Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Przedmiotowy system oceniania z chemii

Przedmiotowy system oceniania z przyrody, biologii, chemii, geografii i fizyki

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudzińcu

 

 

 

 

1.Wstęp

Wykaz wiadomości i umiejętności podawany jest do wiadomości uczniów i rodziców na początku każdego roku szkolnego. Oceny są jawne, oparte o poznane kryteria.

 

2. Cele oceniania

- Zapoznanie uczniów z ich osiągnięciami edukacyjnymi i postępami w nauce.
- Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
- Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
- Dostarczanie rodzicom, opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

 

3. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności

- Sprawdziany,
- Kartkówki,
- Wypowiedzi ucznia (odpowiedzi, aktywność),
- Prace domowe (ustne, pisemne),
- Prace długoterminowe (projekty, pomoce dydaktyczne),
- Konkursy.

 

4. Kryteria wg których oceniane są poszczególne obszary aktywności

 

1. Sprawdziany i kartkówki:

Sprawdziany służą do sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów po opracowaniu danego działu. Zadania w tych sprawdzianach zostały dobrane zgodnie z zaplanowanymi osiągnięciami ucznia zawartymi w programie nauczania. Dysponując planem każdego sprawdzianu, nauczyciel otrzymuje informacje o tym, co uczeń już wie i czego jeszcze nie umie.

Kartkówki – około 15 minutowe pisemne prace obejmujące materiał z trzech lub dwóch ostatnich lekcji.

2. Wypowiedzi ustne:

Uczeń jest oceniany z trzech ostatnich tematów
- Kryteria oceny ustnej są następujące:
a) bezbłędna, samodzielna, wyczerpująca - ocena celująca
b) bezbłędna, samodzielna, pełna - ocena bardzo dobra
c) bezbłędna, samodzielna, niepełna - ocena dobra
d) z błędami, samodzielna, niepełna - ocena dostateczna
e) z błędami, z pomocą nauczyciela, niepełna - ocena dopuszczająca
f) nie udzielenie prawidłowej odpowiedzi - ocena niedostateczna
Nie każda odpowiedź musi być oceniana.

 

3. Prace domowe:

- prace domowe mogą być: indywidualne krótkoterminowe z lekcji na lekcję (wykonywanie samodzielnie zadań i ćwiczeń) lub długoterminowe (np. referat, opracowanie zagadnienia, wykonanie pomocy dydaktycznej, projektu).

Dwa razy w półroczu uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez podania przyczyny. Nie można zgłosić nieprzygotowania do lekcji powtórzeniowej lub do sprawdzianu. Przez nieprzygotowanie się do lekcji rozumiemy brak zeszytu lub zeszytu ćwiczeń, pracy domowej, niegotowość do odpowiedzi, brak przyrządów, itp. Kolejne nieprzygotowanie jest jednoznaczne z oceną niedostateczną. Za nieodrobienie zadania domowego bez zgłoszenia nauczycielowi uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

4. Aktywność ucznia to aktywność na lekcji w postaci:

- zaangażowania w pracę na lekcji (lub jego brak)
- udziału w dyskusji
- wypowiedzi w trakcie rozwiązywania nowych problemów
- eksperymentowania w toku lekcji
- pomysłu, inicjatywy

Szczególną formą aktywności są referaty lub prace doświadczalne.
Referaty niesamodzielne oraz bez podania źródeł nie będą sprawdzane, a w przypadku skopiowania cudzej pracy uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną.

Aktywność ucznia może być oceniana znakiem „+” .

+” uczeń może uzyskać za:

a) aktywny udział w lekcji,

b) aktywny udział w pracy grupy rozwiązującej problem, zadanie,

c) wykonanie doświadczenia,

d) rozwiązanie typowego zadania domowego,

e) rozwiązanie zadania domowego „dla chętnych”,

f) wyszukanie i zaprezentowanie informacji zdobytych z różnych źródeł np. internetu, encyklopedii multimedialnej,

g) przygotowanie krzyżówki lub innego ciekawego zadania jako formy przerwy śródlekcyjnej,

h) zrobienie prostego przyrządu do doświadczeń fizycznych wykonywanych na lekcjach.

i) rozwiązanie problemu o niewielkiej skali trudności

Ustala się, że za 5 znaków „+” uzyskuje się ocenę bardzo dobrą.

Pod koniec półrocza uczeń może poprosić o wpisanie oceny:

dobrej za 4 znaki „+”,

dostatecznej za 3 znaki „+”,

dopuszczającej za 2 oraz 1 znak „+”.

 

5. Konkursy – oceniana jest praca ucznia włożona w przygotowanie się do udziału w konkursie.

 

5.Zasady oceniania:

 

1.Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian lub kartkówkę powinien go napisać w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły. Ocena 0 oznacza, że uczeń nie napisał danej pracy pisemnej. Ocena ta nie jest wliczana do średniej. Jeśli uczeń po powrocie do szkoły nie przystąpi do napisania pracy to po upływie dwóch tygodni ocena 0 jest zamieniona na ocenę niedostateczną

 

2. Sprawdziany są zapowiadane co najmniej tydzień wcześniej. Zakresy materiału opracowują uczniowie wraz z nauczycielem na lekcjach powtórzeniowych.

 

3. W przypadku sprawdzianów lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:

 

100% - 99% - ocena celująca

98% – 90% – bardzo dobry

89% – 75% – dobry

74% – 51% – dostateczny

50% – 30% – dopuszczający

29% – 0% – niedostateczny

 

4. Stopień ze sprawdzianu lub kartkówki uczeń może poprawić. Poprawa odbywa się w ciągu dwóch tygodni od rozdania prac i tylko jeden raz. Do dziennika, obok oceny uzyskanej poprzednio, wpisuje się ocenę „poprawioną”.

 

5. Ocenę pozytywną za sprawdzian wystawia się tylko za pracę samodzielną (bez tzw. ściągania)

 

6 . Kartkówki z ostatniej lekcji mogą być nie zapowiadane.

 

7. W przypadku 5-dniowej i dłuższej absencji chorobowej ucznia nauczyciel ma obowiązek umożliwić uczniowi uzupełnienie wiadomości i umiejętności w ciągu tygodnia i wstrzymać się od oceniania ucznia w tym okresie. Uczeń nieobecny na zajęciach jeden dzień lub zwolniony z lekcji (np. na zawody sportowe) ma obowiązek przyjść na następną lekcję przygotowany i z uzupełnioną notatką z lekcji.

 

8. Udział z powodzeniem w olimpiadach i konkursach to podstawa do oceny celującej

 

9. Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.

 

10. Rodzice informowani są o sposobie oceniania z przedmiotu oraz o ocenach cząstkowych i semestralnych na zebraniach rodzicielskich lub w czasie indywidualnych spotkań rodziców z nauczycielem. Na życzenie rodziców, podczas takich spotkań, są udostępniane do wglądu pisemne sprawdziany.

 

11. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym zapisuje notatki z lekcji oraz własne rozwiązania zadań. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. Uczeń w przypadku nieobecności w szkole powinien zeszyt uzupełnić.

 

12. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych następuje na podstawie tego orzeczenia.

 

13. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii publicznej poradni lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej lub niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzone zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiają sprostanie tym wymaganiom.

 

14. Półroczne i roczne oceny klasyfikacyjne wystawiane są z ocen cząstkowych.

Uzyskane stopnie w poszczególnych formach aktywności ucznia stanowią podstawę stopnia na zakończenie połrocza i/lub końcoworocznego. Na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną nie przewiduje się poprawy ocen cząstkowych i zaliczania poszczególnych partii materiału.

Przy ustalaniu oceny nauczyciel korzysta ze średniej ważonej:

waga 4

waga 3

waga 2

waga 1

prace klasowe ,

sprawdziany,

znaczące osiągnięcia w konkursach przedmiotowych

kartkówki,

odpowiedź ustna

 

Kartkówki z ostatniej lekcji,
odpowiedź ustna dotycząca materiału z ostatniej lekcji

zadania rachunkowe,
aktywność na lekcji,

praca w grupie,

praca na lekcji

prace domowe,

referaty

przygotowanie doświadczeń

15. Ocena wagowa obliczana jest w dzienniku elektronicznym na stronie www.synergia.librus.pl i jest aktualizowana przez cały rok szkolny po wpisaniu każdej kolejnej oceny cząstkowej.

 

(UWAGA!!! Średnia ważona nie decyduje definitywnie o ocenie na koniec półrocza lub roku szkolnego).

 

O ocenie wystawionej na I półrocze i na koniec roku szkolnego decyduje nauczyciel danego przedmiotu. MOŻE się przy tym sugerować średnią ważoną (według schematu poniżej) ale przede wszystkim bierze pod uwagę wkład pracy ucznia.

 

 

Ustalenie oceny rocznej:

niedostateczny: średnia 1,00 - 1,60

dopuszczający: średnia 1,61 - 2,60

dostateczny: średnia 2,61 - 3,60

dobry: średnia 3,61 - 4,60

bardzo dobry: średnia 4,61 - 5,50

celujący: średnia 5,51 – 6,00

 

Ustalenie oceny po I półroczu:

 

Wystawiając ocenę po I półroczu nauczyciel dopuszcza się stosowanie plusów i minusów np.: +dostateczny

 

16. Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywanych rocznych i po I półroczu ocen klasyfikacyjnych obowiązuje zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO).

 

6. Wymaganie edukacyjne na poszczególne oceny:

 

a) Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

samodzielnie wykorzystuje wiadomości w sytuacjach nietypowych i problemowych (np. rozwiązując dodatkowe zadania o podwyższonym stopniu trudności, wyprowadzając wzory, analizując wykresy),

formułuje problemy i dokonuje analizy lub syntezy nowych zjawisk przyrodniczych
i procesów,

wzorowo posługuje się językiem przedmiotu,

udziela oryginalnych odpowiedzi na problemowe pytania,

swobodnie operuje wiedzą pochodzącą z różnych źródeł,

osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,

sprostał wymaganiom na niższe oceny.

b) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

w pełnym zakresie opanował wiadomości i umiejętności z podstawy programowej,

zdobytą wiedzę stosuje w nowych sytuacjach, swobodnie operuje wiedzą podręcznikową,

stosuje zdobyte wiadomości do wytłumaczenia zjawisk przyrodniczych i wykorzystuje je

w praktyce,

wyprowadza związki między wielkościami i jednostkami fizycznymi,

interpretuje wykresy,

uogólnia i wyciąga wnioski,

podaje nie szablonowe przykłady zjawisk w przyrodzie,

rozwiązuje nietypowe zadania,

operuje kilkoma wzorami,

interpretuje wyniki np. na wykresie,

potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie, przeanalizować wyniki, wyciągnąć wnioski, wskazać źródła błędów,

poprawnie posługuje się językiem przedmiotu,

udziela pełnych odpowiedzi na zadawane pytania problemowe,

sprostał wymaganiom na niższe oceny.

c) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone podstawą programową (mogą wystąpić nieznaczne braki),

rozumie prawa i operuje pojęciami,

rozumie związki między wielkościami fizycznymi i ich jednostkami oraz próbuje je przekształcać,

sporządza wykresy,

podejmuje próby wyprowadzania wzorów,

rozumie i opisuje zjawiska,

przekształca proste wzory i jednostki,

rozwiązuje typowe zadania rachunkowe i problemowe, wykonuje konkretne obliczenia, również na podstawie wykresu (przy ewentualnej niewielkiej pomocy nauczyciela),

potrafi sporządzić wykres,

sprostał wymaganiom na niższe oceny.

d) Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone podstawą programową (występują tu jednak braki),

stosuje wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów z pomocą nauczyciela,

zna prawa i wielkości fizyczne,

podaje zależności występujące między podstawowymi wielkościami fizycznymi,

opisuje proste zjawiska,

ilustruje zagadnienia na rysunku, umieszcza wyniki w tabelce,

podaje podstawowe wzory,

podstawia dane do wzoru i wykonuje obliczenia,

stosuje prawidłowe jednostki,

udziela poprawnej odpowiedzi do zadania,

podaje definicje wielkości fizycznych związanych z zadaniem,

językiem przedmiotu posługuje się z usterkami,

sprostał wymaganiom na niższą ocenę.

e) Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych podstawą programową, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,

zna podstawowe prawa, wielkości fizyczne i jednostki,

podaje przykłady zjawisk przyrodniczych z życia,

rozwiązuje bardzo proste zadania i problemy przy wydatnej pomocy nauczyciela,

potrafi wyszukać w zadaniu wielkości dane i szukane i zapisać je za pomocą symboli,

językiem przedmiotu posługuje się nieporadnie,

prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy.

 

f) Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są niezbędne do dalszego kształcenia,

nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości,

nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela.

 

 

Opracowanie:

Kamilla Fura,

Wioleta Gołąbek,

Agata Strzyteska

szkolnastrona.pl