Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Kryteria oceniania

Kryteria oceniania TECHNIKA

 

celujący: Potrafi samodzielnie zdobywać potrzebną wiedzę i wiadomości wykraczające poza program nauczania.  Wychodzi z samodzielnymi inicjatywami rozwiązania konkretnych problemów technicznych. Wykazuje biegłość w posługiwaniu się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami.

Sprawnie posługuje się narzędziami i urządzeniami technicznymi zgodnie z BHP. Osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych techniki. Posiada wiedzę wykraczającą poza zakres materiału programowego.

bardzo dobry: 1. Sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela źródeł informacji. Samodzielnie potrafi rozwiązać problemy i zadania postawione przez nauczyciela, wykorzystując nabyte umiejętności. Sprawnie posługuje się narzędziami i przyborami technicznymi zgodnie z BHP. Umiejętnie wykorzystuje dokumentację techniczną, materiały i narzędzia. Opanował materiał nauczania przewidziany programem.

Dobry: Potrafi korzystać ze wszystkich poznanych w czasie lekcji źródeł informacji. Umie  wykorzystać wiadomości podczas rozwiązywania zadań wytwórczych. Poprawnie posługuje się narzędziami i przyborami. Wykonuje zadane przez nauczyciela zadania wytwórcze z drobnymi niedociągnięciami. Opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym.

dostateczny: Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych źródeł informacji.  Potrafi samodzielnie wykonać proste zadanie postawione przez nauczyciela. Opanował wiadomości na poziomie podstaw programowych. 4. Ma trudności w odczytywaniu dokumentacji i rysunku technicznego. Wykonuje zadane przez nauczyciela zadania nieestetycznie. Opanował podstawowe elementy wiadomości programowe pozwalające mu na rozumienie  najważniejszych zagadnień.

dopuszczający: Ma poważne braki w wiedzy na poziomie podstawy programowej. Nie zna przeznaczenia poszczególnych narzędzi i przyrządów oraz nie potrafi zorganizować stanowiska pracy. Wykonuje zadane przez nauczyciela zadania niezgodnie z dokumentacją i nieestetycznie.

Jego wiedza ma poważne braki, które można usunąć w dłuższym okresie nauczania.

niedostateczny: Nie potrafi rozwiązać zadań postawionych przez nauczyciela. Nie potrafi posługiwać się narzędziami i przyrządami podczas wykonywania zadań wytwórczych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Braki w wiedzy są tak duże, że nie rokują one nadziei na ich usunięcie nawet przy pomocy nauczyciela.

 

Wszystkie prace wytwórcze i zadania są obowiązkowe i wszystkie podlegają ocenie. Przedłożenie pracy do oceny odbywa się bezpośrednio po zakończonej lekcji. Niektóre prace (bardziej pracochłonne) mogą być dokończone w domu i przedłożone do oceny na najbliższej lekcji. Praca wykonana niesamodzielnie otrzymuje ocenę niedostateczną. Uczeń, który nie oddał w terminie pracy otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku, gdy jej nie poprawi na następnej lekcji, traci prawo do kolejnej poprawy. Uczeń, który nie oddał pracy z przyczyn losowych, winien ją dostarczyć w ciągu tygodnia. W przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę niedostateczną, którą może poprawić na najbliższej lekcji.

Nie ocenia się ucznia do tygodnia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. Nieobecność nie zwalnia ucznia z wykonania pracy wytwórczej. W tym wypadku mogą ulec zmianie kryteria oceniania. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nie może być klasyfikowany z przedmiotu.

Formy aktywności ucznia

Prace obowiązkowe

l  prace pisemne (sprawdziany)

l  zeszyt

l  odpowiedzi ustne

l  prace domowe

l  przestrzeganie przepisów pracowni w czasie zajęć

l  prace wytwórcze

Prace nadobowiązkowe.

l  prace domowe dla chętnych;

l  aktywność na lekcji(3x „+”=5; 6x „+”=6);

l  udział w konkursach;

l  szczególne osiągnięcia (I, II, III, wyróżnienia w konkursach na różnym etapie);

l  aktywny udział w szkolnych i pozaszkolnych kołach zainteresowań o charakterze artystycznym (za potwierdzeniem pisemnym);

l  prezentowanie swoich prac, umiejętności na forum publicznym ( przeglądy, wystawy, itp. ) w szkole i poza nią;

Za trzykrotne nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, zadania domowego, przyborów, itp.) uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

Kryteria ocen odpowiedzi  i sprawdzianów pisemnych

Przed każdą pracą pisemną, uczniowie są informowani o zakresie materiału z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas sprawdzianu pisemnego, nauczyciel odbiera pracę i uczeń zalicza ją od nowa w terminie i formie wyznaczonej przez nauczyciela. Przy rozwiązywaniu zadań i problemów podczas pracy pisemnej ocenie podlega % poprawności udzielonych odpowiedzi:

0% - 24% niedostateczny

25% - 49% dopuszczający

50% -70% dostateczny

71% - 86% dobry

87% - 100% bardzo dobry

pytanie dodatkowe celujący

Sprawdziany oraz testy sprawdzające są obowiązkowe. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian lub test z przyczyn losowych, to powinien napisać go w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły. Krótkie sprawdziany (kartkówki 10-15 min.) są również obowiązkowe i obejmują materiał z trzech ostatnich tematów lekcyjnych. Odpowiedzi ustne obejmują materiał z trzech ostatnich tematów lekcyjnych. Nie ma możliwości poprawiania ocen tydzień przed klasyfikacją.

Nieobecność nie zwalnia ucznia z uzupełnienia wiadomości.

szkolnastrona.pl