- Odwiedziny: 670926
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu
-
Statystyki
-
Kalendarium
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
Przedmiotowy system oceniania w klasie IV szkoły podstawowej
PRZEDMIOTOWY SYSTEMU OCENIANIA
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO klasa IV
Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego
Zmiana podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu wychowanie fizyczne jest związana ze zmianą ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185) i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe przewidzianą w art. 2 i art. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.1718).
Zgodnie z art. 28 ust. 2a i 2c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe nauczyciel wychowania fizycznego w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć wychowania fizycznego dla uczniów:
- klas IV–VIII szkoły podstawowej, w tym uczniów klas szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej, będzie przeprowadzał raz w ciągu roku szkolnego w każdej klasie testy sprawnościowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 tej ustawy (tj. w przepisach wymienionych rozporządzeń), a wyniki z tych testów, datę ich przeprowadzenia oraz masę ciała i wiek ucznia szkoła będzie wprowadzała do ewidencji „Sportowe Talenty”, o której mowa w art. 36a ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.
W związku z tym w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie wychowania fizycznego, w części zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” zostały określone rodzaje testów sprawnościowych, które nauczyciele wychowania fizycznego będą przeprowadzali dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej
Testy sprawnościowe obejmują:
- bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
- 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
- podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
- skok w dal z miejsca –służący pomiarowi skoczności i siły
Założenia ogólne
- Ocenianie z wychowania fizycznego jest integralną częścią wewnątrzszkolnego
systemu oceniania szkoły.
- Ocena semestralna lub roczna ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych
za określony poziom wiadomości, umiejętności i kompetencji
społecznych w procesie szkolnego wychowania fizycznego.
- Ocena semestralna lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen
cząstkowych.
- Przy ustalaniu oceny semestralnej i rocznej uwzględnia się przede
wszystkim wysiłek ucznia, wynikający z realizacji programu nauczania
oraz systematyczny i aktywny udział w lekcjach wychowania fizycznego.
- Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona za dodatkową
aktywność ucznia, np. udział w zajęciach rekreacyjno-sportowych,
zawodach sportowych, turniejach i rozgrywkach pozaszkolnych,
konkursach plastycznych i literackich o tematyce sportowej,
wyjazdach na basen itp.
- Podniesienie oceny z wychowania fizycznego na koniec I semestru
lub roku szkolnego może być tylko o jeden stopień.
- Ocenę za dodatkową aktywność ucznia nauczyciel wystawia dwa
razy w roku szkolnym – na koniec pierwszego i drugiego semestru.
- Szkolne ocenianie z wychowania fizycznego ma być czynnikiem motywującym
młodzież do aktywności fizycznej w wymiarze teraźniejszym
i przyszłościowym.
- Obniżenie oceny z wychowania fizycznego na koniec semestru lub
roku szkolnego następuje wskutek negatywnej postawy ucznia, np.
częste braki stroju, niesystematyczne ćwiczenie, sporadyczne uczestniczenie
w sprawdzianach kontrolno-oceniających, brak właściwego
zaangażowania w czasie poszczególnych lekcji, niski poziom kultury
osobistej itp.
- Ocena może być obniżona o jeden stopień.
- Uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego decyzją
administracyjną dyrektora szkoły na podstawie opinii o ograniczonych
możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez
lekarza, na czas określony w tej opinii [Rozporządzenie MEN z dnia
10.06.2015 r.].
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania na okres uniemożliwiający
wystawienie oceny semestralnej lub klasyfikacyjnej
na koniec roku szkolnego, zamiast oceny nauczyciel wychowania
fizycznego wpisuje „zwolniony” albo „zwolniona” [Rozporządzenie
MEN z dnia 10.06.2015 r.].
- Uczeń, który opuścił z własnej winy lub nie ćwiczył w 51% i więcej
obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, otrzymuje ocenę niedostateczną
na koniec semestru lub roku szkolnego.
- Rada pedagogiczna szkoły, w której uczeń opuścił z własnej winy
lub nie ćwiczył w 51% i więcej obowiązkowych zajęć wychowania
fizycznego, może ustalić dla ucznia egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny obejmuje zadania praktyczne (umiejętności
ruchowe), które były przedmiotem nauczania w trakcie semestru
lub roku szkolnego.
- Oceny cząstkowe za określony poziom wiadomości, umiejętności
i kompetencji społecznych będą realizowane według następującej
skali ocen:
2 – dopuszczający
3 – dostateczny
+3 – plus dostateczny
4 – dobry
+4 – plus dobry
5 – bardzo dobry
6 – celujący
- Ocenę cząstkową za aktywność nauczyciel wystawia raz w miesiącu, biorąc pod uwagę przygotowanie lub jego brak do lekcji oraz zaangażowanie na boisku. Każde „np.”( brak stroju) obniża ocenę za aktywność o jeden stopień w danym miesiącu.
Wymagania szczegółowe w klasie IV szkoły podstawowej
W klasie IV szkoły podstawowej kontrolujemy i oceniamy następujące
obszary aktywności ucznia:
1) postawę ucznia i jego kompetencje społeczne,
2) systematyczny udział i aktywność w trakcie zajęć,
3) sprawność fizyczną (kontrola):
siła mięśni brzucha – siady z leżenia tyłem wykonywane w czasie
30 s [według MTSF],
gibkość – skłon tułowia w przód z podwyższenia [według MTSF],
pomiar tętna przed wysiłkiem i po jego zakończeniu – Próba
Ruffiera.
4) umiejętności ruchowe:
gimnastyka:
‒‒przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego,
‒‒układ gimnastyczny według własnej inwencji (postawa zasadnicza,
przysiad podparty, przewrót w przód, klęk podparty,
leżenie przewrotne),
minipiłka nożna:
‒‒prowadzenie piłki wewnętrzną częścią stopy prawą lub lewą
nogą,
‒‒uderzenie piłki na bramkę wewnętrzną częścią stopy,
minikoszykówka:
‒‒kozłowanie piłki w marszu lub biegu po prostej ze zmianą
ręki kozłującej,
‒‒podania oburącz sprzed klatki piersiowej w marszu,
minipiłka ręczna:
‒‒rzut na bramkę jednorącz z kilku kroków marszu,
‒‒podanie jednorącz półgórne w marszu,
minipiłka siatkowa:
‒‒odbicie piłki sposobem oburącz górnym po własnym podrzucie,
5) wiadomości:
uczeń zna podstawowe przepisy minigier zespołowych (odpowiedzi
ustne lub pisemny test),
uczeń potrafi wyjaśnić pojęcie sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego
(odpowiedzi ustne lub sprawdzian pisemny),
uczeń zna wszystkie próby ISF K. Zuchory, potrafi je samodzielnie
przeprowadzić oraz indywidualnie interpretuje własny wynik.
5a) wiadomości z edukacji zdrowotnej:
uczeń wymienia normy aktywności fizycznej dla swojego wieku,
uczeń zna nową piramidę żywienia.
Szczegółowe kryteria oceny półrocznej lub rocznej
z wychowania fizycznego
1) Ocena celująca
Ocenę celującą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje
uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 5
kryteriów):
jest zawsze przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in.
posiada odpowiedni strój sportowy,
nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych,
rodzinnych lub osobistych,
charakteryzuje się wysokim poziomem kultury osobistej,
używa właściwych sformułowań w kontaktach interpersonalnych
z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela
czy innych pracowników szkoły,
bardzo chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego
na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie po79
wiatu, rejonu, województwa lub w zawodach ogólnopolskich,
systematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
uprawia dyscypliny lub konkurencje sportowe w innych klubach lub
sekcjach sportowych, podejmuje dowolne formy aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 5 kryteriów):
w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 95–100% zajęć,
w sposób ponad bardzo dobry wykonuje wszystkie ćwiczenia
w czasie lekcji,
wzorowo pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana
drużyny,
pokazuje i demonstruje większość umiejętności ruchowych,
prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące bardzo poprawnie
pod względem merytorycznym i metodycznym,
potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować
się do wybranego fragmentu zajęć,
umie samodzielnie przygotować miejsce ćwiczeń,
w sposób bezwzględny stosuje zasady bezpiecznej organizacji
zajęć wychowania fizycznego,
poczuwa się do współodpowiedzialności za stan techniczny
urządzeń, przyborów i obiektów sportowych szkoły;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 5
kryteriów):
zalicza wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte w programie
nauczania,
samodzielnie zabiega o poprawę lub uzupełnienie próby sprawnościowej,
w której nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych,
rodzinnych lub zdrowotnych,
uzyskuje bardzo znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych,
- w ciągu roku szkolnego,
dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
oblicza wskaźnik BMI,
podejmuje indywidualny program treningowy w celu poprawy
wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 5 kryteriów):
zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych bez jakichkolwiek
błędów technicznych lub taktycznych,
ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi
w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
wykonanie zadania ruchowego przez ucznia może być zawsze
przykładem i wzorem do naśladowania dla innych ćwiczących,
potrafi wykonać ćwiczenie o znacznym stopniu trudności,
wykonuje zadania ruchowe nie tylko efektownie, ale i efektywnie,
- trafia do bramki, rzuca celnie do kosza,
stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie zawodów
i rozgrywek sportowych,
stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia
w sposób znaczący wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach
i rozgrywkach różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 3 kryteria):
zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub
celującą,
stosuje wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych
oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania
fizycznego,
posiada rozległą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
wykazuje się dużym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w kraju i za granicą.
ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.
2) Ocena bardzo dobra
Ocenę bardzo dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 4
kryteria):
jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada
odpowiedni strój sportowy, ale sporadycznie nie bierze
udziału w lekcjach z różnych powodów,
nie ćwiczy na lekcjach tylko z bardzo ważnych powodów zdrowotnych,
rodzinnych lub osobistych,
charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
używa odpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych
z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do nauczyciela
czy innych pracowników szkoły,
chętnie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego
na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
reprezentuje szkołę w zawodach sportowych na poziomie miejskim
lub gminnym,
niesystematycznie bierze udział w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
niekiedy podejmuje indywidualne formy aktywności fizycznej
w czasie wolnym,
jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 4 kryteria):
w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 90–94% zajęć,
w sposób bardzo dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie
lekcji,
bardzo dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana
drużyny,
pokazuje i demonstruje niektóre umiejętności ruchowe,
prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące poprawnie pod
względem merytorycznym i metodycznym,
potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować
się do wybranego fragmentu zajęć,
umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania fizycznego,
stara się dbać o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów
sportowych szkoły;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 4
kryteria):
zalicza prawie wszystkie testy i próby sprawnościowe ujęte
w programie nauczania,
poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie
uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub
zdrowotnych za namową nauczyciela,
uzyskuje znaczny postęp w kolejnych próbach sprawnościowych,
- w ciągu roku szkolnego,
dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
oblicza wskaźnik BMI,
czasami podejmuje indywidualny program treningowy w celu
poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 4 kryteria):
zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi
błędami technicznymi lub taktycznymi,
ćwiczenia wykonuje zgodnie z przepisami lub zasadami obowiązującymi
w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
potrafi wykonywać ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale nie zawsze efektywnie,
- sporadycznie trafia do bramki czy rzuca celnie do kosza,
stosuje opanowane umiejętności ruchowe w czasie gry właściwej,
w trakcie zajęć,
stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 2 kryteria):
zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę bardzo dobrą lub
dobrą,
stosuje prawie wszystkie przepisy i zasady sportów indywidualnych
oraz zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć
wychowania fizycznego,
posiada bardzo dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
wykazuje się bardzo dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w kraju i za granicą,
ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.
3) Ocena dobra
Ocenę dobrą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego otrzymuje
uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 3 kryteria):
jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada
odpowiedni strój sportowy, ale zdarza mu się nie brać udziału
w lekcjach z różnych powodów,
nie ćwiczy na lekcjach tylko z ważnych powodów zdrowotnych,
rodzinnych lub osobistych,
charakteryzuje się właściwym poziomem kultury osobistej,
nie zawsze używa odpowiednich sformułowań w kontaktach
interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do
nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
sporadycznie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego
na rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
bierze udział w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
raczej nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym,
jest aktywny w trakcie zajęć z edukacji zdrowotnej;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 3 kryteria):
w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 85–89% zajęć,
w sposób dobry wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
dobrze pełni funkcję lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
prowadzi rozgrzewkę lub ćwiczenia kształtujące w miarę poprawnie
pod względem merytorycznym i metodycznym,
potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym przygotować
się do wybranego fragmentu zajęć, ale często to przygotowanie
wymaga dodatkowych uwag i zaleceń nauczyciela,
umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
nie zawsze stosuje zasady bezpiecznej organizacji zajęć wychowania
fizycznego,
dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych
szkoły, ale aktywność ta wymaga dodatkowej interwencji
wychowawczej prowadzącego zajęcia;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 3
kryteria):
zalicza większość testów i prób sprawnościowych ujętych w programie
nauczania,
wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dobrą,
poprawia lub uzupełnia próby sprawnościowe, w których nie
uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych lub
zdrowotnych za wyraźną namową nauczyciela,
uzyskuje niewielki postęp w kolejnych próbach sprawnościowych,
- w ciągu roku szkolnego,
dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
oblicza wskaźnik BMI,
raczej nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 3 kryteria):
zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z niewielkimi
błędami technicznymi lub taktycznymi,
wykonuje ćwiczenia nie zawsze zgodnie z przepisami lub zasadami
obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
potrafi wykonywać ćwiczenia o przeciętnym stopniu trudności,
wykonuje zadania ruchowe efektownie, ale zawsze mało efektywnie,
- nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,
nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dobrą,
stosuje przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz zespołowych,
które były nauczane w trakcie zajęć wychowania fizycznego,
posiada dobrą wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
wykazuje się dobrym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w kraju i za granicą,
ma podstawową wiedzę z edukacji zdrowotnej.
4) Ocena dostateczna
Ocenę dostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 2
kryteria):
jest przygotowany do zajęć wychowania fizycznego, m.in. posiada
odpowiedni strój sportowy, ale często mu się zdarza nie brać
udziału w lekcjach z różnych powodów,
nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych, rodzinnych
lub osobistych,
charakteryzuje się przeciętnym poziomem kultury osobistej,
często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach interpersonalnych
z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku do
nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na
rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 2 kryteria):
w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 80–84% zajęć,
w sposób dostateczny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących
poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym
przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania
fizycznego,
dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych
szkoły, ale aktywność ta wymaga zawsze dodatkowej interwencji
wychowawczej prowadzącego zajęcia;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 2
kryteria):
zalicza tylko niektóre testy i próby sprawnościowe ujęte w programie
nauczania,
wykonuje określone próby sprawności fizycznej na ocenę dostateczną,
nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których
nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych
lub zdrowotnych,
nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
nie oblicza wskaźnika BMI,
nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych,
- w ciągu roku szkolnego,
nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 2 kryteria):
zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z dużymi
błędami technicznymi lub taktycznymi,
wykonuje ćwiczenia prawie zawsze niezgodnie z przepisami lub
zasadami obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub
zespołowych,
potrafi wykonywać ćwiczenia o niskim stopniu trudności,
wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,
- nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dostateczną,
stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz
zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania
fizycznego,
posiada dostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
wykazuje się przeciętnym zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w środowisku lokalnym i kraju.
5) Ocena dopuszczająca
Ocenę dopuszczającą na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych (spełnia co najmniej 1
kryterium):
bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,
często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych,
rodzinnych lub osobistych,
charakteryzuje się niskim poziomem kultury osobistej,
bardzo często używa nieodpowiednich sformułowań w kontaktach
interpersonalnych z rówieśnikami w klasie oraz w stosunku
do nauczyciela czy innych pracowników szkoły,
nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na
rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć (spełnia co
najmniej 1 kryterium):
w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy w co najmniej 70–79% zajęć,
w sposób nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie lekcji,
nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących
poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym
przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
umie z pomocą nauczyciela lub współćwiczących przygotować
miejsce ćwiczeń,
bardzo często nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć
wychowania fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji może zagrażać
zdrowiu i życiu współćwiczących,
nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych
szkoły;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego (spełnia co najmniej 1
kryterium):
zalicza tylko pojedyncze testy i próby sprawnościowe ujęte
w programie nauczania,
nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których
nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych
lub zdrowotnych,
nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych,
- w ciągu roku szkolnego,
nie dokonuje oceny własnego rozwoju fizycznego,
nie oblicza wskaźnika BMI,
nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej (spełnia co najmniej 1 kryterium):
zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z rażącymi
błędami technicznymi lub taktycznymi,
wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami
obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
potrafi wykonywać ćwiczenia o bardzo niskim stopniu trudności,
wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,
- nie trafia do bramki czy nie rzuca celnie do kosza,
nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości (spełnia co najmniej 1 kryterium):
zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę dopuszczającą,
stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz
zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania
fizycznego,
posiada niewielką wiedzę na temat rozwoju fizycznego i motorycznego,
wykazuje się niskim zakresem wiedzy nt. bieżących wydarzeń
sportowych w środowisku lokalnym i kraju.
6) Ocena niedostateczna
Ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze lub koniec roku szkolnego
otrzymuje uczeń, który w zakresie:
- a) postawy i kompetencji społecznych:
prawie zawsze jest nieprzygotowany do lekcji, zapomina stroju,
bardzo często nie ćwiczy na lekcjach z błahych powodów zdrowotnych,
rodzinnych lub osobistych,
charakteryzuje się bardzo niskim poziomem kultury osobistej,
zachowuje się wulgarnie w stosunku do nauczyciela oraz innych
pracowników szkoły,
nie współpracuje z nauczycielami wychowania fizycznego na
rzecz szkolnej lub środowiskowej kultury fizycznej,
nie bierze udziału w klasowych i szkolnych zawodach sportowych,
nie uczęszcza na zajęcia sportowo-rekreacyjne,
nigdy nie podejmuje indywidualnych form aktywności fizycznej
w czasie wolnym;
- b) systematycznego udziału i aktywności w trakcie zajęć:
w trakcie miesiąca aktywnie ćwiczy poniżej 70% obowiązkowych
zajęć,
w sposób bardzo nieudolny wykonuje większość ćwiczeń w czasie
lekcji,
nie pełni funkcji lidera grupy ćwiczebnej lub kapitana drużyny,
nie potrafi pokazywać i demonstrować umiejętności ruchowych,
nie potrafi przeprowadzić rozgrzewki lub ćwiczeń kształtujących
poprawnie pod względem merytorycznym i metodycznym,
nie potrafi samodzielnie pod względem psychomotorycznym
przygotować się do wybranego fragmentu zajęć,
nigdy nie przygotowuje miejsca ćwiczeń,
nigdy nie stosuje zasad bezpiecznej organizacji zajęć wychowania
fizycznego, a zachowanie ucznia na lekcji zawsze zagraża
zdrowiu, a nawet życiu współćwiczących,
nie dba o stan techniczny urządzeń, przyborów i obiektów sportowych
szkoły, a nawet często je niszczy i dewastuje;
- c) sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego:
nie zalicza większości testów i prób sprawnościowych ujętych
w programie nauczania,
nie poprawia lub nie uzupełnia prób sprawnościowych, w których
nie uczestniczył z ważnych powodów osobistych, rodzinnych
lub zdrowotnych,
nie uzyskuje żadnego postępu w kolejnych próbach sprawnościowych,
- w ciągu roku szkolnego,
nigdy nie podejmuje indywidualnego programu treningowego
w celu poprawy wyniku w danej próbie sprawności fizycznej;
- d) aktywności fizycznej:
zalicza wszystkie sprawdziany umiejętności ruchowych z bardzo
rażącymi błędami technicznymi lub taktycznymi,
wykonuje ćwiczenia zawsze niezgodnie z przepisami lub zasadami
obowiązującymi w konkurencjach indywidualnych lub zespołowych,
nie potrafi wykonywać ćwiczeń nawet o bardzo niskim stopniu
trudności,
wykonuje zadania ruchowe mało efektownie i zawsze mało efektywnie,
- nie trafia do bramki, nie rzuca celnie do kosza,
nie potrafi zastosować opanowanych umiejętności ruchowych
w czasie gry właściwej lub szkolnej,
90 stopień opanowania umiejętności ruchowych przez ucznia nie
wpływa na wyniki drużyn szkolnych w zawodach i rozgrywkach
różnych szczebli;
- e) wiadomości:
zalicza sprawdziany pisemne i testy na ocenę niedostateczną,
stosuje niektóre przepisy i zasady sportów indywidualnych oraz
zespołowych, które były nauczane w trakcie zajęć wychowania
fizycznego,
posiada niedostateczną wiedzę na temat rozwoju fizycznego
i motorycznego,
wykazuje się niedostatecznym zakresem wiedzy nt. bieżących
wydarzeń sportowych w środowisku lokalnym i kraju.