- Odwiedziny: 671229
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu
-
Statystyki
-
Kalendarium
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB I PREDYSPOZYCJI UCZNIÓW
DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB I PREDYSPOZYCJI UCZNIÓW
Nauczyciel: Wioleta Gołąbek
Przedmioty: geografia i wiedza o społeczeństwie
- UCZNIOWIE Z DYSLEKSJĄ (ROZWOJOWĄ, DYSORTOGRAFIĄ)
SPOSOBY DOSTOSOWANIA WYMAGAN PROGRAMOWYCH:
- sprawdziany i kartkówki przygotowywać w formie testów, umożliwiać ich poprawę,
- uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu,
- dawać dodatkowe, proste zadania domowe, w których uczeń może wykazać się swoimi umiejętnościami (np. pisanie prac na komputerze)
- motywować ucznia do zostawiania po lekcjach na zajęciach dodatkowych,
- powtarzać i utrwalać nowo poznawane treści,
- zadania z geografii oparte są na schematach
- polecenia ustne i pisemne winny mieć prostą konstrukcję, należy upewniać się, czy zostały dobrze zrozumiane, w razie potrzeby dodatkowo wyjaśniać.
- przy tematach przekrojowych pomóc w tworzeniu wyraźnego schematu analizy poprzez zadawanie dodatkowych pytań naprowadzających, pomagać w porządkowaniu wiadomości, wyciąganiu wniosków
- uwzględniać trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, dat
- w czasie odpowiedzi ustnych dyskretnie wspomagać, dawać więcej czasu na przypomnienie, wydobycie z pamięci nazw, terminów, naprowadzać
- częściej powtarzać i utrwalać materiał
- wprowadzać w nauczaniu metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok, słuch), używać wielu pomocy dydaktycznych, urozmaicać proces nauczania
- zróżnicować formy sprawdzania wiadomości i umiejętności tak, by ograniczyć ocenianie na podstawie pisemnych odpowiedzi ucznia
- przeprowadzać sprawdziany ustne z ławki , niekiedy nawet odpytywać indywidualnie
- częściej oceniać prace domowe
- uwzględniać ewentualne trudności w orientacji na mapie ( tj. naprowadzać
i ukierunkowywać poprzez np. dokładne określenie położenia danego obiektu )
- nie wymagać głośnego czytania w obecności klasy
- nie należy obniżać ocen za poprawność ortograficzną prac pisemnych
PODSTAWOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE W KLASIE I – DOSTOSOWANIE geografia
PODSTAWOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE W KLASIE III – DOSTOSOWANIE ( w przypadku ucznia z dysleksją, wymagania na poszczególne oceny są takie same jak dla każdego ucznia, z wyjątkiem opisanym powyżej dot. pisowni)
- UCZNIOWIE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ (ruchową; intelektualną w stopniu lekkim), z orzeczeniem.
- stopniowanie sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces,
- stosowanie polisensorycznych metod nauczania,
- stosowanie wzmocnień pozytywnych,
- dzielenie materiału do wyuczenia na partie, egzekwowanie wiedzy częściej, ale każdorazowo z mniejszego zakresu,
- pozwalanie na pracę we własnym tempie, dyskretnie ją monitorując, stopniowanie trudności sytuacji zadaniowych,
- indywidualizowanie pracy lekcyjnej,
- stosowanie wzmocnień pozytywnych,
- zapewnienie w klasie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji,
- pomaganie w selekcji materiału do nauki,
- wyznaczanie konkretnych partii materiału do nauki w domu,
- częste utrwalanie bieżącego materiału,
- kontrolowanie rozumienia czytanego tekstu poprzez zadawanie dodatkowych pytań,
- o ile to możliwe częstsze sprawdzanie wiedzy w formie ustnej,
- częste powtarzanie nowych treści,
- naprowadzanie podczas czytania i pisania,
- wspieranie i naprowadzanie podczas rozwiązywania zadań matematycznych,
- częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów,
- korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych,
- wspieranie w sytuacjach trudności z koncentracją uwagi,
- w czasie lekcji stosowanie przerywników, wprowadzanie elementów relaksacyjnych,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.,
- wydawanie krótkich poleceń,
- wykorzystywanie programów multimedialnych i komputerów do ćwiczeń praktycznych,
- unikanie zwartego tekstu, pisanego małą czcionką,
- powiększenie tekstu podczas przygotowywania sprawdzianu pamiętając, że niektóre czcionki są trudniejsze do czytania (zalecane: arial, comic sans, tahoma). między kolejnymi zadaniami wskazane jest pozostawienie większego odstępu,
- zapewnianie maksymalnego komfortu fizycznego i psychicznego w trakcie zajęć, np. poprzez stosowanie przerw, organizowanie pracy w taki sposób aby uczeń mógł zmieniać pozycje ułożenia ciała
- zapewnienie maksymalnego komfortu fizycznego i psychicznego w trakcie zajęć m.in. poprzez stosowanie przerw uwzględniających szybką męczliwość z uwagi na niewygodną pozycję podczas pisania, optymalnie przygotowywanie gotowych materiałów i pracy w oparciu o materiał konkretny,
- uczenie poprzez doświadczanie,
- przekazywanie informacji kilkoma kanałami, np. przekazywanie wiedzy drogą werbalno-słuchową z uwzględnieniem wizualizacji, itp.,
- indywidualizowanie pracy lekcyjnej,
- w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń,
- ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie,
- unikanie pytań problemowych, przekrojowych,
- częste utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności,
- ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci,
- częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy,
- upewnianie się czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku),
- w przypadku konieczności sporządzania dłuższych notatek, wcześniejsze przygotowanie ich dla ucznia celem wklejenia do zeszytu.
- w miarę możliwości wskazane, aby uczeń ów siedział z osobą zdrową.
- UCZNIOWIE ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ;
- przekazywanie wiedzy za pomocą kilku kanałów (np. słuchowego i wzrokowego),
- ocenianie prac pisemnych ucznia pod kątem ich wartości merytorycznej,
- zachęcanie do autokontroli poprawności zapisu,
- wyznaczanie większej ilości czasu na zadania wymagające czytania, pisania,
- zachęcanie do staranności wykonywanych prac i rysunków,
- nie odpytywanie z nowych tekstów na forum klasy,
- pozytywne motywowanie do pracy nad przezwyciężaniem istniejących trudności, itp.,
- stopniowanie trudności sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces,
- zachęcanie do autokorekty popełnianych błędów,
- stosowanie oceny opisowej za popełniane błędy,
- w miarę możliwości pisanie ze słuchu zastępowanie pisaniem z pamięci,
- stosowanie polisensorycznych metod nauczania,
- stosowanie wzmocnień pozytywnych,
- dzielenie materiału do wyuczenia na partie, egzekwowanie wiedzy częściej, ale każdorazowo z mniejszego zakresu,
- okresowe (np. w pierwszym półroczu) wydłużanie czasu potrzebnego na pisanie sprawdzianów i kartkówek,
- większe zwracanie uwagi na popełniane błędy, jednocześnie określając sposób ich poprawy,
- indywidualizowanie pracy lekcyjnej,
- stosowanie wzmocnień pozytywnych,
- nie obniżanie oceny za nieestetyczne prowadzenie zeszytów lub trudne do odczytania pismo,
- w przypadku, gdy uczeń nie nadąży z pisaniem dyktowanego tekstu lub napisany przez niego tekst jest trudny do odczytania można przygotować dla niego gotową notatkę z lekcji do wklejenia do zeszytu,
- o ile to możliwe częstsze sprawdzanie wiedzy w formie ustnej,
- wdrażanie do posługiwania się pismem bibliotecznym, technicznym lub drukowanym w zależności od preferencji,
- akceptowanie własnych strategii rozwiązywania problemów matematycznych,
- częste powtarzanie nowych treści,
- naprowadzanie podczas czytania i pisania,
- umożliwienie korzystania z plansz z literami (nazwa i zapis),
- częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów,
- korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.,
- wydawanie krótkich poleceń,
- zadawanie pytań pomocniczych,
- wykorzystywanie programów multimedialnych i komputerów do ćwiczeń praktycznych,
- urozmaicanie sytuacji zadaniowych, dzielenie materiału na mniejsze części, stopniowanie poziomu trudności,
- uczenie poprzez doświadczanie, ewentualnie przekazywanie informacji kilkoma kanałami, np. przekazywanie wiedzy drogą werbalno-słuchową z uwzględnieniem wizualizacji, itp.,
- udzielanie pomocy w selekcji materiału do nauki,
- w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń,
- ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie,
- w pracy lekcyjnej stosowanie gotowych pomocy dydaktycznych,
- ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci,
- częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy.
- Uczeń o inteligencji niższej niż przeciętna
- częste odwoływanie się do konkretu (np. graficzne przedstawianie treści zadań), szerokie stosowanie zasady poglądowości,
- omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopni trudności (pamiętając, że obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej),
- podawanie poleceń w prostszej formie (dzielenie złożonych treści na proste, bardziej zrozumiałe części),
- wydłużanie czasu na wykonanie zadania,
- podchodzenie do dziecka w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy, wyjaśnień, mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania,
- zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie samodzielnie wykonać,
- potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń dla przyswojenia danej partii materiału.