merytorycznym i metodycznym,

  • potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
  • umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

  • stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
  • stara się dbać o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów

sportowych szkoły;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 4

kryteria):

  • zalicza prawie wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte

w programie nauczania,

  • poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie

uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub

zdrowotnych za namową nauczyciela,

  • uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
  • dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
  • oblicza wskaźnik BMI,
  • czasami podejmuje indywidualny program treningowy w celu

poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 4 kryteria):
  • zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,
  • ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
  • potrafi wykonywać ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
  • wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale nie zawsze efektywnie, np. sporadycznie trafia do bramki czy rzuca celnie do kosza,
  • stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie gry właściwej,

w trakcie zajęć,

  • stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 2 kryteria):
  • zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub

dobrą,

  • stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć

wychowania fizycznego,

  • posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
  • wykazuje się bardzo dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą,
  • ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.

3) Ocena dobra

Ocenę dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 3 kryteria):
  • jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale zdarza mu się nie brać udziału

w lekcjach z różnych powodów,

  • nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów zdrowotnych,

rodzinnych lub osobistych,

  • charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
  • nie zawsze używa odpowiednich sformułowań w kontaktach

interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do

nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

83

  • sporadycznie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
  • bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
  • nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
  • raczej nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym,

  • jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 3 kryteria):

  • w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 85–89% zajęć,
  • w sposób dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
  • dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
  • nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
  • prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące w miarę poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
  • potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć, ale często to przygotowanie wymaga dodatkowych uwag i zaleceń nauczyciela,
  • umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

  • nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
  • dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji

wychowawczej prowadzącego zajęcia;

  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 3

kryteria):

  • zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,
  • wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dobrą,
  • poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie

uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub

zdrowotnych za wyraźną namową nauczyciela,

  • uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
  • dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
  • oblicza wskaźnik BMI,
  • raczej nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 3 kryteria):
  • zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,
  • wykonuje ćwiczenia nie zawsze zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
  • potrafi wykonywać ćwiczenia o przeciętnym stopniu trudności,
  • wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,
  • nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

  • stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
  • zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą,
  • stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
  • posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
  • wykazuje się dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w kraju i za granicą,

  • ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.

4) Ocena dostateczna

Ocenę dostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 2

kryteria):

  • jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale często mu się zdarza nie brać

udziału w lekcjach z różnych powodów,

  • nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
  • charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,
  • często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do

nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

  • nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na

rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

  • nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
  • nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
  • nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 2 kryteria):

  • w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 80–84% zajęć,
  • w sposób dostateczny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
  • nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
  • nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
  • nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
  • nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym

przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

  • umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

  • często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
  • dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wymaga zawsze dodatkowej interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia;
  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 2

kryteria):

  • zalicza tylko niektóre testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
  • wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dostateczną,
  • nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
  • nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
  • nie oblicza wskaźnika BMI,
  • nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
  • nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 2 kryteria):
  • zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
  • wykonuje ćwiczenia prawie zawsze niezgodnie z przepisami lub

zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub

zespołowych,

  • potrafi wykonywać ćwiczenia o niskim stopniu trudności,
  • wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
  • nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

  • stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
  • zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,
  • stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz

zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania

fizycznego,

  • posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
  • wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i kraju.

5) Ocena dopuszczająca

Ocenę dopuszczającą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 1

kryterium):

  • bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,
  • często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych,

rodzinnych lub osobistych,

  • charakteryzuje się niskim poziomem kultury osobistej,
  • bardzo często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku

do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,

  • nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na

rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

  • nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
  • nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
  • nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co

najmniej 1 kryterium):

  • w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 70–79% zajęć,
  • w sposób nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
  • nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
  • nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
  • nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
  • nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym

przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

  • umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować

miejsce ćwiczeń,

  • bardzo często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć

wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać zdrowiu i życiu współćwiczących,

  • nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły;
  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 1

kryterium):

  • zalicza tylko pojedyncze testy i próby sprawnościowe ujęte

w programie nauczania,

  • nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
  • nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
  • nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
  • nie oblicza wskaźnika BMI,
  • nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 1 kryterium):
  • zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z rażą_ymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
  • wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
  • potrafi wykonywać ćwiczenia o bardzo niskim stopniu trudności,
  • wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,
  • nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

  • stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
  • zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dopuszczającą,
  • stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz

zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania

fizycznego,

  • posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
  • wykazuje się niskim zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń

sportowych w środowisku lokalnym i kraju.

6) Ocena niedostateczna

Ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego

otrzymuje uczeń, który w zakresie:

  1. a) postawy i kompetencji społecznych:
  • prawie zawsze jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,
  • bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdro_wotnych, rodzinnych lub osobistych,
  • charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,
  • zachowuje się wulgarnie w stosunku do nauczyciela oraz innych

pracowników szkoły,

  • nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na

rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,

  • nie bierze udziału wklasowych i szkolnych zawodach sportowych,
  • nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
  • nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej

w czasie wolnym;

  1. b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć:
  • w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy poniżej 70% obowiązko_wych zajęć,
  • w sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w cza_sie lekcji,
  • nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
  • nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
  • nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtują_cych poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
  • nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym

przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,

  • nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,
  • nigdy nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowa_nia fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji zawsze zagraża

zdrowiu, a nawet życiu współćwiczących,

  • nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów spor_towych szkoły, a nawet często je niszczy i dewastuje;
  1. c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego:
  • nie zalicza większości testów i prób sprawnościowych ujętych

w programie nauczania,

  • nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w któ_rych nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzin_nych lub zdrowotnych,
  • nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnoś_ciowych, np. w ciągu roku szkolnego,
  • nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego

w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;

  1. d) aktywności fizycznej:
  • zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bar_dzo rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
  • wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasa_dami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub ze_społowych,
  • nie potrafi wykonywać ćwiczeń nawet o bardzo niskim stopniu

trudności,

  • wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efek_tywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
  • nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych

w czasie gry właściwej lub szkolnej,

  • stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie

wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach

różnych szczebli;

  1. e) wiadomości:
  • zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,
  • stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz

zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania

fizycznego,

  • posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego

i motorycznego,

  • wykazuje się niedostatecznym zakresem wiedzy nt. bieżących

wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i kraju.

6.9. Postanowienia końcowe

  1. Zwolnienia lekarskie nie powodują obniżenia oceny za nieodpo_wiednią postawę ucznia, kompetencje społeczne oraz systematycz_ny udział w lekcjach.
  2. Wszystkie oceny cząstkowe podlegają poprawie w terminie uzgod_nionym z nauczycielem.
  3. Ocena poprawiona jest oceną ostateczną.
  4. Uczeń ma prawo wykonania danego ćwiczenia stosownie do swoich

możliwości

  1. Po dłuższej absencji chorobowej lub innej związanej, np. z sytuacją

rodzinną, uczeń nie ma obowiązku zaliczenia programu, który był

realizowany w tym okresie.

  1. Sytuacja wymieniona w punkcie 5 nie powoduje obniżenia ocen
szkolnastrona.pl