Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB I PREDYSPOZYCJI UCZNIÓW

DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB I PREDYSPOZYCJI UCZNIÓW

 

Nauczyciel: Wioleta Gołąbek

Przedmioty: geografia i wiedza o społeczeństwie

 

  1. UCZNIOWIE Z DYSLEKSJĄ (ROZWOJOWĄ, DYSORTOGRAFIĄ)

 

SPOSOBY DOSTOSOWANIA WYMAGAN PROGRAMOWYCH:

  • sprawdziany i kartkówki przygotowywać w formie testów, umożliwiać ich poprawę,
  • uwzględniać trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem, dawać więcej czasu, instruować lub zalecać przeczytanie tekstu wcześniej w domu,
  • dawać dodatkowe, proste zadania domowe, w których uczeń może wykazać się swoimi umiejętnościami (np. pisanie prac na komputerze)
  • motywować ucznia do zostawiania po lekcjach na zajęciach dodatkowych,
  • powtarzać i utrwalać nowo poznawane treści,
  • zadania z geografii oparte są na schematach
    • polecenia ustne i pisemne winny mieć prostą konstrukcję, należy upewniać się, czy zostały dobrze zrozumiane, w razie potrzeby dodatkowo wyjaśniać.
    • przy tematach przekrojowych pomóc w tworzeniu wyraźnego schematu analizy poprzez zadawanie dodatkowych pytań naprowadzających, pomagać w porządkowaniu wiadomości, wyciąganiu wniosków

- uwzględniać trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, dat

- w czasie odpowiedzi ustnych dyskretnie wspomagać, dawać więcej czasu na przypomnienie, wydobycie z pamięci nazw, terminów, naprowadzać

- częściej powtarzać i utrwalać materiał

- wprowadzać w nauczaniu metody aktywne, angażujące jak najwięcej zmysłów (ruch, dotyk, wzrok,  słuch), używać wielu pomocy dydaktycznych, urozmaicać proces nauczania

- zróżnicować formy sprawdzania wiadomości i umiejętności tak, by ograniczyć ocenianie  na podstawie pisemnych odpowiedzi ucznia

- przeprowadzać sprawdziany ustne z ławki , niekiedy nawet odpytywać indywidualnie

- częściej oceniać prace domowe

- uwzględniać ewentualne trudności w orientacji na mapie ( tj. naprowadzać

  i ukierunkowywać poprzez np. dokładne określenie położenia danego obiektu )

- nie wymagać głośnego czytania w obecności klasy

- nie należy obniżać ocen za poprawność ortograficzną prac pisemnych

 

PODSTAWOWE WYMAGANIA  PROGRAMOWE W KLASIE I – DOSTOSOWANIE geografia

PODSTAWOWE WYMAGANIA  PROGRAMOWE W KLASIE III – DOSTOSOWANIE ( w przypadku ucznia z dysleksją, wymagania na poszczególne oceny są takie same jak dla każdego ucznia, z wyjątkiem opisanym powyżej dot. pisowni)

 

  1. UCZNIOWIE Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ (ruchową; intelektualną w stopniu lekkim), z orzeczeniem.

 

  • stopniowanie sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces,
  • stosowanie polisensorycznych metod nauczania,
  • stosowanie wzmocnień pozytywnych,
  • dzielenie materiału do wyuczenia na partie, egzekwowanie wiedzy częściej, ale każdorazowo z mniejszego zakresu,
  • pozwalanie na pracę we własnym tempie, dyskretnie ją monitorując, stopniowanie trudności sytuacji zadaniowych,
  • indywidualizowanie pracy lekcyjnej,
  • stosowanie wzmocnień pozytywnych,
  • zapewnienie w klasie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji,
  • pomaganie w selekcji materiału do nauki,
  • wyznaczanie konkretnych partii materiału do nauki w domu,
  • częste utrwalanie bieżącego materiału,
  • kontrolowanie rozumienia czytanego tekstu poprzez zadawanie dodatkowych pytań,
  • o ile to możliwe częstsze sprawdzanie wiedzy w formie ustnej,
  • częste powtarzanie nowych treści,
  • naprowadzanie podczas czytania i pisania,
  • wspieranie i naprowadzanie podczas rozwiązywania zadań matematycznych,
  • częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów,
  • korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych,
  • wspieranie w sytuacjach trudności z koncentracją uwagi,
  • w czasie lekcji stosowanie przerywników, wprowadzanie elementów relaksacyjnych,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.,
  • wydawanie krótkich poleceń,
  • wykorzystywanie programów multimedialnych i komputerów do ćwiczeń praktycznych,
  • unikanie zwartego tekstu, pisanego małą czcionką,
  • powiększenie tekstu podczas przygotowywania sprawdzianu pamiętając, że niektóre czcionki są trudniejsze do czytania (zalecane: arial, comic sans, tahoma). między kolejnymi zadaniami wskazane jest pozostawienie większego odstępu,
  • zapewnianie maksymalnego komfortu fizycznego i psychicznego w trakcie zajęć, np. poprzez stosowanie przerw, organizowanie pracy w taki sposób aby uczeń mógł zmieniać pozycje ułożenia ciała
  • zapewnienie maksymalnego komfortu fizycznego i psychicznego w trakcie zajęć m.in. poprzez stosowanie przerw uwzględniających szybką męczliwość z uwagi na niewygodną pozycję podczas pisania, optymalnie przygotowywanie gotowych materiałów i pracy w oparciu o materiał konkretny,
  • uczenie poprzez doświadczanie,
  • przekazywanie informacji kilkoma kanałami, np. przekazywanie wiedzy drogą werbalno-słuchową z uwzględnieniem wizualizacji, itp.,
  • indywidualizowanie pracy lekcyjnej,
  • w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń,
  • ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie,
  • unikanie pytań problemowych, przekrojowych,
  • częste utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności,
  • ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci,
  • częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy,
  • upewnianie się czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku),
  • w przypadku konieczności sporządzania dłuższych notatek, wcześniejsze przygotowanie ich dla ucznia celem wklejenia do zeszytu.
  • w miarę możliwości wskazane, aby uczeń ów siedział z osobą zdrową.  
  •  
  1. UCZNIOWIE ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ;

 

  • przekazywanie wiedzy za pomocą kilku kanałów (np. słuchowego i wzrokowego),
  • ocenianie prac pisemnych ucznia pod kątem ich wartości merytorycznej,
  • zachęcanie do autokontroli poprawności zapisu,
  • wyznaczanie większej ilości czasu na zadania wymagające czytania, pisania,
  • zachęcanie do staranności wykonywanych prac i rysunków,
  • nie odpytywanie z nowych tekstów na forum klasy,
  • pozytywne motywowanie do pracy nad przezwyciężaniem istniejących trudności, itp.,
  • stopniowanie trudności sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces,
  • zachęcanie do autokorekty popełnianych błędów,
  • stosowanie oceny opisowej za popełniane błędy,
  • w miarę możliwości pisanie ze słuchu zastępowanie pisaniem z pamięci,
  • stosowanie polisensorycznych metod nauczania,
  • stosowanie wzmocnień pozytywnych,
  • dzielenie materiału do wyuczenia na partie, egzekwowanie wiedzy częściej, ale każdorazowo z mniejszego zakresu,
  • okresowe (np. w pierwszym półroczu) wydłużanie czasu potrzebnego na pisanie sprawdzianów i kartkówek,
  • większe zwracanie uwagi na popełniane błędy, jednocześnie określając sposób ich poprawy,
  • indywidualizowanie pracy lekcyjnej,
  • stosowanie wzmocnień pozytywnych,
  • nie obniżanie oceny za nieestetyczne prowadzenie zeszytów lub trudne do odczytania pismo,
  • w przypadku, gdy uczeń nie nadąży z pisaniem dyktowanego tekstu lub napisany przez niego tekst jest trudny do odczytania można przygotować dla niego gotową notatkę z lekcji do wklejenia do zeszytu,
  • o ile to możliwe częstsze sprawdzanie wiedzy w formie ustnej,
  • wdrażanie do posługiwania się pismem bibliotecznym, technicznym lub drukowanym w zależności od preferencji,
  • akceptowanie własnych strategii rozwiązywania problemów matematycznych,
  • częste powtarzanie nowych treści,
  • naprowadzanie podczas czytania i pisania,
  • umożliwienie korzystania z plansz z literami (nazwa i zapis),
  • częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów,
  • korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.,
  • wydawanie krótkich poleceń,
  • zadawanie pytań pomocniczych,
  • wykorzystywanie programów multimedialnych i komputerów do ćwiczeń praktycznych,
  • urozmaicanie sytuacji zadaniowych, dzielenie materiału na mniejsze części, stopniowanie poziomu trudności,
  • uczenie poprzez doświadczanie, ewentualnie przekazywanie informacji kilkoma kanałami, np. przekazywanie wiedzy drogą werbalno-słuchową z uwzględnieniem wizualizacji, itp.,
  • udzielanie pomocy w selekcji materiału do nauki,
  • w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń,
  • ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie,
  • w pracy lekcyjnej stosowanie gotowych pomocy dydaktycznych,
  • ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci,
  • częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy.
  1. Uczeń o inteligencji niższej niż przeciętna
  • częste odwoływanie się do konkretu (np. graficzne przedstawianie treści zadań), szerokie stosowanie zasady poglądowości,
  • omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopni trudności (pamiętając, że obniżenie wymagań nie może zejść poniżej podstawy programowej),
  • podawanie poleceń w prostszej formie (dzielenie złożonych treści na proste, bardziej zrozumiałe części),
  • wydłużanie czasu na wykonanie zadania,
  • podchodzenie do dziecka w trakcie samodzielnej pracy w razie potrzeby udzielenie pomocy, wyjaśnień, mobilizowanie do wysiłku i ukończenia zadania,
  • zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie samodzielnie wykonać,
  • potrzeba większej ilości czasu i powtórzeń dla przyswojenia danej partii materiału.

 

 

 

szkolnastrona.pl