Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

PSO kl. 5

Przedmiotowy system oceniania

z języka niemieckiego

dla klasy 5. szkoły podstawowej

Podstawą Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka niemieckiego na poziomie klasy 4. szkoły podstawowej jest Program nauczania języka niemieckiego dla klas I –III oraz IV–VI szkoły podstawowej autorstwa Sylwii Rapackiej realizowany z wykorzystaniem podręcznika Mach Mit! 2 dla klasy 5 szkoły podstawowej (nr dopuszczenia 375/1/2011).

 

 Zgodnie z tym programem uczeń powinien:

 1. poznawać słownictwozwiązane z następującymi tematami – wg rozkładu materiału dla poszczególnych działów.

 

2.ćwiczyć umiejętnościw zakresie czterech podstawowych sprawności językowych,

obejmujących:

 

A. rozumienie tekstu słuchanego, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

• zrozumieć polecenia i instrukcje nauczyciela związane z sytuacją w klasie

• zrozumieć globalnie i selektywnie sens słuchanych tekstów: potrafi określić główną myśl

tekstu, zrozumieć ogólny sens usłyszanej sytuacji komunikacyjnej, a także wyszukać

ważne dla siebie informacje oraz stwierdzić, która z podanych informacji jest

prawdziwa, a która nie

• zrozumieć pytania i wypowiedzi, zawierające poznany materiał leksykalno-gramatyczny

w ramach danego zakresu tematycznego

• rozpoznać intencje rozmówcy (np. podawanie informacji, wydawanie polecenia, pytanie)

• rozpoznawać sytuacje komunikacyjne (m. in. w szkole, prognoza pogody, rozmowa telefoniczna)

• rozpoznać ze słuchu poznane słowa i wyrażenia

 

B. mówienie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

• uzyskiwać i udzielać informacji na temat: imienia i nazwiska, pochodzenia, miejsca zamieszkania,

wieku, rodziny, samopoczucia, hobby, czynności wykonywanych w czasie wolnym, planu lekcji,

czasie trwania lekcji, godzinie rozpoczęcia się lekcji, godziny, miejsca położenia danej sali lekcyjnej,

terminu spotkania, jedzenia i posiłków, pogody, czynności wykonywanych daną porą roku,

ulubionego miesiąca, miejsca, do którego chciałby pojechać, języka, jakim się posługuje

• opowiedzieć o: swojej rodzinie, wybranym instrumencie, przedmiotach szkolnych, zawodach

wykonywanych w rodzinie, przyzwyczajeniach żywieniowych w domu, ulubionej porze roku,

ulubionym miesiącu, weekendzie

• opisywać: siebie i swoją rodzinę, zainteresowania swoje i innych osób, plan lekcji, pogodę, swojego

kolegę/swoją koleżankę z klasy, daną sytuację na podstawie podanych informacji, swoją szkołę,

przedmioty, np. parasol

• rozpoczynać, podtrzymywać i kończyć rozmowę

• wyrażać własne zdanie na dany temat

• wyrażać swój entuzjazm, gotowość wykonania jakiejś czynności, życzenie, porozumienie w danej

kwestii, rozczarowanie, swój sprzeciw

• zgodzić się z czyimś zdaniem

• prosić o powtórzenie, uzasadnienie

• informować o tym, że czegoś się nie zrozumiało, czegoś się nie wie

• dokonać wyboru

• prosić o pozwolenie

• przedstawiać swoje upodobania dotyczące przedmiotów w szkole, hobby, nauczycieli, jedzenia, pór

roku, miesięcy

 

C. rozumienie tekstu czytanego, w ramach tej sprawności uczeń:

• rozumie pojedyncze słowa, zwroty, wyrażenia i zdania, związane z danym tematem

• rozumie polecenia w podręczniku i zeszycie ćwiczeń

• rozumie globalnie i selektywnie teksty o znanej tematyce i strukturach gramatycznych

• rozpoznaje różne rodzaje tekstów: wiersz, piosenka, sms, e-mail, przepis kulinarny, plan lekcji,

notatka, lista zakupów

 

D. pisanie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

• rozpoznawać różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu

• pisać pojedyncze wyrazy, zwroty i wyrażenia oraz zdania

• zapisywać informacje w formie notatki

• pisać odpowiedź na e-mail, sms

• pisać wiersz na podstawie podanych informacji i podanego schematu

• tworzyć krótkie opisy i opowiadania

 

3. przetwarzać tekst:

• przekazuje ustnie informacje uzyskane na podstawie tekstu słuchanego i czytanego lub materiału

graficznego

• pisze informacje uzyskane z tekstu słuchanego i czytanego lub materiału graficznego

 

4. poznawać i stosować struktury gramatyczne:

• formy czasowników regularnych w 1, 2 i 3 osobie liczby pojedynczej i mnogiej

• szyk wyrazów w zdaniu oznajmującym i pytającym (pytania z zaimkiem pytającym i pytania

rozstrzygające)

• odmiana czasownika sein

• zaimki osobowe w liczbie pojedynczej i mnogiej

• formy i stosowanie rodzajników określonych i nieokreślonych

• forma möchte z bezokolicznikiem

• forma grzecznościowa Sie

• odmiana czasowników lesen, sprechen, essen

• zaimki dzierżawcze

• odmiana czasownika haben

• użycie przyimka von z imieniem

• czasownik mögen z dopełnieniem

• męskie i żeńskie nazwy zawodów

• odmiana i zastosowanie czasownika modalnego dürfen

• przysłówki określające pory dnia

• rzeczownik z rodzajnikiem określonym i nieokreślonym w bierniku

• liczba mnoga rzeczowników

• przeczenie nicht i nein

 

5.znać podstawowe informacje o Bożym Narodzeniu i Wielkanocy, obchodzonych w Niemczech, znać

popularne piosenki świąteczne z nimi związane.

 

6.rozwijać umiejętności wchodzące w skład kompetencji kluczowych, a wykraczające

poza kompetencję językową, takiejak:

wykonywanie zadań w toku pracy własnej i zespołowej

twórcze rozwiązywanie zadań problemowych, samodzielne wyszukiwanie i gromadzenie

potrzebnych informacji poprzez planowanie i realizowanie różnorodnych projektów

językowych

kontrola i ocena własnego uczenia się, poprzez rozwiązywanie zadań samooceny

w sekcjiWas ich schon alles weiß und kann

• stosowanie strategii uczenia się, co wpływa na rozwój autonomii

• korzystanie z różnych źródeł informacji (słownik dwujęzyczny, internet)

 

7. kształcić i rozwijać świadomość językowąpolegającą na dostrzeganiu różnic i podobieństw między

językiem niemieckim i innymi językami obcymi (angielskim), jak również językiem polskim.

 

 

 

 

 

 

Ogólne zasady oceniania

 

 

 

Zgodnie z programem nauczania oraz na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania nauczyciel dokonujący oceny wiedzy i umiejętności ucznia na lekcji języka niemieckiego
w klasie 4 szkoły podstawowej, powinien uwzględnić następujące wskazówki:

 

1. Wiedza i umiejętności uczniów powinny być sprawdzane możliwie jak najczęściej, np. po

każdej przeprowadzonej lekcji, po szeregu lekcji na dany temat lub po zakończeniu

kolejnego rozdziału w podręczniku.

2. Kontrola wiedzy i umiejętności uczniów może przyjmować dwie formy: pisemną i ustną,

dzięki czemu uczeń ma możliwość otrzymania pełnej i systematycznej informacji na temat

przebiegu swojego procesu uczenia się.

3. Uczeń powinien mieć możliwość samodzielnej ewaluacji własnych postępów w nauce

poprzez regularne wypełnianie testów i zadań przeznaczonych do samooceny, jak również

poprzez inne formy samooceny wprowadzone przez nauczyciela.

4. W ocenie różnorodnej pracy projektowej, jak: projekty językowe i realioznawcze, klasowe

i międzyklasowe konkursy recytatorskie, projekty internetowe i in. pod uwagę brane jest

w znacznym stopniu zaangażowanie uczniów w wykonywane zadanie.

5. Praca w grupie, w której uczeń rozwiązuje zadania, prowadzi dialogi, uczestniczy w grach

i zabawach językowych, umożliwia dokonanie oceny, zarówno przez nauczyciela, jak również

przez uczniów. Jednocześnie praca w grupie podlega ocenie jako umiejętność wchodząca w

skład kompetencji kluczowych, kształtuje bowiem kompetencje społeczne ucznia.

6. Podczas lekcji języka niemieckiego oceniana jest również aktywność uczniów. Nauczyciel

odnotowuje ją w dzienniku, o czym powiadamia ucznia. Za różne formy aktywności ucznia,

takie jak: dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi, samodzielne wykonywanie dodatkowych

zadań, pomoc innym uczniom w rozwiązywaniu zadań, pomoc w organizowaniu projektów

językowych, gier i zabaw itp., mogą być przyznawane plusy (3 plusy – ocena bardzo dobra).

7. Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na

podwyższenie oceny końcowej.

8. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność

językową: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie. Sprawności

te mogą być sprawdzane za pomocą następujących form:

odpowiedź ustna

zadania domowe

kartkówka z aktualnego materiału

praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych.

9. Pisemne formy testów i sprawdzianów są oceniane zgodnie z wymaganą liczbą punktów

na daną ocenę według następującej skali:

 

100% – 90% – ocena bardzo dobra

89% – 75% – ocena dobra

70% – 51% – ocena dostateczna

50% – 30 % – ocena dopuszczająca

29% – 0% – ocena niedostateczna.

 

 

10. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej uczeń ma możliwość jej poprawy.

11. Uczeń może być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych.

W takim przypadku nauczyciel zobowiązany jest odnotować tę informację w dzienniku lekcji.

12. Nieprzygotowanie do pracy klasowej jest przyjmowane jedynie w przypadku dłuższej

choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów) lub

wychowawcę. W przypadku nieobecności ucznia na pracy klasowej, uczeń ma obowiązek

napisać ją w wyznaczonym przez nauczyciela terminie dwóch tygodni od oddania sprawdzonej pracy klasowej uczniom.

 

 

13. Zaangażowanie uczniów w pracę i motywacja do nauki powinny znaleźć odzwierciedlenie

w wyższej ocenie.

14. Przy ocenie ucznia dyslektycznego lub z innymi deficytami powinny zostać uwzględnione zalecenia

zawarte w orzeczeniu lub opinii poradni psychologicznej.

 

 

Szczegółowe kryteria oceniania

 

 

Sprawności językowe:

 

Rozumienie ze słuchu

W rozwijaniu tej sprawności językowej w klasie 5 szkoły podstawowej kładzie się nacisk na kształcenie

u uczniów umiejętności rozumienia globalnego oraz selektywnego tekstu. Sprawność ta jest ćwiczona

za pomocą zadań zamkniętych oraz półotwartych, do których należy:

• określanie głównego tematu tekstu

• zadania wielokrotnego wyboru

• zakreślanie właściwej informacji przedstawionej w różnej formie

uzupełnianie luk w zdaniach lub w tekście na podstawie wysłuchanych informacji

przyporządkowanie ilustracji/zdjęć/imion/schematów do wysłuchanych informacji

• ustalanie kolejności słyszanych informacji

• przyporządkowywanie schematów wypowiedzi/dialogów do wysłuchanych tekstów

• uzupełnianie tabeli na podstawie wysłuchanego tekstu

• przedstawianie dialogów na podstawie wysłuchanych przykładów

• poprawianie informacji na podstawie wysłuchanych tekstów.

 

KRYTERIA OCENY ROZUMIENIA ZE SŁUCHU

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• bez większego trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim na podstawie kontekstu sytuacyjnego

oraz związków przyczynowo-skutkowych, nawet jeśli zawarte są w nich nowe struktury leksykalno

gramatyczne.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

beztrudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim, formułowane przez różne osoby i zawierające

znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

rozumie sens sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje

sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w wypowiedziach, dialogach, komunikatach

w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena dobra

Uczeń:

w znacznym stopniu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim formułowane przez różne osoby

i zawierające znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

rozumie sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje

sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w wypowiedziach, dialogach, komunikatach

rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

rozumie dużą część prostych wypowiedzi w języku niemieckim formułowanych przez różne osoby

i zawierających znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz przeważnie prawidłowo na nie reaguje

wyszukuje większość szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach, dialogach,

komunikatach

rozumie większą część prostych instrukcji nauczyciela, formułowanych w języku niemieckim i zazwyczaj

prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

rozumie niewielką część wypowiedzi w języku niemieckim, zawierających słownictwo i struktury

gramatyczne ujęte w programie nauczania

rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych oraz często reaguje na nie

nieprawidłowo

wyszukuje jedynie niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,

dialogach, komunikatach

rozumie niektóre proste instrukcje i polecenia nauczyciela formułowane w języku niemieckim oraz nie

zawsze prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń :

• nie rozumie najprostszych wypowiedzi w języku niemieckim

rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych lub nie rozumie ich wcale; ma

problem z prawidłowym reagowaniem na nie lub nie reaguje wcale

• nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach, dialogach,

komunikatach

• nie rozumie prostych instrukcji i poleceń nauczyciela formułowanych w języku niemieckim.

 

 

Mówienie

Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta jest rozwijana w ramach następujących obszarów:

• udzielanie i uzyskiwanie informacji dotyczących sytuacji przewidzianych w programie

nauczania

inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy w typowych sytuacjach komunikacyjnych

• opowiadanie o osobach, wydarzeniach dotyczących sytuacji przewidzianych w programie nauczania

• wyrażanie entuzjazmu, gotowości wykonania danej czynności, życzenia, porozumienia w danej kwestii,

rozczarowania, sprzeciwu

• formułowanie opisów

• formułowanie wypowiedzi na podstawie materiału stymulującego

• przekazywanie informacji na podstawie różnego rodzaju tekstów i materiału obrazkowego

• przedstawianie własnego zdania i uzasadnianie go

• proszenie o powtórzenie/pozwolenie

• dokonywanie wyboru

• przedstawianie swoich upodobań

• reagowanie w typowej sytuacji komunikacyjnej, określonej w programie nauczania

• poprawne wypowiadanie wyrazów w języku niemieckim.

 

 

KRYTERIA OCENY MÓWIENIA

 

Ocena celująca

Uczeń

• spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą

• tworzy wypowiedzi ustne, jakościowo wykraczające poza zakres programu nauczania (zakres

leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi).

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

swobodnie zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nie popełniając

przy tym błędów językowych i gramatycznych

• swobodnie wyraża swoje zdanie na dany temat, używając bogatego słownictwa i poprawnych struktur

gramatycznych

• bezbłędnie reaguje na zaistniałą sytuację komunikacyjną

potrafi bezbłędnie i płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania oraz

formułować opisy ustne przewidziane w programie nauczania

płynnie inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji

potrafi stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji

jego wypowiedzi są całkowicie poprawne pod względem fonetycznym, bez błędów w wymowie

i intonacji.

 

Ocena dobra

Uczeń:

zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego; nieliczne błędy językowe

nie zakłócają komunikacji

• wyraża swoje zdanie na dany temat, używa dość bogatego słownictwa i poprawnych struktur

gramatycznych

potrafi dość płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania oraz formułować

krótkie opisy

inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji; nieliczne błędy językowe

nie utrudniają komunikacji

prawie zawsze stosuje środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji

jego wypowiedzi są poprawne pod względem fonetycznym, bez istotnych błędów w wymowie

i intonacji.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• z pomocą nauczyciela lub innych uczniów zadaje proste pytania i udziela prostych odpowiedzi;

używa przy tym prostego słownictwa i prostych form gramatycznych, jednak nie zawsze poprawnych

• potrafi wyrazić w prosty sposób swoje zdanie na dany temat, choć widoczne są błędy leksykalne

i gramatyczne

potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania

• potrafi prowadzić rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej jedynie z pomocą nauczyciela i według

schematu, jego wypowiedź jest jednak niepełna

• przeważnie reaguje w typowych sytuacjach komunikacyjnych, popełnia jednak błędy językowe

potrafi w ograniczonym stopniu stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji

jego wypowiedzi zawierają błędy fonetyczne, które nie powodują jednak niezrozumienia wypowiedzi

• błędy leksykalne i gramatyczne w nieznacznym stopniu utrudniają komunikację.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• potrafi w ograniczonym stopniu zadawać pytania i udzielać odpowiedzi; ma przy tym znaczne problemy

z ich trafnością, poprawnością gramatyczną, leksykalną i fonetyczną

• jedynie ze znaczną pomocą nauczyciela wyraża w prosty sposób swoje zdanie na dany temat,

popełniając przy tym liczne błędy językowe

potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania

• tylko częściowo potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma problemy z jej

utrzymaniem i zakończeniem

• ma problemy z poprawnym reagowaniem w typowych sytuacjach komunikacyjnych

• podczas formułowania wypowiedzi posługuje się schematami

• ma znaczne problemy ze stosowaniem poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie

do sytuacji

jego wypowiedzi zawierają liczne błędy fonetyczne, które często powodują niezrozumienie wypowiedzi

• błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne utrudniają komunikację.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie potrafi zadawać pytań i udzielać odpowiedzi

• nie potrafi wyrażać swoich myśli, odczuć, swojej opinii na dany temat z powodu zbyt ubogiego zasobu

leksykalno-gramatycznego

• nie potrafi formułować najprostszych wypowiedzi obejmujących tematykę ujętą w programie

nauczania

• nie potrafi nawiązać, podtrzymać i zakończyć rozmowy w prostej sytuacji komunikacyjnej

• nie potrafi właściwie zareagować w najprostszych sytuacjach komunikacyjnych, uwzględnionych

w zakresie tematycznym

• tworzy wypowiedź, która nie zawiera wymaganej liczby niezbędnych informacji

• nie potrafi stosować poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie do sytuacji

jego wypowiedzi zawierają znaczące błędy pod fonetyczne, leksykalne i gramatyczne, które

uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi.

 

 

 

Czytanie ze zrozumieniem

Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta rozwijana jest za pomocą następujących form zadań:

zadania wielokrotnego wyboru

uzupełnianie fragmentów tekstu/dialogu, luk w tekście

• zadania typu prawda–fałsz / ja–nein

tworzenie odpowiedzi na list, e-mail, sms

dopasowanie ilustracji/informacji do tekstów

• łączenie osoby z informacją, informacji, pytań i odpowiedzi

• tworzenie pytań do odpowiedzi

• formułowanie wypowiedzi ustnej / dialogów na podstawie przeczytanego tekstu/dialogu

• przyporządkowywanie tytułów/nagłówków do tekstów

 

KRYTERIA OCENY CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• bez problemu rozumie na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-skutkowych

teksty użytkowe i informacyjne, nawet jeśli występują w nich struktury gramatyczno-leksykalne,

wykraczające poza program nauczania.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

bez trudu rozumie proste teksty ujęte w programie nauczania

sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekście.

 

Ocena dobra

Uczeń:

rozumie ogólnie większość prostych tekstów

• potrafi znaleźć większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów

znajduje część potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

rozumie nieliczne proste teksty

• potrafi odnaleźć w tekście nieliczne informacje.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie rozumie prostych tekstów

• nie potrafi odnaleźć w tekście potrzebnych informacji szczegółowych.

 

 

 

Pisanie

Na czwartym stopniu edukacjisprawność ta jest ćwiczona poprzez stosowanie

następujących ćwiczeń:

• tworzenie opisów

• pisanie krótkich tekstów, jak: e-mail, notatka, wpis internetowy, sms

uzupełnianie luk w zdaniach i tekstach

uzupełnianie elementów dialogu

uzupełnianie diagramów

 

KRYTERIA OCENY SPRAWNOŚCI PISANIA

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• tworzy wypowiedzi pisemne, jakościowo wykraczające poza program nauczania (zakres leksykalny,

gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi).

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

bez trudu dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje

poznane słowa i wyrażenia

bez trudu tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania, stosując urozmaicone

słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej

tworzy bezbłędne wypowiedzi pisemne.

 

Ocena dobra

Uczeń:

dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje większość

poznanych słów i wyrażeń

• tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując dość urozmaicone

słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej

tworzy wypowiedzi z niewielką liczbą błędów, jednak nie ma to wpływu na obniżenie jakości

wypowiedzi pisemnej.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• ma trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnym

zapisie poznanych słów i wyrażeń

tworzy proste wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując proste słownictwo

i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

w sposób niepełny i nieprecyzyjny przekazuje informacje w formie pisemnej

tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów leksykalnych, ortograficznych i gramatycznych, które

powodują częściowe zakłócenie komunikacji i wynikają z niewystarczającego opanowania materiału.

 

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• ma znaczące trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz

bezbłędnym zapisywaniu poznanych słów i wyrażeń; często nie potrafi poprawnie uzupełnić

brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

• ma znaczne problemy z tworzeniem spójnych wypowiedzi pisemnych; stosuje przy tym ubogie

słownictwo i struktury gramatyczne

nie przekazuje informacji w formie pisemnej w sposób wyczerpujący

tworzy wypowiedzi ze znaczną liczbą błędów, co utrudnia przekazanie informacji.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

nie dostrzega różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, nie potrafi poprawnie uzupełnić

brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa i struktur leksykalno-gramatycznych nie potrafi

tworzyć prostych wypowiedzi pisemnych

próbuje w sposób odtwórczy tworzyć wypowiedzi pisemne, jednak jego wypowiedź nie zawiera

informacji niezbędnych do przekazania wymaganych treści

nie umie budować poprawnych zdań

• posiada niewystarczający zasób słownictwa do przekazania informacji w tekście pisanym

nieodpowiednio dobiera słownictwo

• robi liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne.

 
 
szkolnastrona.pl