Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Jana Pawła II w Rudzińcu

 

Klasy: IV-VIII

Nauczyciele: G.Dobrzańska, M.Romaniuk

 

Zasady ogólne:

- W ramach oceniania przedmiotowego nauczyciel rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej danego etapu edukacyjnego i realizowanego przez nauczyciela programu nauczania uwzględniającego tą podstawę.

- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia, tj. stan wiedzy i umiejętności uczniów oraz postępy czynione przez ucznia (aktywność).

- Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (m.in. na podstawie orzeczeń, opinii ppp oraz w wyniku rozpoznania indywidualnych potrzeb przez nauczyciela).

- Główną funkcją oceniania bieżącego jest monitorowanie pracy ucznia i przekazywanie mu informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.

- Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej odbywa się w trybie ustalonym w Statucie Szkoły.

- Jeśli wynik klasyfikacji śródrocznej ucznia wskazuje na to, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, nauczyciel umożliwia uczniowi uzupełnienie braków w następujący sposób:

a) szczegółowe przedstawienie przez nauczyciela przedmiotu braków, pisemne wskazanie treści, które są niezbędne do opanowania przez ucznia

b) konsultacje indywidualne z nauczycielem przedmiotu.

Tryb spotkań z nauczycielem jest ustalany na podstawie przydziału dyżurów nauczyciela, a ostateczny termin poprawy braków jest ustalany każdoroczne na podstawie kalendarza szkolnego.

Dodatkowo nauczyciel prowadzi zajęcia pozalekcyjne, raz w tygodniu. Dzień zajęć ustalany jest na podstawie planu lekcji nauczyciela.

- Wszystkie oceny są dla ucznia i jego rodziców jawne, a sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane na zasadach określonych w Statucie Szkoły.

- Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek w zeszycie i ćwiczeniach na czas nieobecności swojej w szkole.

 

Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:

- Do sprawdzania wiedzy, umiejętności i postępów edukacyjnych ucznia stosuje się takie narzędzia jak: obserwacja ucznia w trakcie zajęć edukacyjnych – udział ucznia w zajęciach i ćwiczeniach (aktywność), sprawdziany, prace na lekcji (20-minutowe lub cało lekcyjne), kartkówki, wypowiedzi ustne, prace domowe i projekty.

- Każdą oceną (oprócz godzinnej pracy na lekcji) można poprawić.

- Sprawdziany i ich zakres są zapowiadane z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, kartkówki z bieżącego materiału mogą nie podlegać tej zasadzie. Sprawdzian może obejmować od 1-3 rozdziałów w książce. Niezapowiedziana kartkówka może obejmować zakres materiału z poprzedniej lekcji.

- Sprawdziany, kartkówki, 20-minutowe prace na lekcji i projekty zapowiadane przez nauczyciela są obowiązkowe. W przypadku nieobecności ucznia na sprawdzianie, kartkówce lub pracy na lekcji uczeń jest zobowiązany do ich napisania w ciągu 2 tygodni od momentu powrotu do szkoły.

Nauczyciel przypomina o terminach poprawy. W przypadku, kiedy uczeń nie wywiąże się z danego terminu, nauczyciel może wystawić ocenę niedostateczną.

- O terminach i zakresie prac domowych nauczyciel informuje na bieżąco. Rozróżnia się dwa typy zadań domowych: 1 – krótkie zadania w ćwiczeniach, przepisywanie z książki lub zadania w zeszycie; 2 – dłuższe pisemne prace domowe, na osobnej kartce. W przypadku braku krótkiego zadania domowego uczeń otrzymuje „-”, w przypadku braku tzw. dłuższej pracy domowej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. W obu przypadkach uczeń jest zobowiązany do uzupełnienia lub przyniesienia brakującego zadania na następną lekcję. Dodatkowo, za każde pięć „-” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną za brak zadań domowych.

- Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć dwa razy w semestrze. Nieprzygotowanie obejmuje brak pracy domowej, ćwiczeń i/lub książki. Nieprzygotowanie zgłasza się nauczycielowi tuż po rozpoczęciu lekcji. Późniejsze zgłoszenie nie będzie respektowane. Podczas lekcji (tuż po rozpoczęciu której uczeń zgłosił nieprzygotowanie), uczeń ma prawo być zwolniony z odpowiedzi ustnej oraz niezapowiedzianej kartkówki czy pracy na lekcji. Nieprzygotowanie nie obejmuje zapowiedzianego wcześniej sprawdzianu, kartkówki czy też godzinnej pracy na lekcji.

- Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy nauczyciela w nadrobieniu zaległości wynikających z długotrwałej nieobecności w szkole. Termin nadrobienia zaległości podlega indywidualnym ustaleniom.

- Ocena roczna wynika ze średniej ocen i zostaje ustalona zgodnie ze Statutem Szkoły.

- Ocenę celującą uczeń może otrzymać z projektu, udziału w konkursie, za wysokie zaangażowanie na lekcji, za wiedzę znacznie wykraczającą poza program danej klasy oraz inne osiągnięcia dotyczące języka angielskiego.

- Skala procentowa dla poszczególnych ocen zostaje ustalona zgodnie ze Statutem Szkoły.

- Ocena z aktywności jest wystawiana na podstawie dłuższej obserwacji ucznia. Uczeń może otrzymać ocenę celująca, bardzo dobrą lub dobrą za aktywność. Uczeń może zdobywać także „+”, m. in. za zadanie domowe oraz bardzo wyraźną aktywność na poszczególnej lekcji. Za każde pięć „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z aktywności. Za rażący brak aktywności na lekcji (całkowity brak pracy , nieprowadzenie notatek oraz nieuzupełnianie ćwiczeń) uczeń otrzymuje „-”. Za pięć „-” uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z aktywności.

- Przy sprawdzaniu prac pisemnych uczniów, w tym dłuższych prac domowych ocenie podlega: zgodność z tematem, dobór słownictwa, poprawność językowa i gramatyczna oraz estetyka zapisu.

- Przy odpowiedzi ustnej ocenie podlega zgodność z tematem, dobór słownictwa oraz poprawność gramatyczna.

- Ustala się następujące wagi ocen:

Waga 4: sprawdzian

Waga 3 lub 2 (w zależności od zakresu materiału): kartkówka, odpowiedź ustna

Waga 2: praca na lekcji, projekt, trudniejsza praca domowa

Waga 1: aktywność, praca domowa.

 

Średnia ważona śródroczna:

 

Ocena:

niedostateczny: do 1,74

dopuszczający - : 1,75-1,99

dopuszczający: 2,00- 2,50

dopuszczający + : 2,51-2,74

dostateczny - : 2,75- 2,99

dostateczny: 3,00-3,50

dostateczny + : 3,51-3,74

dobry - : 3,75-3,99

dobry: 4,00-4,50

dobry + : 4,51-4,74

bardzo dobry - : 4,75-4,99

bardzo dobry: 5,00-5,50

bardzo dobry + : 5,51-5,74

celujący: od 5,75

 

Średnia ważona roczna:

Ocena:

niedostateczny: do 1,74

dopuszczający: 1,75-2,74

dostateczny: 2,75-3,74

dobry: 3,75-4,74

bardzo dobry: 4,75-5,74

celujący: od 5,75

Ocena śródroczna i roczna są wystawiane na podstawie średnich ważonych. W wyjątkowych przypadkach nauczyciel może wystawić ocenę wyższą niż wynika to ze średniej ważonej.

Proponowane oceny roczne, które są wystawiane na miesiąc przed końcem roku, każdy nauczyciel może wystawić według własnych ustalonych kryteriów.

 
 
 
szkolnastrona.pl