Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Przedmiotowy System Oceniania (PSO)

Przedmiotowy System Oceniania z matematyki
w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Zespół przedmiotowy z matematyki tworzą:

                        mgr inż. Renata Klimek

            mgr inż. Agata Strzyteska

           

1.    Wstęp

Przedmiotowy System Oceniania z matematyki został opracowany zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II i zawiera informacje dotyczące wymagań wynikających ze specyfiki przedmiotu, które nie zostały zawarte w WSO.

Przedmiotowy System Oceniania z matematyki
w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Zespół przedmiotowy z matematyki tworzą:

            mgr inż. Renata Klimek

            mgr inż. Agata Strzyteska



1.    Wstęp

Przedmiotowy System Oceniania z matematyki został opracowany zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II i zawiera informacje dotyczące wymagań wynikających ze specyfiki przedmiotu, które nie zostały zawarte w WSO.

2.    Kontrakt z uczniami

 Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

  1. Uczeń będzie otrzymywał oceny w skali 1 – 6

  2. Wszystkie prace pisemne (z wyjątkiem kartkówek z materiału z trzech ostatnich lekcji) będą zapowiadane: prace klasowe, sprawdziany tydzień wcześniej, kartkówki - dzień wcześniej.

  3. Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian lub kartkówkę z przyczyn losowych, to powinien napisać ją w ciągu 2 tygodni od daty powrotu do szkoły. Ocena 0 oznacza, że uczeń nie napisał danej pracy pisemnej. Ocena ta nie jest wliczana do średniej. Po upływie dwóch tygodni ocena 0 zostaje zamieniona na ocenę niedostateczną

  4. Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu lub kartkówki w ciągu 2 tygodni od daty oddania sprawdzonych prac (na zajęciach pozalekcyjnych). Przy poprawie prac klasowych kryteria ocen nie zmieniają się.

  5. Na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną nie przewiduje się poprawy ocen cząstkowych i „zaliczania” poszczególnych partii materiału.

  6. Nie ocenia się uczniów do tygodnia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Uczeń nieobecny na zajęciach jeden dzień lub zwolniony z lekcji (np. na zawody sportowe) ma obowiązek przyjść na następną lekcję przygotowany i uzupełnioną notatką z lekcji.

  7. Każdy uczeń ma prawo do dodatkowej oceny za wykonane prace nadobowiązkowe.

  8. Uczeń ma prawo dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (z wyjątkiem zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów i kartkówek ). Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy brak zeszytu lub zeszytu ćwiczeń, pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak przyrządów, itp. Kolejne, czyli trzecie nieprzygotowanie jest jednoznaczne z oceną niedostateczną. Za nieodrobienie zadania domowego, bez zgłoszenia tego faktu nauczycielowi, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

  9. Oceny wpisywane są w dzienniku elektronicznym, a uczniowie są o nich na bieżąco informowani

  10. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym zapisuje notatki z lekcji oraz własne rozwiązania zadań. Poprawność i systematyczność prowadzenia zeszytu może być sprawdzona i oceniona przez nauczyciela. Uczeń w przypadku nieobecności w szkole powinien zeszyt uzupełnić.



 3.    Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

 

Ocenie podlegają: prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe, ćwiczenia praktyczne, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

1. Sprawdziany przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu.

  • Sprawdziany planuje się na zakończenie każdego działu.

  • Uczeń jest informowany o planowanym sprawdzianie z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem

  • Przed każdym sprawdzianem nauczyciel podaje jego zakres programowy.

  • Każdy sprawdzian poprzedza lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu.

  • Uzasadnienie oceny ze sprawdzianu, jej poprawy oraz sposób przechowywania sprawdzianów są zgodne z WSO.

  • Sprawdzian umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych – od koniecznego do wykraczającego.

  • Zadania z pracy klasowej (ze sprawdzianu) są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.

  • Sprawdziany są przechowywane do końca roku szkolnego. Rodzice mają możliwość wglądu do prac, po wcześniejszym ustaleniu terminu z nauczycielem

2. Prace klasowe przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu semestru lub całego roku.

  • Prace klasowe planuje się po rozpoczęciu nauki, oraz na zakończenie półrocza i roku.

  • Uczeń jest informowany o planowanych pracach klasowych na początku roku szkolnego.

  • Każdą pracę klasową poprzedza lekcja powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego semestru czy roku.

  • Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.

  • Z wynikami prac zapoznawani są uczniowie i ich rodzice.

3. Kartkówki przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu 2, 3 ostatnich jednostek lekcyjnych.

  • Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym kartkówki z materiału z ostatniej lekcji.

  • Kartkówka jest tak skonstruowana, by uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 15-20 minut.

  • Kartkówka jest oceniana w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami WSO. Uczeń ma wgląd do swojej pracy pisemnej po jej ocenieniu

  • Kartkówki są przechowywane do końca roku szkolnego. Rodzice mają możliwość wglądu do prac, po wcześniejszym ustaleniu terminu z nauczycielem

4. Odpowiedź ustna obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:

  • zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,

  • prawidłowe posługiwanie się pojęciami,

  • zawartość merytoryczną wypowiedzi,

  • sposób formułowania wypowiedzi.

5. Praca domowa jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji.

  • Pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie, w zeszycie ćwiczeń lub w formie zleconej przez nauczyciela.

  • Brak pracy domowej oceniany jest zgodnie z umową nauczyciela z uczniami, przy uwzględnieniu WSO.

  • Błędnie wykonana praca domowa jest sygnałem dla nauczyciela, mówiącym o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności i nie może być oceniona negatywnie.

  • Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność i poprawność wykonania.

6. Aktywność i praca ucznia na lekcji są oceniane (jeśli WSO nie stanowi inaczej), zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów.

  • Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu, przygotowanie do lekcji.

  • Minus uczeń może uzyskać m.in. brak zaangażowania na lekcji.

  • Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem i uczniami, (5 plusów z aktywności to ocena 5 z aktywności) przy uwzględnieniu zapisów WSO.

7. Ćwiczenia praktyczne obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji.
    Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę:

  • wartość merytoryczną,

  • dokładność wykonania polecenia,

  • staranność,

  • w wypadku pracy w grupie stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia.

8. Prace dodatkowe obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, przygotowanie gazetki ściennej, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.:

  • wartość merytoryczną pracy,

  • estetykę wykonania,

  • wkład pracy ucznia,

  • sposób prezentacji,

  • oryginalność i pomysłowość pracy.

9. Szczególne osiągnięcia uczniów, w tym udział w konkursach przedmiotowych, szkolnych i międzyszkolnych, są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.

4.    Kryteria oceny poszczególnych form aktywności

1. Ocena prac pisemnych

a)  w pracach klasowych, kartkówkach, sprawdzianach, samodzielnej pracy na lekcji
     i w pracach domowych oceniane są trzy elementy:

  • metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza zadania, wybór wzoru)

  • wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenie),

  • rezultat (wynik zgodny z warunkami zadania).

Przy wystawianiu oceny liczbowej, punkty przeliczane są na oceny według następującej skali:

                     od 30 % wszystkich punktów – ocena dopuszczająca

                     od 50 % wszystkich punktów – ocena dostateczna

                     od 75 % wszystkich punktów – ocena dobra

                     od 90 % wszystkich punktów – ocena bardzo dobra

                     od 99% wszystkich punktów – ocena celująca

b) w testach – zadanie zaliczone jest jako rozwiązane poprawnie, jeżeli podana jest   
    właściwa odpowiedź.

c) w pracach długoterminowych oceniane jest:

  • zrozumienie zadania, problemu,

  • zaplanowanie rozwiązania i jego oryginalność,

  • realizacja rozwiązania,

  • prezentacja otrzymanych wyników,

  • zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej.

2. Ocena odpowiedzi ustnej

W odpowiedzi ustnej oceniane się odpowiednie elementy:

  • zawartość rzeczowa,

  • argumentacja,

  • stosowanie języka matematycznego,

  • sposób prezentacji – umiejętność formułowania myśli,

     

3.    Ocena pracy w grupie

W pracy grupowej uczniów podlega ocenie:

  • akceptowanie powierzonych ról i przydzielonych prac,

  • udział w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów,

  • akceptowanie zasad pracy w grupie,

  • planowanie wspólnych działań,

  • współudział w podejmowaniu decyzji,

  • udział w dyskusji,

  • umiejętność słuchania innych,

  • zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi,

  • uzasadnianie swojego zdania,

  • prezentowanie rezultatów pracy grupy.

4.    Aktywność matematyczna

a)        na lekcji

  • częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie prawidłowych odpowiedzi
      w ocenianiu stopniowym premiowane jest „+” (pięć „+” – ocena bardzo dobra),

b)        poza lekcjami:

  • udział i bardzo dobre wyniki w konkursach matematycznych,

  • awans do następnego etapu lub osiągnięcie tytułu laureata – ocena celująca,

  • wyniki wyższe niż przeciętne,

  • aktywny udział w pracy kółka matematycznego.

5.    Kryteria oceniania w zakresie treści programowych

Kryteria oceniania w zakresie treści programowych stanowią kolejny załącznik do Przedmiotowego Systemu Oceniania (dla każdej klasy osobny, zgodny ze standardami egzaminacyjnymi i wybranym programem).

6.    Kryteria oceny semestralnej i rocznej

         Ocenę semestralną (roczną) nauczyciel wystawia najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją, uzasadniając ją (na prośbę ucznia, rodzica lub wychowawcy).

Ocena ta nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, lecz średnią wagową, przy obliczaniu której, dominujące znaczenie mają :

  • oceny z prac klasowych i sprawdzianów                               – waga 4

  • oceny z kartkówek                                                             – waga 3

  • oceny za pracę w szkole – odpowiedzi ustne, przy tablicy itp. – waga 2

  • oceny za pracę w domu – zadania domowe, modele brył, itp. – waga 1.

Ocena wagowa obliczana jest w dzienniku elektronicznym na stronie www.librus.pl i jest aktualizowana przez cały rok szkolny po wpisaniu każdej kolejnej oceny cząstkowej.

 

1.   Ustalenie oceny rocznej:

UWAGA!!! Średnia ważona nie decyduje definitywnie o ocenie na koniec półrocza lub roku szkolnego.

O ocenie wystawionej na I półrocze i na koniec roku szkolnego decyduje nauczyciel danego przedmiotu. MOŻE się przy tym sugerować średnią ważoną (według schematu poniżej) ale przede wszystkim bierze pod uwagę wkład pracy ucznia.

 

niedostateczny:                      średnia   1,00 - 1,60

dopuszczający:                       średnia   1,61 - 2,50

dostateczny:                          średnia   2,51 - 3,50

dobry:                                   średnia   3,51 - 4,50

bardzo dobry:                         średnia   4,51 - 5,30

celujący:                                średnia   5,31 - 6,00

 



Przy  wystawianiu  oceny rocznej (semestralnej) pod uwagę będą brane również:

  • postępy ucznia,

  • aktywność,

  • systematyczność i pilność,

  • samodzielność pracy,

  • zachowanie na lekcji,

  • możliwości intelektualne ucznia.



Ocena semestralna może dodatkowo zawierać plusy lub minusy

Ustalona przez nauczyciela ocena semestralna (roczna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego. Szczegółowe zasady klasyfikacji semestralnej i rocznej określone są w WSO.

7.    Informacja zwrotna: Nauczyciel – Uczeń – Rodzice

  1. Nauczyciel informuje ucznia o każdej wystawionej ocenie;

  2. Uczeń ma możliwość otrzymania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do oceny;

  3. Rodzice są informowani o ocenach poprzez wpis do dziennika elektronicznego;

  4. Podczas wywiadówek i konsultacji rodzice mogą uzyskać informacje o ocenach, zapoznać się z pracami ucznia, dowiedzieć się o jego postępach, trudnościach i uzdolnieniach.

  5. Rodzice mając dostęp do dziennika elektronicznego, mają dostęp do wyników ucznia na bieżąco.

a) Nauczyciel – Rodzic

Podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji, za pomocą wiadomości w dzienniku elektronicznym, a także rozmów interwencyjnych nauczyciel:

  • przekazuje rodzicom informacje o aktualnym stanie rozwoju i postępach ucznia
    w nauce,

  • dostarcza rodzicom informacji o uzdolnieniach ucznia lub jego trudnościach
     w nauce,

  • przekazuje wskazówki do pracy z uczniem,

b) Nauczyciel – uczeń

  • nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny,

    • uczeń ma możliwość otrzymania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny,

    • nauczyciel pomaga w samodzielnym planowaniu rozwoju ucznia,

    • nauczyciel informuje ucznia o planowanej ocenie semestralnej oraz rocznej

    • motywuje do dalszej pracy.

       

    c) Nauczyciel -  wychowawca klasy – pedagog szkolny

  • oceny, jakie otrzymuje uczeń są wpisywane do dziennika elektronicznego;

    • nauczyciel informuje wychowawcę klasy o aktualnych osiągnięciach i zachowaniu ucznia,

    • nauczyciel informuje pedagoga o sytuacjach wymagających interwencji.

8.    Uwagi końcowe

Ustalona przez nauczyciela na koniec roku ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego lub klasyfikacyjnego

Wszystkie sprawy nie ujęte w Przedmiotowym Systemie Oceniania będą rozstrzygane zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania i Rozporządzeniem MEN.

Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii Poradni Psychologiczno
-Pedagogicznej (do tego upoważnionej) dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe.

 

szkolnastrona.pl