- Odwiedziny: 671040
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu
-
Statystyki
-
Kalendarium
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
OCENIANIE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ- klasa 1 nauczanie zintegrowane
OCENIANIE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
- JANA PAWŁA II W RUDZIŃCU
KLASA I
NAUCZANIE ZINTEGROWANE
Cele kształcenia w ujęciu wymagań ogólnych zostały przedstawione w odniesieniu do czterech obszarów rozwojowych dziecka: fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. W tym ujęciu wychowanie fizyczne w klasie I odpowiada przede wszystkim za obszar fizycznego rozwoju dziecka. Zatem uczeń powinien osiągnąć:
- a) „…sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętność skutecznego działania i komunikacji,
- b) świadomość zdrowotną w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia,
- c) umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej,
- d) umiejętność respektowania przepisów gier, zabaw zespołowych i przepisów poruszania się w miejscach publicznych,
- e) umiejętność organizacji bezpiecznych zabaw i gier ruchowych.
Zapisane powyżej ogólne cele obszaru rozwoju fizycznego dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej są źródłem celów szczegółowych, które zostały opisane w formie efektów. Uczeń, poprzez wielokierunkową aktywność fizyczną i ruchową, powinien osiągnąć wszystkie efekty kształcenia przyporządkowane zajęciom wychowania fizycznego:
- Osiągnięcia w zakresie utrzymania higieny osobistej i zdrowia. Uczeń:
1) utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie,
2) dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu,
3) wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia,
4) przygotowuje we właściwych sytuacjach i w odpowiedni sposób swoje ciało do wykonywania ruchu,
5) ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń,
6) uznaje, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej, akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu.
- Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych. Uczeń:
1) przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń: postawa zasadnicza, rozkrok, wykrok, zakrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, podpór tyłem, siad klęczny, skrzyżny, skulony, prosty,
2) pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne, biega z wysokim
unoszeniem kolan, biega w połączeniu ze skokiem, przenoszeniem przyborów, np. piłki, pałeczki, z rzutem do celu ruchomego i nier_chomego, bieg w różnym tempie, realizuje marszobieg,
3) rzuca i podaje jednorącz, w miejscu i ruchu, oburącz do przodu, znad głowy, piłką małą i dużą, rzuca małymi przyborami na odległość i do celu, skacze jednonóż i obunóż ze zmianą tempa, kierunku, pozycji ciała, skacze w dal dowolnym sposobem, skacze przez skakankę, wykonuje przeskok zawrotny przez ławeczkę, naskoki i zeskoki, skoki zajęcze,
4) wykonuje ćwiczenia zwinnościowe:
- a) skłony, skrętoskłony, przetoczenie, czołganie, podciąganie,
- b) czworakowanie ze zmianą kierunku i tempa ruchu,
- c) wspina się,
- d) mocowanie w pozycjach niskich i wysokich,
- e) podnoszenie i przenoszenie przyborów,
5) wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego,
6) wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem, np. na ławeczce gimnastycznej,
7) samodzielnie wykonuje ćwiczenia prowadzące do zapobiegania wadom postawy.
- Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych. Uczeń:
1) organizuje zespołową zabawę lub grę ruchową z wykorzystaniem
przyboru lub bez,
2) zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej koleżanek i kolegów – uczestników zabawy, respektuje ich prawo do indywidualnego tempa rozwoju, radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo, np. drużyny przeciwnej, gratuluje drużynie zwycięskiej sukcesu,
3) respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa,
4) uczestniczy w zabawach i grach zespołowych, z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek,
5) wykonuje prawidłowo elementy charakterystyczne dla gier zespołowych: rzuty i chwyty ringo, podania piłki do partnera jednorącz i oburącz w miejscu lub w ruchu, odbicia piłki, kozłowanie w miejscu i w ruchu, podania piłki w miejscu i w ruchu, prowadzenie piłki, strzał do celu,
6) układa zespołowe zabawy ruchowe i w nich uczestniczy, ma świadomość, iż sukces w takiej zabawie odnosi się dzięki sprawności, zaradności i współdziałaniu,
7) jeździ na dostępnym sprzęcie sportowym, np. hulajnodze, rolkach, rowerze, sankach, łyżwach…
II etap edukacyjny: klasy IV–VIII
Cele kształcenia i wychowania fizycznego w klasach IV–VIII – zapisane
w formie wymagań ogólnych – obejmują:
- „…kształtowanie umiejętności rozpoznawania i oceny własnego rozwoju fizycznego oraz sprawności fizycznej,
- zachęcanie do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach
aktywności fizycznej,
- poznawanie i stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności
fizycznej,
- kształtowanie umiejętności rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowania zachowań prozdrowotnych,
- kształtowanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających
całożyciowej aktywności fizycznej…” [Podstawa programowa 2017].
POŻĄDANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI I MŁODZIEŻY
Realizacja programu nauczania powinna prowadzić do osiągnięcia zakładanych efektów dydaktycznych i wychowawczych w zakresie wiedzy,
umiejętności i kompetencji społecznych odnoszących się do wymagań szczegółowych zapisanych w podstawie programowej. W ten sposób można ocenić program nauczania pod względem merytorycznym i metodycznym, jak
również dokonać ewaluacji i wprowadzić niezbędne zmiany oraz korekty.
W niniejszym programie nauczania założono następujące osiągnięcia
i efekty edukacyjne:
- Klasa I
1) Higiena osobista i zdrowie. Uczeń:
‒ dba o higienę całego ciała,
‒ wie, jak dobrać strój sportowy do wybranej formy aktywności fizycznej,
‒ ćwiczy zawsze w stroju sportowym,
‒ starannie wykonuje wszystkie ćwiczenia,
‒ systematycznie ćwiczy na zajęciach wychowania fizycznego oraz
w czasie pozalekcyjnym i pozaszkolnym.
2) Sprawność motoryczna. Uczeń:
‒ przyjmuje pozycje wyjściowe do ćwiczeń,
‒ pokonuje trasę marszobiegu w środowisku naturalnym,
‒ wykonuje rzuty jednorącz i oburącz do celu i na odległość z wykorzystaniem różnorodnych przyborów,
‒ wykonuje skoki zawrotne przez ławeczkę,
‒ skacze przez skakankę,
‒ wykonuje przewrót w przód,
‒ wykonuje układ ćwiczeń równoważnych na ławeczce,
‒ demonstruje prawidłową postawę ciała.
3) Formy rekreacyjno-sportowe. Uczeń:
‒ aktywnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych,
‒ jeździ na rowerze, rolkach, hulajnodze, sankach i łyżwach,
‒ kozłuje piłkę jednorącz w miejscu i w ruchu,
‒ chwyta i podaje piłkę oburącz,
‒ chwyta piłkę oburącz i podaje jednorącz,
‒ rzuca piłką oburącz i jednorącz do celu, bramki, niskiego kosza,
‒ odbija piłkę oburącz,
‒ prowadzi piłkę nogą, uderza na bramkę.
- Klasa IV
1) W zakresie wiedzy. Uczeń:
‒ wymienia podstawowe zdolności kondycyjne i koordynacyjne,
‒ wie, co to jest tętno,
‒ wymienia cechy prawidłowej postawy ciała,
‒ zna pozycje wyjściowe do ćwiczeń,
‒ zna podstawowe przepisy oraz zasady gier i zabaw ruchowych,
gier rekreacyjnych, minigier zespołowych,
‒ wymienia obiekty sportowe w swojej miejscowości i środowisku
lokalnym,
‒ rozumie znaczenie symboli olimpijskich,
‒ zna regulaminy: sali gimnastycznej i boiska sportowego,
‒ wie, jak działa system udzielania pierwszej pomocy w szkole,
‒ opisuje znaczenie aktywności fizycznej dla swojego zdrowia,
‒ zna nową piramidę żywienia,
‒ wymienia zasady zdrowego odżywiania,
‒ wie, jak dobrać strój sportowy do wybranej formy aktywności fizycznej.
2) W zakresie umiejętności. Uczeń:
‒ umie dokonać pomiaru wysokości i masy ciała,
‒ mierzy tętno przed wysiłkiem i po wysiłku,
‒ umie wykonać próbę siły mięśni brzucha i gibkości według MTSF,
‒ demonstruje ćwiczenia kształtujące wybrane zdolności motoryczne,
‒ wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała,
‒ potrafi kozłować piłkę prawą i lewą ręką, prowadzić piłkę, rzucać
do kosza oburącz, rzucać na bramkę jednorącz, strzelać na bramkę, odbijać piłkę sposobem oburącz górnym,
‒ uczestniczyć w grach i zabawach ruchowych, minigrach zespołowych,
‒ organizować gry i zabawy ruchowe, minigry zespołowe, gry rekreacyjne,
‒ wykonuje przewrót w przód z pomocą lub samodzielnie,
‒ wykonuje dowolny układ gimnastyczny według własnej inwencji,
‒ umie przyjąć określoną pozycję startową,
‒ wykonuje starty wysokie z różnych pozycji wyjściowych,
‒ rzuca jednorącz piłeczką palantową,
‒ rzuca oburącz z ustawienia przodem i tyłem piłką lekarską,
‒ wykonuje skok w dal z miejsca z odbicia obunóż,
‒ wykonuje skok w dal z rozbiegu z odbicia z jednej nogi,
‒ umie w sposób bezpieczny wykonywać ćwiczenia,
‒ umie ustawić lub rozstawić sprzęt sportowy do ćwiczeń,
‒ stosuje wszystkie zasady regulaminu sali gimnastycznej i boiska
sportowego,
‒ stosuje wszystkie zasady higieny osobistej,
‒ przyjmuje właściwą postawę ciała.
- Klasa V–VI
1) W zakresie wiedzy. Uczeń:
‒ wie, co to jest wydolność i wytrzymałość organizmu,
‒ zna Test Coopera,
‒ zna kryteria MTSF do kontroli i oceny siły mięśni brzucha i giętkości,
‒ wymienia mięśnie odpowiedzialne za prawidłową postawę ciała,
‒ zna podstawowe przepisy oraz zasady gier i zabaw ruchowych,
gier rekreacyjnych, minigier zespołowych,
‒ wie, jak należy rozegrać atak szybki oraz ustawić się do obrony
„każdy swego”,
‒ zna normy dziennej aktywności fizycznej dla swojego wieku,
‒ wie, jak przygotować się (przeprowadzić rozgrzewkę) do ćwiczeń fizycznych,
‒ zna podstawowe wiadomości o starożytnych i nowożytnych
igrzyskach olimpijskich,
‒ zna zasady udzielania pierwszej pomocy,
‒ wie, jak bezpiecznie korzystać ze sprzętu sportowego,
‒ zna zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą i w górach,
‒ zna definicję zdrowia według WHO,
‒ opisuje pozytywne mierniki zdrowia,
‒ wymienia metody i zasady hartowania organizmu,
‒ wie, jak zabezpieczyć się przed nadmiernym nasłonecznieniem
lub niską temperaturą,
‒ wymienia zasady zdrowego odżywiania,
‒ zna normy dziennej aktywności fizycznej dla swojego wieku,
‒ wie, jak dobrać strój sportowy do wybranej formy aktywności fizycznej.
2) W zakresie umiejętności. Uczeń:
‒ wykonuje Test Coopera,
‒ mierzy tętno przed wysiłkiem i po wysiłku,
‒ wykonuje próby sprawnościowe według MTSF,
‒ demonstruje ćwiczenia mięśni posturalnych,
‒ wykonuje ćwiczenia rozwijające koordynację ruchową,
‒ wykonuje rzut do kosza z dwutaktu, rzut na bramkę z biegu, odbicie
piłki sposobem oburącz dolnym, zagrywkę sposobem dolnym,
‒ stosuje proste zasady taktyczne w grze – w obronie i w ataku,
‒ rozgrywa piłkę „na trzy”,
‒ chwyta i rzuca jednorącz kółkiem ringo,
‒ uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, minigrach zespołowych,
‒ organizuje gry i zabawy ruchowe, minigry zespołowe, gry rekrecyjne,
‒ wykonuje przewrót w przód z marszu do przysiadu podpartego,
‒ wykonuje przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
‒ umie wykonać podpór łukiem leżąc tyłem „mostek” z pomocą lub
samodzielnie,
‒ wykonuje przerzut bokiem z pomocą lub samodzielnie,
‒ wykonuje dowolny układ gimnastyczny według własnej inwencji,
‒ potrafi wykonać skok rozkroczny przez kozła,
‒ umie wykonać do muzyki podstawowy krok poloneza i walca angielskiego,
‒ wykonuje start niski i biegnie na odcinku 60 m,
‒ rzuca jednorącz piłeczką palantową,
‒ wykonuje skok w dal sposobem naturalnym,
‒ umie wykonać serie dowolnych przeskoków nad przeszkodami,
‒ prowadzi fragment rozgrzewki,
‒ stosuje elementy i zasady asekuracji podczas ćwiczeń,
‒ wykonuje elementy samoobrony,
‒ wykonuje ćwiczenia kształtujące nawyk prawidłowej postawy ciała,
‒ stosuje ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne,
‒ umie ćwiczyć na świeżym powietrzu w różnych warunkach atmosferycznych.
- Klasa VII–VIII
1) W zakresie wiedzy. Uczeń:
‒ wie, jak zmienia się budowa ciała i sprawność fizyczna w okresie
dojrzewania,
‒ zna Test Coopera,
‒ zna próby MTSF do kontroli i oceny sprawności fizycznej,
‒ wie, jak prowadzić samokontrolę i samoocenę sprawności fizycznej według ISF K. Zuchory,
‒ wie, do czego służą siatki centylowe,
‒ wymienia zmiany zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego,
‒ wskazuje korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie,
‒ zna podstawowe aplikacje internetowe do oceny własnej aktywności fizycznej,
‒ wymienia współczesne formy aktywności fizycznej,
‒ zna podstawowe przepisy oraz zasady gier i zabaw ruchowych,
gier rekreacyjnych, gier zespołowych,
‒ zna podstawowe zagrania taktyczne w obronie i w ataku w grach
zespołowych,
‒ wie, co to jest idea olimpijska, paraolimpijska, olimpiada specjalna,
‒ wymienia przyczyny wypadków na zajęciach ruchowych,
‒ opisuje pozytywne czynniki zdrowia,
‒ wymienia negatywne czynniki zdrowia,
‒ wie, jak radzić sobie ze stresem,
‒ wymienia negatywne skutki stosowania środków psychoaktywnych,
‒ zna realne zagrożenia wynikające z otyłości i nadmiernego odchudzania,
‒ wie, jakie negatywne konsekwencje dla organizmu przynosi stosowanie środków sterydowych w procesie treningu,
‒ zna zasady higieny osobistej.
2) W zakresie umiejętności. Uczeń:
‒ wykonuje Test Coopera,
‒ mierzy tętno przed wysiłkiem i po wysiłku,
‒ wykonuje próby sprawnościowe według MTSF,
‒ mierzy wysokość i masę ciała, oblicza wskaźnik BMI,
‒ przeprowadza samodzielnie próby sprawnościowe według ISF K.
Zuchory,
‒ demonstruje ćwiczenia kształtujące zdolności kondycyjne, koordynacyjne i gibkość,
‒ demonstruje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała,
‒ wykonuje zwód pojedynczy przodem w koszykówce, piłce ręcznej, piłce nożnej,
‒ stosuje proste zasady taktyczne w grze – w obronie i w ataku,
‒ rozgrywa piłkę „na trzy”,
‒ wykonuje zbicie piłki lub atak przez „plasowanie”,
‒ chwyta i rzuca jednorącz kółkiem ringo,
‒ uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, grach zespołowych,
‒ planuje i organizuje klasowe lub szkolne zawody sportowe,
‒ wykonuje przewrót w przód z marszu do przysiadu podpartego,
‒ wykonuje przewrót w tył z przysiadu podpartego do rozkroku,
‒ wykonuje przerzut bokiem z pomocą lub samodzielnie,
‒ wykonuje dowolny układ gimnastyczny według własnej inwencji,
‒ potrafi wykonać ze współćwiczącym „piramidę” dwójkową lub
trójkową,
‒ umie wykonać do muzyki podstawowy krok polki i walca wie_deńskiego,
‒ wykonuje start niski i biegnie na odcinku 100 m,
‒ wykonuje skok w dal sposobem naturalnym,
‒ umie wykonać serie dowolnych przeskoków nad przeszkodami,
‒ prowadzi rozgrzewkę do wybranej formy aktywności fizycznej,
‒ korzysta z nowoczesnych urządzeń do pomiaru parametrów
związanych z aktywnością fizyczną, np. sportestery, akcelerome_try itp.,
‒ stosuje elementy i zasady asekuracji podczas ćwiczeń,
‒ wykonuje elementy samoobrony,
‒ umie udzielić pierwszej pomocy w sytuacji wypadku w trakcie
zajęć ruchowych,
‒ umie przygotować rozkład dnia,
‒ dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb,
‒ umie ergonomicznie podnosić i przenosić przedmioty o różnym
ciężarze i różnej wielkości.
- Kompetencje społeczne. Klasy IV–VIII. Uczeń:
‒ aktywnie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego,
‒ chętnie podejmuje dodatkową aktywność fizyczną w trakcie zajęć rekreacyjno-sportowych,
‒ bierze udział w rozgrywkach i turniejach klasowych i międzyklasowych,
‒ godnie reprezentuje szkołę w rozgrywkach i zawodach sportowych,
‒ charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,
‒ nie sprawia trudności swoim zachowaniem w trakcie obowiązkowych i dodatkowych zajęć ruchowych w szkole,
‒ kulturalnie kibicuje w trakcie zawodów sportowych,
‒ właściwie zachowuje się w trakcie imprez tanecznych,
‒ buduje odpowiednie relacje z osobami z najbliższego otoczenia,
‒ jest świadomy swoich mocnych i słabych stron w odniesieniu do
psychofizycznego rozwoju,
‒ kreatywnie poszukuje rozwiązania sytuacji problemowych,
‒ aktywnie współpracuje z innymi uczestnikami zajęć ruchowych,
‒ umie motywować inne osoby do aktywności fizycznej, daje dobry
przykład,
‒ pomaga mniej sprawnym fizycznie,
‒ wspiera osoby niepełnosprawne intelektualnie i fizycznie
- PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
6.1. Założenia ogólne
- Ocenianie z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnego systemu oceniania szkoły.
- Ocena semestralna lub roczna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie szkolnego wychowania fizycznego.
- Ocena semestralna lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Przy ustalaniu oceny semestralnej i rocznej uwzględnia się przede wszystkim wysiłek ucznia, wynikający z realizacji programu nauczania oraz systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.
- Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową aktywność ucznia, np. udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych, zawodach sportowych, turniejach i rozgrywkach pozaszkolnych, konkursach plastycznych i literackich o tematyce sportowej, wyjazdach na basen itp.
- Podniesienie oceny z wychowania fizycznego na koniec I semestru lub roku szkolnego może być tylko o jeden stopień.
- Ocenę za dodatkową aktywność ucznia nauczyciel wystawia dwa
razy w roku szkolnym – na koniec pierwszego i drugiego semestru.
- Szkolne ocenianie z wychowania fizycznego ma być czynnikiem motywującym młodzież do aktywności fizycznej w wymiarze teraźniejszym i przyszłościowym.
- Obniżenie oceny z wychowania fizycznego na koniec semestru lub roku szkolnego następuje wskutek negatywnej postawy ucznia, np. częste braki stroju, niesystematyczne ćwiczenie, sporadyczne uczestniczenie w sprawdzianach kontrolno-oceniających, brak właściwego zaangażowania w czasie poszczególnych lekcji, niski poziom kultury osobistej itp.
- Ocena może być obniżona o jeden stopień.
- Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego decyzją
administracyjną dyrektora szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii [Rozporządzenie MEN z dnia10.06.2015 r.].
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania na okres uniemożliwiający wystawienie oceny semestralnej lub klasyfikacyjnej na koniec roku szkolnego, zamiast oceny nauczyciel wychowania fizycznego wpisuje „zwolniony” albo „zwolniona” [Rozporządzenie MEN z dnia 10.06.2015 r.].
- Uczeń, który opuścił z własnej winy lub nie ćwiczył w 51% i więcej obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, otrzymuje ocenę niedostateczną na koniec semestru lub roku szkolnego.
- Rada pedagogiczna szkoły, w której uczeń opuścił z własnej winy lub nie ćwiczył w 51% i więcej obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, może ustalić dla ucznia egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny obejmuje zadania praktyczne (umiejętności ruchowe), które były przedmiotem nauczania w trakcie semestru lub roku szkolnego.
- Oceny cząstkowe za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji społecznych będą realizowane według następującej skali ocen:
2 – dopuszczający
3 – dostateczny
+3 – plus dostateczny
4 – dobry
+4 – plus dobry
5 – bardzo dobry
6 – celujący
6.2. Wymagania szczegółowe – edukacja wczesnoszkolna klas
I–III szkoły podstawowej
Ocena w edukacji wczesnoszkolnej jest opisowa, czyli nauczyciel prowadzący określony rodzaj zajęć edukacyjnych nie wystawia stopni na koniec semestru czy roku szkolnego, tylko opisuje uzyskany przez ucznia poziom efektów edukacyjnych w określonym obszarzeW klasach I–III przedmiot kontroli i oceny powinien obejmować:
1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3) umiejętności ruchowe:
- a) przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
- b) przeskoki zawrotne przez ławeczkę, odbijając się z jednej lub obu nóg,
- c) przejście równoważne z woreczkiem na głowie po odwróconej ławeczce,
- d) skoki przez skakankę – wykonanie próby polega na wielokrotnym
przeskakiwaniu przez skakankę obunóż lub jednonóż, do oceny
bierzemy pod uwagę wynik najlepszej próby, każdy uczeń ma do
dyspozycji 3 próby,
- e) kozłuje w marszu piłkę prawą lub lewą ręką,
- f) chwyta piłkę oburącz i podaje piłkę jednorącz (mała piłka), oburącz (duża piłka),
4) wiadomości – podstawowe przepisy gier i zabaw ruchowych.
6.3. Wymagania szczegółowe w klasie IV szkoły podstawowej
W klasie IV szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące
obszary aktywności ucznia:
1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3) sprawność fizyczną (kontrola):
- siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
- gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
- pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Próba
Ruffiera.
4) umiejętności ruchowe:
- gimnastyka:
‒ przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
‒ układ gimnastyczny według własnej inwencji (postawa zasadnicza, przysiad podparty, przewrót w przód, klęk podparty, leżenie przewrotne),
- minipiłka nożna:
‒ prowadzenie piłki wewnętrzną częścią stopy prawą lub lewą
nogą,
‒ uderzenie piłki na bramkę wewnętrzną częścią stopy,
- minikoszykówka:
‒ kozłowanie piłki w marszu lub biegu po prostej ze zmianą
ręki kozłującej,
‒ podania oburącz sprzed klatki piersiowej w marszu,
- minipiłka ręczna:
‒ rzut na bramkę jednorącz z kilku kroków marszu,
‒ podanie jednorącz półgórne w marszu,
- minipiłka siatkowa:
‒ odbicie piłki sposobem oburącz górnym po własnym podrzucie,
5) wiadomości:
- uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
- uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
- uczeń zna wszystkie próby ISF K. Zuchory, potrafi je samodzielnie
przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.
5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:
- uczeń wymienia normy aktywności fizycznej dla swojego wieku,
- uczeń zna nową piramidę żywienia.
6.4. Wymagania szczegółowe w klasie V szkoły podstawowej
W klasie V szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące
obszary aktywności ucznia:
1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3) sprawność fizyczną (kontrola):
- siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
- gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
- pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.
4) umiejętności ruchowe:
- gimnastyka:
‒ przewrót w tył z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
74
‒ podpór łukiem leżąc tyłem „mostek”,
- minipiłka nożna:
‒ prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą,
‒ uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest nieruchoma),
- minikoszykówka:
‒ kozłowanie piłki w biegu ze zmianą ręki kozłującej i kierunku
poruszania się,
‒ rzut do kosza z dwutaktu (dwutakt z miejsca bez kozłowania
piłki),
- minipiłka ręczna:
‒ rzut na bramkę z biegu,
‒ podanie jednorącz półgórne w biegu,
- minipiłka siatkowa:
‒ odbicie piłki sposobem oburącz górnym w parach,
‒ zagrywka sposobem dolnym z 3–4 m od siatki,
5) wiadomości:
- uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
- uczeń potrafi wyjaśnić i scharakteryzować pojęcie zdrowia według WHO (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
- uczeń zna Test Coopera, potrafi go samodzielnie przeprowadzić
oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.
5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:
- uczeń wymienia pozytywne mierniki zdrowia,
- uczeń zna zasady hartowania.
6.5. Wymagania szczegółowe w klasie VI szkoły podstawowej
W klasie VI szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące
obszary aktywności ucznia:
1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3) sprawność fizyczną (kontrola):
- siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
- gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
- pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.
4) umiejętności ruchowe:
- gimnastyka:
‒ stanie na rękach przy drabinkach,
‒ przewrót w przód z marszu do przysiadu podpartego,
- minipiłka nożna:
‒ prowadzenie piłki prostym podbiciem prawą lub lewą nogą
ze zmianą tempa i kierunku poruszania się,
‒ uderzenie piłki prostym podbiciem na bramkę po kilku krokach rozbiegu (piłka jest dogrywana od współćwiczącego),
- minikoszykówka:
‒ podania piłki oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem
w biegu,
‒ rzut do kosza z dwutaktu z biegu,
- minipiłka ręczna:
‒ rzut na bramkę z biegu po podaniu od współćwiczącego,
‒ podanie jednorącz półgórne w biegu ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,
- minipiłka siatkowa:
‒ odbicie piłki sposobem oburącz dolnym w parach,
‒ zagrywka sposobem dolnym z 4–5 m od siatki,
5) wiadomości:
- uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
- uczeń wymienia podstawowe zasady korzystania ze sprzętu
sportowego (odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
- uczeń zna zasady i metody hartowania organizmu.
5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:
- uczeń wymienia negatywne mierniki zdrowia,
- uczeń zna przyczyny otyłości.
6.6. Wymagania szczegółowe w klasie VII szkoły podstawowej
W klasie VII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące
obszary aktywności ucznia:
1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3) sprawność fizyczną (kontrola):
- siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
- gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
- skok w dal z miejsca [według MTSF],
76
- bieg ze startu wysokiego na 50 m [według MTSF],
- bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10 m z przenoszeniem klocków [według MTSF],
- pomiar siły względnej [według MTSF]:
‒ zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,
‒ podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,
- biegi przedłużone [według MTSF]:
‒ na dystansie 800 m – dziewczęta,
‒ na dystansie 1000 m – chłopcy,
- pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera.
4) umiejętności ruchowe:
- gimnastyka:
‒ stanie na rękach przy drabinkach,
‒ łączone formy przewrotów w przód i w tył,
- piłka nożna:
‒ zwód pojedynczy przodem bez piłki i uderzenie na bramkę
prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,
‒ prowadzenie piłki ze zmianą kierunku poruszania się i nogi
prowadzącej,
- koszykówka:
‒ zwód pojedynczy przodem bez piłki i rzut do kosza z dwutaktu po podaniu od współćwiczącego,
‒ podania oburącz sprzed klatki piersiowej ze zmianą miejsca
i kierunku poruszania się,
- piłka ręczna:
‒ rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem
bez piłki i podaniu od współćwiczącego,
‒ poruszanie się w obronie (w strefie),
- piłka siatkowa:
‒ łączone odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym
w parach,
‒ zagrywka sposobem dolnym z 5–6 m od siatki,
5) wiadomości:
- uczeń zna podstawowe przepisy gier zespołowych (odpowiedzi
ustne lub pisemny test),
- uczeń oblicza wskaźnik BMI i interpretuje własny wynik za pomocą siatki centylowej (odpowiedzi ustne),
- uczeń wymienia pozytywne mierniki zdrowia (odpowiedzi ustne lub pisemny test).
5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:
- uczeń wymienia zagrożenia wynikające ze stosowania substancji psychoaktywnych,
- uczeń potrafi scharakteryzować prawidłową postawę ciała.
6.7. Wymagania szczegółowe w klasie VIII szkoły podstawowej
W klasie VIII szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące obszary aktywności ucznia:
1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3) sprawność fizyczną (kontrola):
- siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie 30 s [według MTSF],
- gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
- skok w dal z miejsca [według MTSF],
- bieg ze startu wysokiego na 50 m [według MTSF],
- bieg wahadłowy na dystansie 4 razy 10 m z przenoszeniem klocków [według MTSF],
- pomiar siły względnej [według MTSF]:
‒ zwis na ugiętych rękach – dziewczęta,
‒ podciąganie w zwisie na drążku – chłopcy,
- biegi przedłużone [według MTSF]:
‒ na dystansie 800 m – dziewczęta,
‒ na dystansie 1000 m – chłopcy,
- pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Test Coopera [opis i kryteria w aneksie],
4) umiejętności ruchowe:
- gimnastyka:
‒ przerzut bokiem,
‒ „piramida” dwójkowa,
- piłka nożna:
‒ zwód pojedynczy przodem piłką i uderzenie na bramkę prostym podbiciem lub wewnętrzną częścią stopy,
‒ prowadzenie piłki ze zmianą miejsca i kierunku poruszania się,
- koszykówka:
‒ zwód pojedynczy przodem piłką i rzut do kosza z dwutaktu
po podaniu od współćwiczącego,
‒ podania oburącz sprzed klatki piersiowej kozłem ze zmianą
miejsca i kierunku poruszania się,
- piłka ręczna:
‒ rzut na bramkę z wyskoku po zwodzie pojedynczym przodem
piłką i podaniu od współćwiczącego,
‒ poruszanie się w obronie „każdy swego”,
- piłka siatkowa:
‒ wystawienie piłki sposobem oburącz górnym,
‒ zagrywka sposobem dolnym z 6 m od siatki,
5) wiadomości:
- wymienia przyczyny i skutki otyłości, zagrożenia wynikające
z nadmiernego odchudzania się, stosowania sterydów i innych
substancji wspomagających negatywnie proces treningowy (odpowiedzi ustne lub pisemny test),
- zna współczesne aplikacje internetowe i urządzenia elektroniczne do oceny własnej aktywności fizycznej,
- wymienia korzyści dla zdrowia wynikające z systematycznej aktywności fizycznej (odpowiedzi ustne lub pisemny test).
5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:
- uczeń wymienia pozytywne czynniki zdrowia,
- uczeń zna zagrożenia wynikające z anoreksji.
6.8. Szczegółowe kryteria oceny półrocznej lub rocznej
z wychowania fizycznego
1) Ocena celująca
Ocenę celującą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 5
kryteriów):
- jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in.
posiada odpowiedni strój sportowy,
- nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
- charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,
- używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela
czy innych pracowników szkoły,
- bardzo chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
- reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie powiatu, rejonu, województwa lub w zawodach ogólnopolskich,
- systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
- jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
uprawia dyscypliny lub konkurencje sportowe w innych klubach lub
sekcjach sportowych, podejmuje dowolne formy aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 5 kryteriów):
- w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 95–100% zajęć,
- w sposób ponad bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia
w czasie lekcji,
- wzorowo pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana
drużyny,
- pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,
- prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,
- w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji
zajęć wychowania fizycznego,
- poczuwa się do współodpowiedzialności za stan techniczny
urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 5
kryteriów):
- zalicza wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
- samodzielnie zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej, w której nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
- uzyskuje bardzo znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
- dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
- oblicza wskaźnik BMI,
- podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy
wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 5 kryteriów):
- zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek błędów technicznych lub taktycznych,
- ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- wykonanie zadania ruchowego przez ucznia może być zawsze
przykładem i wzorem do naśladowania dla innych ćwiczących,
- potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,
- wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie, np. trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,
- stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów
i rozgrywek sportowych,
- stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia
w sposób znaczący wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 3 kryteria):
- zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub
celującą,
- stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych
oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- wykazuje się dużym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w kraju i za granicą.
- ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.
2) Ocena bardzo dobra
Ocenę bardzo dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 4
kryteria):
- jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale sporadycznie nie bierze
udziału w lekcjach z różnych powodów,
- nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
- charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
- używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela
czy innych pracowników szkoły,
- chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego
na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
- reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie miejskim lub gminnym,
- niesystematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
- niekiedy podejmuje indywidualne formy aktywności fizycznej
w czasie wolnym,
- jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 4 kryteria):
- w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 90–94% zajęć,
- w sposób bardzo dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie
lekcji,
- bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowe,
- prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące poprawnie pod
względem merytorycznym i metodycznym,
- potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
- stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- stara się dbać o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów
sportowych szkoły;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 4
kryteria):
- zalicza prawie wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte
w programie nauczania,
- poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie
uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub
zdrowotnych za namową nauczyciela,
- uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
- dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
- oblicza wskaźnik BMI,
- czasami podejmuje indywidualny program treningowy w celu
poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 4 kryteria):
- zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,
- ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- potrafi wykonywać ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
- wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale nie zawsze efektywnie, np. sporadycznie trafia do bramki czy rzuca celnie do kosza,
- stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie gry właściwej,
w trakcie zajęć,
- stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 2 kryteria):
- zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub
dobrą,
- stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć
wychowania fizycznego,
- posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- wykazuje się bardzo dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w kraju i za granicą,
- ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.
3) Ocena dobra
Ocenę dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 3 kryteria):
- jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale zdarza mu się nie brać udziału
w lekcjach z różnych powodów,
- nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów zdrowotnych,
rodzinnych lub osobistych,
- charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
- nie zawsze używa odpowiednich sformułowań w kontaktach
interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do
nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
83
- sporadycznie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
- bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
- raczej nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym,
- jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 3 kryteria):
- w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 85–89% zajęć,
- w sposób dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
- dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące w miarę poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować się do wybranego fragmentu zajęć, ale często to przygotowanie wymaga dodatkowych uwag i zaleceń nauczyciela,
- umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
- nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji
wychowawczej prowadzącego zajęcia;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 3
kryteria):
- zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie nauczania,
- wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dobrą,
- poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie
uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub
zdrowotnych za wyraźną namową nauczyciela,
- uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
- dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
- oblicza wskaźnik BMI,
- raczej nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 3 kryteria):
- zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi błędami technicznymi lub taktycznymi,
- wykonuje ćwiczenia nie zawsze zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- potrafi wykonywać ćwiczenia o przeciętnym stopniu trudności,
- wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,
- nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
- zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą,
- stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
- posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- wykazuje się dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w kraju i za granicą,
- ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.
4) Ocena dostateczna
Ocenę dostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 2
kryteria):
- jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada odpowiedni strój sportowy, ale często mu się zdarza nie brać
udziału w lekcjach z różnych powodów,
- nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych lub osobistych,
- charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,
- często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do
nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
- nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na
rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
- nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
- nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 2 kryteria):
- w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 80–84% zajęć,
- w sposób dostateczny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
- nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym
przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
- często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
- dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły, ale aktywność ta wymaga zawsze dodatkowej interwencji wychowawczej prowadzącego zajęcia;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 2
kryteria):
- zalicza tylko niektóre testy i próby sprawnościowe ujęte w programie nauczania,
- wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dostateczną,
- nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
- nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
- nie oblicza wskaźnika BMI,
- nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
- nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 2 kryteria):
- zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
- wykonuje ćwiczenia prawie zawsze niezgodnie z przepisami lub
zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub
zespołowych,
- potrafi wykonywać ćwiczenia o niskim stopniu trudności,
- wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
- nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
- zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,
- stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz
zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania
fizycznego,
- posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i kraju.
5) Ocena dopuszczająca
Ocenę dopuszczającą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 1
kryterium):
- bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,
- często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych,
rodzinnych lub osobistych,
- charakteryzuje się niskim poziomem kultury osobistej,
- bardzo często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku
do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
- nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na
rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
- nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
- nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 1 kryterium):
- w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 70–79% zajęć,
- w sposób nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
- nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym
przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
- bardzo często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć
wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać zdrowiu i życiu współćwiczących,
- nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 1
kryterium):
- zalicza tylko pojedyncze testy i próby sprawnościowe ujęte
w programie nauczania,
- nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub zdrowotnych,
- nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych, np. w ciągu roku szkolnego,
- nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
- nie oblicza wskaźnika BMI,
- nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 1 kryterium):
- zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z rażą_ymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
- wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
- potrafi wykonywać ćwiczenia o bardzo niskim stopniu trudności,
- wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie, np. nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,
- nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
- zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dopuszczającą,
- stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz
zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania
fizycznego,
- posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
- wykazuje się niskim zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w środowisku lokalnym i kraju.
6) Ocena niedostateczna
Ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych:
- prawie zawsze jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,
- bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdro_wotnych, rodzinnych lub osobistych,
- charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,
- zachowuje się wulgarnie w stosunku do nauczyciela oraz innych
pracowników szkoły,
- nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na
rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
- nie bierze udziału wklasowych i szkolnych zawodach sportowych,
- nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
- nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć:
- w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy poniżej 70% obowiązko_wych zajęć,
- w sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w cza_sie lekcji,
- nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
- nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
- nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtują_cych poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
- nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym
przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
- nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,
- nigdy nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowa_nia fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji zawsze zagraża
zdrowiu, a nawet życiu współćwiczących,
- nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów spor_towych szkoły, a nawet często je niszczy i dewastuje;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego:
- nie zalicza większości testów i prób sprawnościowych ujętych
w programie nauczania,
- nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w któ_rych nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzin_nych lub zdrowotnych,
- nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnoś_ciowych, np. w ciągu roku szkolnego,
- nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej:
- zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bar_dzo rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
- wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasa_dami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub ze_społowych,
- nie potrafi wykonywać ćwiczeń nawet o bardzo niskim stopniu
trudności,
- wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efek_tywnie, np. nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
- nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
- stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości:
- zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,
- stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz
zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania
fizycznego,
- posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego
i motorycznego,
- wykazuje się niedostatecznym zakresem wiedzy nt. bieżących
wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i kraju.
6.9. Postanowienia końcowe
- Zwolnienia lekarskie nie powodują obniżenia oceny za nieodpo_wiednią postawę ucznia, kompetencje społeczne oraz systematycz_ny udział w lekcjach.
- Wszystkie oceny cząstkowe podlegają poprawie w terminie uzgod_nionym z nauczycielem.
- Ocena poprawiona jest oceną ostateczną.
- Uczeń ma prawo wykonania danego ćwiczenia stosownie do swoich
możliwości
- Po dłuższej absencji chorobowej lub innej związanej, np. z sytuacją
rodzinną, uczeń nie ma obowiązku zaliczenia programu, który był
realizowany w tym okresie.
- Sytuacja wymieniona w punkcie 5 nie powoduje obniżenia ocen