Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PLASTYKI

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego

i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu

o podstawę programową oraz Program nauczania plastyki w klasach 4-7 szkoły

podstawowej "Do dzieła" .

 Podręczniki dla klas IV-VII do plastyki „Do dzieła!” Jadwiga Lukas, Krystyna Onak,

  1. Ipczyńska, N.Mrozkowiak.

wyd. Nowa Era

  1. Kryteria ocen z plastyki.

Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

- poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,

- indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań

plastycznych,

- zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,

- poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej

i wiadomości z teorii plastyki,

- podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w

życie artystyczne szkoły i środowiska,

- przygotowanie do zajęć.

- wysiłek wkładany przez ucznia i wywiązywanie się z obowiązków wynikających

ze specyfiki przedmiotu.

  1. Zasady oceniania uczniów.

Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy.

Prace ucznia oceniane są za:

-zgodność z tematem, bogactwo treści, wartości formalne (kompozycja,

kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),

- trafność obserwacji, pomysłowość (oryginalność),

- ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,

- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,

- każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,

- jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić w domu i oddać pracę

w wciągu tygodnia od zakończenia tej pracy na lekcji,

- uczeń może poprawić oceny niedostateczne za nieterminowe oddanie pracy,

- dwa razy   w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć

braku zeszytu, podręcznika, materiałów plastycznych, zaległej pracy,

- jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji, nauczyciel wyznacza mu

zadanie podobne, a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach

planowych.

  1. Szczegółowe kryteria ocen:

a/ocena celująca (6)

 czynny udział w zajęciach, kompletne, estetyczne i zgodne z tematem i określonymi

zagadnieniami plastycznymi wykonanie ćwiczeń i prac plastycznych,

 pełne przyswojenie wiadomości objętych programem nauczania,

 poszerzanie wiedzy, uczestnictwo w konkursach plastycznych na terenie szkoły i poza

nią,

 prawidłowa organizacja pracy, wykorzystywanie wiadomości i umiejętności

w zadaniach nietypowych,

 wykonywanie prac dodatkowych (dekoracji, plakatów),

 wszystkie prace oddane w terminie, przygotowanie do zajęć;

b/ ocena bardzo dobra (5)

 czynny udział w zajęciach lekcyjnych, estetyczne wykonywanie prac, ćwiczeń

w określonym czasie lub przed jego upływem,

 pełne przyswojenie wiadomości objętych programem nauczania,

 prawidłowa organizacja pracy,

 wykorzystywanie wiadomości i umiejętności w zadaniach nietypowych,

 wykonywanie prac dodatkowych,

 wszystkie prace oddane w terminie,

 przygotowywanie się do zajęć;

c/ ocena dobra (4)

 gotowość i zabieranie głosu w dyskusji na tematy zaproponowane przez nauczyciela

lub wykonywanych przez siebie i kolegów dziełach plastycznych,

 przyswojenie wiedzy i umiejętności i wykorzystanie jej w sytuacjach typowych,

wykonywanie ćwiczeń objętych programem nauczania,

 prace staranne i estetyczne;

d/ ocena dostateczna (3)

 podstawowe opanowanie materiału zawartego w programie nauczania,

 trudności z zastosowaniem, wykorzystaniem wiedzy teoretycznej podczas

wykonywania pracy,

 prace niestaranne i nieestetyczne;

e/ ocena dopuszczająca (2)

 spore luki w wiadomościach (minimum programowe),

 brak zaangażowania w pracę na lekcjach,

 zgodne z tematem, ale nieestetyczne wykonywanie prac,

 częste nieprzygotowanie do lekcji;

f/ ocena niedostateczna (1)

 nieopanowane wiadomości i umiejętności zawarte w programie nauczania,

 brak zaangażowania i chęci do pracy, notoryczne nieprzygotowanie do zajęć,

 nieterminowe oddanie prac do oceny.

PLASTYKA KLASA IV

WYMAGANIA EDUKACYJNE

W klasie IV uczniowie poznają poszczególne elementy języka sztuki, takie jak: linia, kontur,

plama barwna, gama barw, faktura, kompozycja, światłocień, perspektywa. Podczas lekcji

podejmują działania plastyczne związane z poznawaniem poszczególnych zagadnień.

Ćwiczenia praktyczne wykonywać będą przy użyciu różnorodnych technik plastycznych,

zarówno rysunkowych, jak i malarskich. Proponowane w realizacji tematów techniki

i narzędzia plastyczne dają uczniom możliwość korzystania z różnorodnych rozwiązań.

Uczniowie na lekcjach plastyki rozwijać będą wyobraźnię i kreatywność artystyczną.

Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:

a/wymagania podstawowe:

  • wymienia elementy plastyczne kształtujące otoczenie,
  • określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu,
  • wymienia podstawowe terminy plastyczne,
  • wyodrębnia w naturze elementy abecadła plastycznego,
  • wskazuje i porównuje wybrane elementy abecadła plastycznego w naturze i w pracy

plastycznej,

  • przedstawia fragment otoczenia na płaszczyźnie,
  • wymienia podstawowe narzędzia rysunkowe i podłoża,
  • utrzymuje w ładzie swój warsztat pracy,
  • wyjaśnia, co to jest walor i plama walorowa,
  • stosuje w działaniach plastycznych plamy o odmiennym charakterze,
  • wyjaśnia, co to jest światłocień i objaśnia rolę światłocienia w rysunku,
  • zna podstawowe sposoby ukazywania przestrzeni na płaszczyźnie (perspektywa),
  • rysuje prosty przedmiot z zastosowaniem światłocienia,
  • wymienia rodzaje barw,
  • klasyfikuje daną barwę do odpowiedniego rodzaju,
  • podaje sposoby otrzymywania barw pochodnych i złamanych oraz łączenia barw,

dopełniających,

  • wyjaśnia, co to jest gama kolorystyczna i podaje jej rodzaje , tłumaczy, czym jest tonacja,
  • wyjaśnia, co to są techniki malarskie,
  • wymienia narzędzia i podłoża typowe dla danej techniki,
  • charakteryzuje określoną technikę malarską,
  • stosuje określoną technikę w działaniach plastycznych,
  • wyjaśnia, co to są techniki mieszane,
  • wykonuje pracę w dowolnej technice mieszanej w sposób ekspresyjny i estetyczny,
  • wskazuje przykłady otoczenia estetycznego, sztuka w życiu codziennym.

b/ wymagania ponadpodstawowe:

  • planuje zmiany w celu estetyzacji otoczenia,
  • omawia znaczenie użytych środków plastycznych dla wyrażanych treści,
  • określa rolę środków wyrazu w dziele sztuki,
  • stosuje kontrast w działaniach plastycznych,
  • rysuje kontur przedmiotu zgodnie z rzeczywistymi proporcjami,
  • dobiera odpowiednie środki plastyczne w zależności od tematu i charakteru pracy,
  • właściwie posługuje się narzędziami rysunkowymi,
  • dobiera narzędzia rysunkowe i podłoża w zależności od charakteru i tematu pracy,
  • określa na podanych przykładach, jakimi narzędziami posłużył się twórca,
  • wyjaśnia różnice między walorem w rysunku i malarstwie,
  • różnicuje walor w działaniach plastycznych,
  • stosuje światłocień w pracach plastycznych.
  • przedstawia w rysunku cień przedmiotu,
  • wskazuje światłocień w przykładowej pracy i określa pełnioną przez niego funkcję,
  • uzyskuje określony odcień w wyniku mieszania barw,
  • dobiera barwy stosownie do tematu pracy,
  • wykorzystuje barwy w działaniach plastycznych do celów ekspresyjnych i estetycznych,
  • stosuje właściwą gamę kolorystyczną i tonację w działaniach plastycznych,
  • określa gamę kolorystyczną i tonację obrazu.

PLASTYKA KLASA V

WYMAGANIA EDUKACYJNE

W klasie V uczniowie poznają kolejne elementy języka sztuki, takie jak: kontrasty barwne,

kompozycja plastyczna i jej rodzaje, akcent kolorystyczny, faktura, perspektywa. Uczą się

rozróżniać tradycyjne dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rysunek, rzeźbę, architekturę

i grafikę. Mają sposobność przyjrzenia się rozwojowi także tych dziedzin na przestrzeni

dziejów. Podczas lekcji podejmują działania plastyczne związane z poznawaniem

poszczególnych zagadnień. Ćwiczenia praktyczne wykonywać będą przy użyciu

różnorodnych technik plastycznych, zarówno rysunkowych, jak i malarskich. Uczniowie na

lekcjach plastyki będą rozwijać wyobraźnię i kreatywność artystyczną.

Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:

a/ wymagania podstawowe:

  • wyjaśnia, co to jest faktura ,
  • określa rodzaj faktury w dziełach różnych dyscyplin plastycznych ,
  • ukazuje fakturę w pracach plastycznych,
  • wyjaśnia, co to jest forma,
  • odróżnia formę płaską od formy przestrzennej,
  • rozróżnia rodzaje form w otaczającym świecie,
  • stosuje różnorodne formy w działaniach plastycznych,
  • wyjaśnia, co to jest kompozycja plastyczna,
  • wymienia zasady harmonijnej kompozycji,
  • podaje rodzaje kompozycji,
  • określa rodzaj kompozycji w wybranych reprodukcjach,
  • wykonuje pracę z wykorzystaniem wybranej kompozycji,
  • tłumaczy, co to jest perspektywa,
  • wymienia rodzaje perspektywy,
  • wyjaśnia rolę perspektywy w dziele sztuki,
  • określa formy twórczości,
  • rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki,
  • wymienia charakterystyczne cechy rysunku jako dyscypliny plastycznej,
  • podaje funkcje szkicu,
  • używa właściwych przyborów rysunkowych do zadanego tematu,
  • organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych,
  • posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy,
  • charakteryzuje malarstwo jako dyscyplinę plastyczną,
  • wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego,
  • używa właściwych przyborów malarskich do zadanego tematu,
  • rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa,
  • organizuje warsztat pracy przy malowaniu prac, maluje pracę na określony temat.

b/ wymagania ponadpodstawowe:

  • wyjaśnia funkcję faktury jako środka wyrazu plastycznego,
  • twórczo stosuje fakturę w działaniach plastycznych,
  • wyjaśnia funkcję formy w sztuce,
  • twórczo wykorzystuje formę jako środek wyrazu plastycznego,
  • dobiera kompozycję do tematu pracy,
  • odpowiednimi środkami plastycznymi wyraża określoną kompozycję,
  • odróżnia dobrą kompozycję od złej,
  • omawia rolę kompozycji jako środka wyrazu plastycznego
  • przedstawia na płaszczyźnie trójwymiarowe przedmioty,
  • stosuje w działaniach plastycznych dany rodzaj perspektywy,
  • określa rodzaj perspektywy w wybranych reprodukcjach,
  • świadomie posługuje się terminami: kustosz, eksponat, konserwator zabytków,
  • opisuje wybrane reprodukcje dzieł,
  • pozdaje nazwiska znanych twórców polskich i zagranicznych,
  • świadomie i ekspresyjnie posługuje się punktem, linią, konturem, plamą walorową,

światłocieniem,

  • świadomie i ekspresyjnie posługuje się określoną techniką plastyczną, kompozycją oraz

zestawem barw.

PLASTYKA KLASA VI

WYMAGANIA EDUKACYJNE

W klasie VI uczniowie doskonalą poznane elementy języka sztuki jak: linia, kształt, plama

barwna, gama barw, światłocień, walor, kompozycja, faktura, perspektywa. Rozróżniają

tradycyjne dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rysunek, grafikę, architekturę i sztukę

użytkową. Poznają różnorodne techniki plastyczne wykorzystywane w poszczególnych

dziedzinach sztuki. Poznają zabytki sztuki od najdawniejszych po sztukę średniowiecza.

Wykonują prace inspirowane poznanymi dziełami. Podczas lekcji podejmują działania

związane z poznawaniem poszczególnych zagadnień plastycznych. Wykorzystują nowe

techniki zarówno rysunkowe, jak i malarskie do stworzenia prac plastycznych, co daje

uczniom możliwość różnorodnych rozwiązań. Uczniowie rozwijać będą wyobraźnię

i kreatywność artystyczną.

Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:

a/ wymagania podstawowe:

  • rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki,
  • wymienia charakterystyczne cechy rysunku, grafiki, malarstwa, architektury i rzeźby jako

dyscypliny plastycznej,

  • używa właściwych przyborów rysunkowych i malarskich do zadanego tematu,
  • organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych, malarskich, graficznych,

rzeźbiarskich,

  • posługuje się rysunkiem światłocieniowym,
  • posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy,
  • określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie,
  • rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa,
  • maluje pracę na określony temat,
  • wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej,
  • rozróżnia rodzaje kompozycji plastycznej,
  • rozróżnia na przykładach rodzaje rzeźby,
  • wykonuje kompozycje liternicze,
  • określa specyfikę wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego,
  • wskazuje różnice między wzornictwem przemysłowym a rzemiosłem artystycznym,
  • wyjaśnia związek między estetyką a funkcjonalnością przedmiotów,
  • wskazuje przykłady wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego

w najbliższym otoczeniu,

  • projektuje (maluje lub rysuje) przedmiot codziennego użytku pełniący funkcje estetyczne

i funkcjonalne,

  • określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie: płaski lub przestrzenny,
  • wymienia dyscypliny plastyczne, w których przejawia się twórczość ludowa,
  • wykonuje pracę plastyczną w stylistyce typowej dla sztuki ludowej,
  • potrafi określić podstawowe cechy sztuki prehistorycznej, starożytnej i średniowiecznej,
  • wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością artystów

wybranych okresów sztuki.

b/ wymagania ponadpodstawowe:

  • świadomie posługuje się terminami: kustosz, eksponat, konserwator zabytków,
  • pozdaje nazwiska znanych twórców polskich i zagranicznych,
  • świadomie i ekspresyjnie posługuje się punktem, linią, konturem, plamą walorową,

światłocieniem,

  • wyjaśnia najważniejsze terminy związane z nurtami sztuki,
  • podaje cechy dzieł artystów sztuki średniowiecza, renesansu i baroku,
  • wymienia twórców i przykłady dzieł sztuki poszczególnych kierunków sztuki,
  • wskazuje zabytki architektury wybranych epok sztuki,
  • ocenia pod względem funkcjonalności obiekty architektoniczne oraz przestrzeń wokół nich,
  • wyraża własne zdanie na temat analizowanego dzieła architektury,
  • przedstawia najważniejsze cechy twórczości ludowej swojego regionu,
  • opisuje fotografię artystyczna i porównuje ją z fotografią użytkową,
  • wyraża własne zdanie na temat wybranych fotografii,
  • wyraża własne zdanie na temat analizowanego wytworu wzornictwa przemysłowego lub

rzemiosła artystycznego,

  • ocenia dzieła sztuki, uwzględniając ich walory artystyczne.

PLASTYKA KLASAVII

WYMAGANIA EDUKACYJNE

W klasie VII uczniowie doskonalą poznane elementy języka sztuki. Rozróżniają tradycyjne

dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rysunek, rzeźbę, grafikę, architekturę. Mają

sposobność przyjrzenia się rozwojowi i zmianie tych dziedzin na przestrzeni wieków. Poznają

zabytki i twórców począwszy od sztuki renesansu i baroku aż po najnowsze nurty w sztuce

(kubizm, abstrakcjonizm, pop art., surrealizm, abstrakcjonizm, dadaizm). Wykonują prace

inspirowane twórczością znanych artystów. Poznają nowoczesne środki wyrazu plastycznego

(fotografia, instalacje, happening). Podczas lekcji podejmują działania związane z poznaniem

poszczególnych zagadnień plastycznych. Wykorzystują różnorodne techniki plastyczne do

realizacji zadań. Proponowane w realizacji tematów techniki i narzędzia plastyczne dają

uczniom możliwość korzystania z różnorodnych rozwiązań. Uczniowie na lekcjach plastyki

rozwijać będą wyobraźnię i kreatywność artystyczną.

Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:

a/ wymagania podstawowe:

  • określa formy twórczości artystycznej, rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki,
  • wymienia charakterystyczne cechy rysunku, grafiki, malarstwa, architektury i rzeźby jako

dyscypliny plastycznej,

  • wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego,
  • rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa,
  • szkicuje lub maluje pracę na określony temat,
  • wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej,
  • rozróżnia formy grafiki użytkowej,
  • rozróżnia na przykładach rodzaje rzeźby oraz wyjaśnia funkcje rzeźby,
  • wyjaśnia rolę architektury, wymienia przykłady architektury o różnym przeznaczeniu

w swojej miejscowości lub w jej pobliżu,

  • określa, co to jest zabytek,
  • opisuje, czym zajmuje się konserwator zabytków,
  • rysuje lub maluje budowlę architektoniczną o wybranej funkcji,
  • określa specyfikę wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego,
  • wyjaśnia związek między estetyką a funkcjonalnością przedmiotów,
  • wskazuje przykłady wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego

w najbliższym otoczeniu,

  • projektuje (maluje lub rysuje) przedmiot codziennego użytku pełniący funkcje estetyczne

i funkcjonalne,

  • wyjaśnia, co jest istotą sztuki ludowej,
  • wskazuje charakterystyczne cechy sztuki renesansu i baroku,
  • wyjaśnia, w jakich formach przejawia się sztuka współczesna,
  • tłumaczy, czym różnią się fotografia artystyczna i użytkowa,
  • wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością impresjonistów,

abstrakcjonistów, fowistów, kubistów i surrealistów,

b/ wymagania ponadpodstawowe:

  • świadomie posługuje się terminami: kustosz, eksponat, konserwator zabytków,
  • opisuje cechy sztuki renesansu i baroku,
  • wyjaśnia najważniejsze terminy związane z nurtami sztuki nowoczesnej,
  • podaje cechy dzieł artystów sztuki nowoczesnej,
  • wymienia twórców i przykłady dzieł sztuki poszczególnych kierunków sztuki nowoczesnej,
  • wymienia najważniejsze zabytki regionu, wskazuje artystę lokalnego,
  • wyjaśnia podstawowe terminy związane z filmem,
  • świadomie i ekspresyjnie posługuje się punktem, linią, konturem, plamą walorową,

światłocieniem,

  • odpowiednio nazywa pracę graficzną, znając materiał, z którego wykonano matrycę,
  • wskazuje zabytki w swojej miejscowości, wymienia przykłady rzeźb w swojej miejscowości

lub w jej pobliżu,

  • opisuje przykładowe dzieło architektury,
  • wyraża własne zdanie na temat analizowanego dzieła architektury,
  • wyraża własne zdanie na temat analizowanego wytworu wzornictwa przemysłowego lub

rzemiosła artystycznego,

  • przedstawia najważniejsze cechy twórczości ludowej swojego regionu,
  • opisuje fotografię artystyczna i porównuje ją z fotografią użytkową,
  • ocenia dzieła sztuki, uwzględniając ich walory artystyczne.
szkolnastrona.pl