Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Kryteria oceniania w klasie IV - VI

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z TECHNIKI I ZAJĘĆ  TECHNICZNYCH

kl. IV - VI

Przedmiotowy System Oceniania z zajęć technicznych został opracowany na podstawie:

  1. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
    1. Programu nauczania techniki i zajęć technicznych w szkole podstawowej pt. „Jak to działa?"
    2. Podręczników: „Jak to działa?" NOWA ERA

 

PRZEDMIOT OCENY

Ocenie podlegają następujące formy pracy ucznia:

  • przygotowanie do zajęć,
    • praca na lekcji:

ü  jakość pracy i aktywność na lekcji,

ü  dokładność, staranność i dobra organizacja pracy podczas wykonywania zadań wytwórczych,

ü  umiejętność korzystania z rysunków, schematów, posługiwania się narzędziami i przyborami,

ü  twórcze rozwijanie problemów,

ü  współpraca w zespole,

ü  prezentacje własnych prac,

ü  samodzielne uzupełnianie kart pracy,

ü  terminowość wykonania prac,

  • prace wytwórcze,
  • odpowiedzi pisemne (kartkówki, sprawdziany),
  • odpowiedzi ustne (merytoryczność),
  • prowadzenie zeszytu przedmiotowego,

ü  zeszyt ucznia jest sprawdzany, co najmniej raz semestr,

ü  uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek za czas nieobecności w szkole,

  • aktywność,
  • osiągnięcia w konkursach szkolnych i innych

 

 

KRYTERIA OCENY AKTYWNOŚCI UCZNIÓW

Przy ocenie prac wytwórczych ocenia się:

  • zgodność z projektem,
  • stopień samodzielności pracy,
  • oryginalność rozwiązań,
  • wkład pracy ucznia,
  • estetykę wykonania,

Oceniając prace wytwórcze należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tego przedmiotu, nie wszyscy bowiem uczniowie mają zdolności manualne, techniczne czy rysunkowe.

 

 

FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

 

  1. 1.  Formy ustne:
  • odpowiedzi indywidualne (z 3 ostatnich lekcji)
  • wypowiedzi w klasie (tzw. aktywność)

 

2.  Formy pisemne zapowiedziane:

Sprawdziany – przeprowadzane po zakończeniu działu. Nauczyciel określa wcześniej zakres materiału objęty sprawdzianem oraz formę przeprowadzenia sprawdzianu (praktyczny, teoretyczny), a termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem zapisuje w dzienniku elektronicznym. Czas trwania do 45 min. Osoba nieobecna na sprawdzianie ma obowiązek zaliczyć w terminie 2 tygodni (od daty powrotu do szkoły) partię materiału, którą obejmował sprawdzian. Zlekceważenie tego obowiązku lub nieusprawiedliwiona nieobecność tylko na lekcji, na której odbywał się sprawdzian

Sprawdziany oceniane są na podstawie liczby uzyskanych punktów, według następujących zasad przeliczania:

  • 96% - 100%         + zadanie dodatkowe ocena celująca
  • 90% – 100%        ocena bardzo dobra
  • 70% – 89%           ocena dobra
  • 50% – 69%           ocena dostateczna
  • 30% – 49%           ocena dopuszczająca
  • mniej niż 30%      ocena niedostateczna.

 

Kartkówki (1-3 w semestrze) - obejmują materiał z nie więcej niż trzech ostatnich tematów, mogą sprawdzać zadania domowe (w formie pisemnej lub praktycznie ). Czas trwania do 15 min.

 

3.  Formy zadań domowych: ćwiczenia, notatki, własna twórczość, referat itp.

  • bieżące (utrwalające lub przygotowujące do opracowania nowej lekcji),
  • długoterminowe - stanowiące pracę nad projektem tematycznym,
  • inne (samodzielne propozycje uczniów) poszerzające zakres realizowanych na zajęciach treści - prezentowane w formie pisemnej lub pracy wytwórczej - każdy uczeń ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen, które może uzyskać, biorąc udział w konkursach, wykonując i przygotowując referat na temat określony przez nauczyciela lub tworząc własny projekt pracy (po uzgodnieniu z nauczycielem);

 

 

 

 

W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

Uczeń   nieobecny   na   lekcji   musi  nadrobić   zaległości,  a   w    przypadku  problemów ze zrozumieniem treści, może (a nawet powinien) zgłosić się do nauczyciela.

 

 

NIEPRZYGOTOWANIE SIĘ UCZNIA DO ZAJĘĆ LEKCYJNYCH

Uczeń ma prawo raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i brak zadania domowego, które nauczyciel odnotuje w dzienniku. Jednokrotne nieprzygotowanie nie będzie brane pod uwagę przy klasyfikacji semestralnej czy rocznej.

Zgłoszenie braku przygotowania musi się odbyć na początku lekcji, a nie w czasie jej trwania. Jeżeli w danym dniu nauczyciel planuje kartkówkę, uczeń zgłaszający nieprzygotowanie również pisze.

 

DOBRE RADY

Przynoś materiały na zajęcia!

Staraj się maksymalnie wykorzystać czas podczas lekcji!

 

 

AKTYWNOŚĆ NA LEKCJACH ORAZ JEJ BRAK ZOSTANĄ OCENIONE NASTĘPUJĄCO:

–  uczeń otrzymuje „+” z aktywności na lekcji za:

  • właściwe i szybkie rozwiązanie bieżącego problemu,
  • gotowość do wykonywania ćwiczeń i zadań zaleconych do wykonania w trakcie zajęć,
  • podejmowanie merytorycznej dyskusji,
  • szybkość i trafność spostrzeżeń trudnych do wykrycia,
  • dodatkowe przygotowanie materiałów do lekcji,
  • wykazanie się szczególnymi wiadomościami lub umiejętnościami,
  • pomoc kolegom w przyswajaniu wiedzy i umiejętności technicznych,
  • wykonanie pomocy do pracowni,
  • inne,
  • zajmuje się na lekcji czynnościami niezwiązanymi z realizowanym tematem,
  • wykazuje brak oczywistych umiejętności,
  • niszczy prace kolegów,
  • nie przestrzega regulaminu pracowni,
  • inne,

–  uczeń otrzymuje „–” za brak aktywności na lekcji, gdy:

–  sposób przeliczenia „+” i „–” na oceny:

„bdb” za +, +, +, +, +

„ndst” za –, –, –, –, –

 

W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na semestr, uczeń zalicza wskazaną partię materiału w terminie ustalonym z nauczycielem.


WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY NIEDOSTATECZNA

  • uczeń nie opanował  wiadomości  określonych  programem  nauczania,  a  braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
  • nie jest w stanie rozwiązać(wykonać) zadań o niewielkim stopniu trudności,
  • lekceważy obowiązki ucznia w zakresie rzeczowego przygotowania się do zajęć,
  • nie zawsze przestrzega regulaminu pracowni i przepisów bhp,
  • lekceważy przedmiot i nie wykazuje chęci współpracy,

 

DOPUSZCZAJĄCA

  • uczeń ma problemy z opanowaniem podstaw programowych,
  • wykazuje brak samodzielności podczas rozwiązywania problemów,
  • nie wykonuje zadań zgodnie z ustalonymi zasadami,
    • z zakresu wychowania komunikacyjnego nie opanował w pełni wiedzy teoretycznej jak i praktycznej,

 

DOSTATECZNA

  • uczeń nie opanował w pełni określonych treści wynikających z programu nauczania,
  • rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
  • stosuje się do zasad obowiązujących na lekcjach zajęć technicznych,
  • widoczne braki w wiedzy i umiejętnościach nadrabia chęcią wykonania zadania
    • zadania problemowe wykonuje przy pomocy nauczyciela w zakresie wychowania komunikacyjnego opanował wiedzę teoretyczną nie radzi sobie z zajęciami praktycznej jazdy,

 

DOBRA

  • uczeń przyswoił większość treści objętych programem,
  • czynnie uczestniczy w zajęciach i najczęściej jest do nich przygotowany,
  • poprawnie stosuje wiadomości,
  • rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
  • estetycznie wykonuje rysunki i prace,
    • wiedzę  z   wychowania     komunikacyjnego     opanował  teoretycznie  ma   problemy z praktyczną jazdą na rowerze,

 

BARDZO DOBRA

  • uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania,
    • samodzielnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania,
    • potraf zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
    • prawidłowo  rozwiązuje praktyczne zadania techniczne,
    • cechuje się zaangażowaniem i aktywnością na lekcjach,
    • sumiennie wykonuje powierzone mu zadania,
    • wykazuje duże zaangażowanie w przygotowaniu się do zajęć lekcyjnych,
    • wykonuje estetyczne i przemyślane prace, nie popełniając żadnych błędów,
    • bierze aktywny udział w zajęciach,
    • wiedzę z zakresu wychowania komunikacyjnego opanował w pełnym stopniu,

 

CELUJĄCA

  • uczeń opanował treści programowe w pełnym zakresie,
  • samodzielnie i w twórczy sposób rozwiązuje zadane problemy,
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  • wykorzystuje wiedzę z techniki na innych przedmiotach oraz wykorzystuje ją w praktyce,
  • proponuje rozwiązania nietypowe,
  • wiedzę z zakresu wychowania komunikacyjnego opanował w pełnym stopniu,
    • osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia

 

 

OCENA UCZNIÓW Z ZALECENIAMI PPP

 

Nauczyciel obniża wymagania w zakresie wiedzy i umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostanie wymaganiom programowym, potwierdzone opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

W ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni:

  • wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych,
  • możliwość rozbicia ćwiczeń złożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami,
    • konieczność odczytania poleceń otrzymywanych przez innych uczniów w formie pisemnej,
    • branie pod uwagę poprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych,
    • podczas odpowiedzi ustnych zadawanie większej ilości prostych pytań zamiast jednego złożonego,
    • obniżenie wymagań dotyczących estetyki zeszytu przedmiotowego,
    • możliwość udzielenia pomocy w przygotowaniu pracy dodatkowej
    • inne.

 

Zasady oceniania nie zawarte w PSO reguluje Wewnątrzszkolny system Oceniania.

 

 

 
 
 
 
 
szkolnastrona.pl