- Odwiedziny: 680366
- Do końca roku: 236 dni
- Do wakacji: 43 dni
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu
-
Statystyki
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-05-09
Imieniny: Grzegorza, Karoliny
WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PLASTYKI
Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego
i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu
o podstawę programową oraz Program nauczania plastyki w klasach 4-7 szkoły
podstawowej "Do dzieła" .
Podręczniki dla klas IV-VII do plastyki „Do dzieła!” Jadwiga Lukas, Krystyna Onak,
- Ipczyńska, N.Mrozkowiak.
wyd. Nowa Era
- Kryteria ocen z plastyki.
Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
- poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
- indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań
plastycznych,
- zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
- poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej
i wiadomości z teorii plastyki,
- podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w
życie artystyczne szkoły i środowiska,
- przygotowanie do zajęć.
- wysiłek wkładany przez ucznia i wywiązywanie się z obowiązków wynikających
ze specyfiki przedmiotu.
- Zasady oceniania uczniów.
Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy.
Prace ucznia oceniane są za:
-zgodność z tematem, bogactwo treści, wartości formalne (kompozycja,
kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),
- trafność obserwacji, pomysłowość (oryginalność),
- ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,
- ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,
- każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
- jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić w domu i oddać pracę
w wciągu tygodnia od zakończenia tej pracy na lekcji,
- uczeń może poprawić oceny niedostateczne za nieterminowe oddanie pracy,
- dwa razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć
braku zeszytu, podręcznika, materiałów plastycznych, zaległej pracy,
- jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji, nauczyciel wyznacza mu
zadanie podobne, a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach
planowych.
- Szczegółowe kryteria ocen:
a/ocena celująca (6)
czynny udział w zajęciach, kompletne, estetyczne i zgodne z tematem i określonymi
zagadnieniami plastycznymi wykonanie ćwiczeń i prac plastycznych,
pełne przyswojenie wiadomości objętych programem nauczania,
poszerzanie wiedzy, uczestnictwo w konkursach plastycznych na terenie szkoły i poza
nią,
prawidłowa organizacja pracy, wykorzystywanie wiadomości i umiejętności
w zadaniach nietypowych,
wykonywanie prac dodatkowych (dekoracji, plakatów),
wszystkie prace oddane w terminie, przygotowanie do zajęć;
b/ ocena bardzo dobra (5)
czynny udział w zajęciach lekcyjnych, estetyczne wykonywanie prac, ćwiczeń
w określonym czasie lub przed jego upływem,
pełne przyswojenie wiadomości objętych programem nauczania,
prawidłowa organizacja pracy,
wykorzystywanie wiadomości i umiejętności w zadaniach nietypowych,
wykonywanie prac dodatkowych,
wszystkie prace oddane w terminie,
przygotowywanie się do zajęć;
c/ ocena dobra (4)
gotowość i zabieranie głosu w dyskusji na tematy zaproponowane przez nauczyciela
lub wykonywanych przez siebie i kolegów dziełach plastycznych,
przyswojenie wiedzy i umiejętności i wykorzystanie jej w sytuacjach typowych,
wykonywanie ćwiczeń objętych programem nauczania,
prace staranne i estetyczne;
d/ ocena dostateczna (3)
podstawowe opanowanie materiału zawartego w programie nauczania,
trudności z zastosowaniem, wykorzystaniem wiedzy teoretycznej podczas
wykonywania pracy,
prace niestaranne i nieestetyczne;
e/ ocena dopuszczająca (2)
spore luki w wiadomościach (minimum programowe),
brak zaangażowania w pracę na lekcjach,
zgodne z tematem, ale nieestetyczne wykonywanie prac,
częste nieprzygotowanie do lekcji;
f/ ocena niedostateczna (1)
nieopanowane wiadomości i umiejętności zawarte w programie nauczania,
brak zaangażowania i chęci do pracy, notoryczne nieprzygotowanie do zajęć,
nieterminowe oddanie prac do oceny.
PLASTYKA KLASA IV
WYMAGANIA EDUKACYJNE
W klasie IV uczniowie poznają poszczególne elementy języka sztuki, takie jak: linia, kontur,
plama barwna, gama barw, faktura, kompozycja, światłocień, perspektywa. Podczas lekcji
podejmują działania plastyczne związane z poznawaniem poszczególnych zagadnień.
Ćwiczenia praktyczne wykonywać będą przy użyciu różnorodnych technik plastycznych,
zarówno rysunkowych, jak i malarskich. Proponowane w realizacji tematów techniki
i narzędzia plastyczne dają uczniom możliwość korzystania z różnorodnych rozwiązań.
Uczniowie na lekcjach plastyki rozwijać będą wyobraźnię i kreatywność artystyczną.
Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:
a/wymagania podstawowe:
- wymienia elementy plastyczne kształtujące otoczenie,
- określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu,
- wymienia podstawowe terminy plastyczne,
- wyodrębnia w naturze elementy abecadła plastycznego,
- wskazuje i porównuje wybrane elementy abecadła plastycznego w naturze i w pracy
plastycznej,
- przedstawia fragment otoczenia na płaszczyźnie,
- wymienia podstawowe narzędzia rysunkowe i podłoża,
- utrzymuje w ładzie swój warsztat pracy,
- wyjaśnia, co to jest walor i plama walorowa,
- stosuje w działaniach plastycznych plamy o odmiennym charakterze,
- wyjaśnia, co to jest światłocień i objaśnia rolę światłocienia w rysunku,
- zna podstawowe sposoby ukazywania przestrzeni na płaszczyźnie (perspektywa),
- rysuje prosty przedmiot z zastosowaniem światłocienia,
- wymienia rodzaje barw,
- klasyfikuje daną barwę do odpowiedniego rodzaju,
- podaje sposoby otrzymywania barw pochodnych i złamanych oraz łączenia barw,
dopełniających,
- wyjaśnia, co to jest gama kolorystyczna i podaje jej rodzaje , tłumaczy, czym jest tonacja,
- wyjaśnia, co to są techniki malarskie,
- wymienia narzędzia i podłoża typowe dla danej techniki,
- charakteryzuje określoną technikę malarską,
- stosuje określoną technikę w działaniach plastycznych,
- wyjaśnia, co to są techniki mieszane,
- wykonuje pracę w dowolnej technice mieszanej w sposób ekspresyjny i estetyczny,
- wskazuje przykłady otoczenia estetycznego, sztuka w życiu codziennym.
b/ wymagania ponadpodstawowe:
- planuje zmiany w celu estetyzacji otoczenia,
- omawia znaczenie użytych środków plastycznych dla wyrażanych treści,
- określa rolę środków wyrazu w dziele sztuki,
- stosuje kontrast w działaniach plastycznych,
- rysuje kontur przedmiotu zgodnie z rzeczywistymi proporcjami,
- dobiera odpowiednie środki plastyczne w zależności od tematu i charakteru pracy,
- właściwie posługuje się narzędziami rysunkowymi,
- dobiera narzędzia rysunkowe i podłoża w zależności od charakteru i tematu pracy,
- określa na podanych przykładach, jakimi narzędziami posłużył się twórca,
- wyjaśnia różnice między walorem w rysunku i malarstwie,
- różnicuje walor w działaniach plastycznych,
- stosuje światłocień w pracach plastycznych.
- przedstawia w rysunku cień przedmiotu,
- wskazuje światłocień w przykładowej pracy i określa pełnioną przez niego funkcję,
- uzyskuje określony odcień w wyniku mieszania barw,
- dobiera barwy stosownie do tematu pracy,
- wykorzystuje barwy w działaniach plastycznych do celów ekspresyjnych i estetycznych,
- stosuje właściwą gamę kolorystyczną i tonację w działaniach plastycznych,
- określa gamę kolorystyczną i tonację obrazu.
PLASTYKA KLASA V
WYMAGANIA EDUKACYJNE
W klasie V uczniowie poznają kolejne elementy języka sztuki, takie jak: kontrasty barwne,
kompozycja plastyczna i jej rodzaje, akcent kolorystyczny, faktura, perspektywa. Uczą się
rozróżniać tradycyjne dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rysunek, rzeźbę, architekturę
i grafikę. Mają sposobność przyjrzenia się rozwojowi także tych dziedzin na przestrzeni
dziejów. Podczas lekcji podejmują działania plastyczne związane z poznawaniem
poszczególnych zagadnień. Ćwiczenia praktyczne wykonywać będą przy użyciu
różnorodnych technik plastycznych, zarówno rysunkowych, jak i malarskich. Uczniowie na
lekcjach plastyki będą rozwijać wyobraźnię i kreatywność artystyczną.
Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:
a/ wymagania podstawowe:
- wyjaśnia, co to jest faktura ,
- określa rodzaj faktury w dziełach różnych dyscyplin plastycznych ,
- ukazuje fakturę w pracach plastycznych,
- wyjaśnia, co to jest forma,
- odróżnia formę płaską od formy przestrzennej,
- rozróżnia rodzaje form w otaczającym świecie,
- stosuje różnorodne formy w działaniach plastycznych,
- wyjaśnia, co to jest kompozycja plastyczna,
- wymienia zasady harmonijnej kompozycji,
- podaje rodzaje kompozycji,
- określa rodzaj kompozycji w wybranych reprodukcjach,
- wykonuje pracę z wykorzystaniem wybranej kompozycji,
- tłumaczy, co to jest perspektywa,
- wymienia rodzaje perspektywy,
- wyjaśnia rolę perspektywy w dziele sztuki,
- określa formy twórczości,
- rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki,
- wymienia charakterystyczne cechy rysunku jako dyscypliny plastycznej,
- podaje funkcje szkicu,
- używa właściwych przyborów rysunkowych do zadanego tematu,
- organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych,
- posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy,
- charakteryzuje malarstwo jako dyscyplinę plastyczną,
- wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego,
- używa właściwych przyborów malarskich do zadanego tematu,
- rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa,
- organizuje warsztat pracy przy malowaniu prac, maluje pracę na określony temat.
b/ wymagania ponadpodstawowe:
- wyjaśnia funkcję faktury jako środka wyrazu plastycznego,
- twórczo stosuje fakturę w działaniach plastycznych,
- wyjaśnia funkcję formy w sztuce,
- twórczo wykorzystuje formę jako środek wyrazu plastycznego,
- dobiera kompozycję do tematu pracy,
- odpowiednimi środkami plastycznymi wyraża określoną kompozycję,
- odróżnia dobrą kompozycję od złej,
- omawia rolę kompozycji jako środka wyrazu plastycznego
- przedstawia na płaszczyźnie trójwymiarowe przedmioty,
- stosuje w działaniach plastycznych dany rodzaj perspektywy,
- określa rodzaj perspektywy w wybranych reprodukcjach,
- świadomie posługuje się terminami: kustosz, eksponat, konserwator zabytków,
- opisuje wybrane reprodukcje dzieł,
- pozdaje nazwiska znanych twórców polskich i zagranicznych,
- świadomie i ekspresyjnie posługuje się punktem, linią, konturem, plamą walorową,
światłocieniem,
- świadomie i ekspresyjnie posługuje się określoną techniką plastyczną, kompozycją oraz
zestawem barw.
PLASTYKA KLASA VI
WYMAGANIA EDUKACYJNE
W klasie VI uczniowie doskonalą poznane elementy języka sztuki jak: linia, kształt, plama
barwna, gama barw, światłocień, walor, kompozycja, faktura, perspektywa. Rozróżniają
tradycyjne dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rysunek, grafikę, architekturę i sztukę
użytkową. Poznają różnorodne techniki plastyczne wykorzystywane w poszczególnych
dziedzinach sztuki. Poznają zabytki sztuki od najdawniejszych po sztukę średniowiecza.
Wykonują prace inspirowane poznanymi dziełami. Podczas lekcji podejmują działania
związane z poznawaniem poszczególnych zagadnień plastycznych. Wykorzystują nowe
techniki zarówno rysunkowe, jak i malarskie do stworzenia prac plastycznych, co daje
uczniom możliwość różnorodnych rozwiązań. Uczniowie rozwijać będą wyobraźnię
i kreatywność artystyczną.
Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:
a/ wymagania podstawowe:
- rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki,
- wymienia charakterystyczne cechy rysunku, grafiki, malarstwa, architektury i rzeźby jako
dyscypliny plastycznej,
- używa właściwych przyborów rysunkowych i malarskich do zadanego tematu,
- organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych, malarskich, graficznych,
rzeźbiarskich,
- posługuje się rysunkiem światłocieniowym,
- posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy,
- określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie,
- rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa,
- maluje pracę na określony temat,
- wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej,
- rozróżnia rodzaje kompozycji plastycznej,
- rozróżnia na przykładach rodzaje rzeźby,
- wykonuje kompozycje liternicze,
- określa specyfikę wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego,
- wskazuje różnice między wzornictwem przemysłowym a rzemiosłem artystycznym,
- wyjaśnia związek między estetyką a funkcjonalnością przedmiotów,
- wskazuje przykłady wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego
w najbliższym otoczeniu,
- projektuje (maluje lub rysuje) przedmiot codziennego użytku pełniący funkcje estetyczne
i funkcjonalne,
- określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie: płaski lub przestrzenny,
- wymienia dyscypliny plastyczne, w których przejawia się twórczość ludowa,
- wykonuje pracę plastyczną w stylistyce typowej dla sztuki ludowej,
- potrafi określić podstawowe cechy sztuki prehistorycznej, starożytnej i średniowiecznej,
- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością artystów
wybranych okresów sztuki.
b/ wymagania ponadpodstawowe:
- świadomie posługuje się terminami: kustosz, eksponat, konserwator zabytków,
- pozdaje nazwiska znanych twórców polskich i zagranicznych,
- świadomie i ekspresyjnie posługuje się punktem, linią, konturem, plamą walorową,
światłocieniem,
- wyjaśnia najważniejsze terminy związane z nurtami sztuki,
- podaje cechy dzieł artystów sztuki średniowiecza, renesansu i baroku,
- wymienia twórców i przykłady dzieł sztuki poszczególnych kierunków sztuki,
- wskazuje zabytki architektury wybranych epok sztuki,
- ocenia pod względem funkcjonalności obiekty architektoniczne oraz przestrzeń wokół nich,
- wyraża własne zdanie na temat analizowanego dzieła architektury,
- przedstawia najważniejsze cechy twórczości ludowej swojego regionu,
- opisuje fotografię artystyczna i porównuje ją z fotografią użytkową,
- wyraża własne zdanie na temat wybranych fotografii,
- wyraża własne zdanie na temat analizowanego wytworu wzornictwa przemysłowego lub
rzemiosła artystycznego,
- ocenia dzieła sztuki, uwzględniając ich walory artystyczne.
PLASTYKA KLASAVII
WYMAGANIA EDUKACYJNE
W klasie VII uczniowie doskonalą poznane elementy języka sztuki. Rozróżniają tradycyjne
dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rysunek, rzeźbę, grafikę, architekturę. Mają
sposobność przyjrzenia się rozwojowi i zmianie tych dziedzin na przestrzeni wieków. Poznają
zabytki i twórców począwszy od sztuki renesansu i baroku aż po najnowsze nurty w sztuce
(kubizm, abstrakcjonizm, pop art., surrealizm, abstrakcjonizm, dadaizm). Wykonują prace
inspirowane twórczością znanych artystów. Poznają nowoczesne środki wyrazu plastycznego
(fotografia, instalacje, happening). Podczas lekcji podejmują działania związane z poznaniem
poszczególnych zagadnień plastycznych. Wykorzystują różnorodne techniki plastyczne do
realizacji zadań. Proponowane w realizacji tematów techniki i narzędzia plastyczne dają
uczniom możliwość korzystania z różnorodnych rozwiązań. Uczniowie na lekcjach plastyki
rozwijać będą wyobraźnię i kreatywność artystyczną.
Wymagania edukacyjne podstawowe i ponadpodstawowe:
a/ wymagania podstawowe:
- określa formy twórczości artystycznej, rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki,
- wymienia charakterystyczne cechy rysunku, grafiki, malarstwa, architektury i rzeźby jako
dyscypliny plastycznej,
- wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego,
- rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa,
- szkicuje lub maluje pracę na określony temat,
- wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej,
- rozróżnia formy grafiki użytkowej,
- rozróżnia na przykładach rodzaje rzeźby oraz wyjaśnia funkcje rzeźby,
- wyjaśnia rolę architektury, wymienia przykłady architektury o różnym przeznaczeniu
w swojej miejscowości lub w jej pobliżu,
- określa, co to jest zabytek,
- opisuje, czym zajmuje się konserwator zabytków,
- rysuje lub maluje budowlę architektoniczną o wybranej funkcji,
- określa specyfikę wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego,
- wyjaśnia związek między estetyką a funkcjonalnością przedmiotów,
- wskazuje przykłady wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego
w najbliższym otoczeniu,
- projektuje (maluje lub rysuje) przedmiot codziennego użytku pełniący funkcje estetyczne
i funkcjonalne,
- wyjaśnia, co jest istotą sztuki ludowej,
- wskazuje charakterystyczne cechy sztuki renesansu i baroku,
- wyjaśnia, w jakich formach przejawia się sztuka współczesna,
- tłumaczy, czym różnią się fotografia artystyczna i użytkowa,
- wykonuje w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną twórczością impresjonistów,
abstrakcjonistów, fowistów, kubistów i surrealistów,
b/ wymagania ponadpodstawowe:
- świadomie posługuje się terminami: kustosz, eksponat, konserwator zabytków,
- opisuje cechy sztuki renesansu i baroku,
- wyjaśnia najważniejsze terminy związane z nurtami sztuki nowoczesnej,
- podaje cechy dzieł artystów sztuki nowoczesnej,
- wymienia twórców i przykłady dzieł sztuki poszczególnych kierunków sztuki nowoczesnej,
- wymienia najważniejsze zabytki regionu, wskazuje artystę lokalnego,
- wyjaśnia podstawowe terminy związane z filmem,
- świadomie i ekspresyjnie posługuje się punktem, linią, konturem, plamą walorową,
światłocieniem,
- odpowiednio nazywa pracę graficzną, znając materiał, z którego wykonano matrycę,
- wskazuje zabytki w swojej miejscowości, wymienia przykłady rzeźb w swojej miejscowości
lub w jej pobliżu,
- opisuje przykładowe dzieło architektury,
- wyraża własne zdanie na temat analizowanego dzieła architektury,
- wyraża własne zdanie na temat analizowanego wytworu wzornictwa przemysłowego lub
rzemiosła artystycznego,
- przedstawia najważniejsze cechy twórczości ludowej swojego regionu,
- opisuje fotografię artystyczna i porównuje ją z fotografią użytkową,
- ocenia dzieła sztuki, uwzględniając ich walory artystyczne.