Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Przedmiotowy System Oceniania z języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej dla klas I – III


  • Oceny z j. niemieckiego są ocenami opisowymi, zgodnymi  
    z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania.
  • Ocenie podlegają:
    • testy leksykalno-rysunkowe Hokuspokus – Simsalabim (testy mają miejsce po zakończeniu każdego działu z podręcznika
      i zapowiedziane z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem);
    • wypowiedzi ustne (konkretny zakres materiału np.;liczby, kolory, lub piosenki, rymowanki, wierszyki) ;
    • prace domowe (zgłoszony brak zadania to minus, suma 3  znaków " -" daje 1p.);
    • prace plastyczne/ projektowe (prace wykonane samodzielnie na lekcji na zadany temat);
    • praca na lekcji (będzie oceniana aktywność ucznia  , suma 5 znaków" + "  daje 5p.);
    • rozumienie tekstu słuchanego;
    • znajomość elementów kultury i tradycji krajów niemieckojęzycznych;
    • notatki w zeszycie przedmiotowym (klasa II i III) oraz sposób prowadzenia;
    • dodatkowe zadania podjęte dobrowolnie.
    • Testy są obowiązkowe. W przypadku dłuższej nieobecności należy w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły zgłosić się do nauczyciela i napisać zaległą pracę.
    • Uczeń ma obowiązek poprawienia sprawdzianu który napisał na 1p. to znaczy, że jeszcze nie potrafi tego materiału. (Uczeń ma na to dwa tygodnie od dnia oddania sprawdzianów)
    • Nauczyciel ma obowiązek oddać prace pisemne w terminie do 2 tygodni.
    • Uczeń ma obowiązek mieć na lekcji zeszyt przedmiotowy, podręcznik, zeszyt ćwiczeń.
    • Uczeń powinien mieć: piórnik wyposażony w ołówek, pióro/długopis, kredki, klej, nożyczki, kartki z bloku.
    • Wszystkie oceny-punkty, plusy i minus wpisywane są do tabeli na końcu zeszytu i są podpisywane przez nauczyciela i rodzica/opiekuna.
    • Wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe.
      • stworzenie możliwości wydłużenia czasu pisania testów,
      • uczeń z opinią PPP pisze test z dostosowanymi wymaganiami według wskazań poradni
      • uczeń z orzeczeniem PPP pisze test dostosowany do jego możliwości
        i umiejętności
      • uczniowie otrzymują na teście mniejszą ilość zadań, zadania te są często
        o mniejszym stopniu trudności,
      • uczniowie otrzymują mniejszą ilość zadań domowych w określonym czasie; zadania te są często o mniejszym stopniu trudności,
      • przy stwierdzonej dysgrafii większą uwagę mają oceny z odpowiedzi ustnych,
      • uczeń z dysfunkcjami może otrzymać dodatkową pomoc nauczyciela (wskazówki) w czasie prac pisemnych (zadania, polecenia są głośno czytane przez nauczyciela, który może udzielić dodatkowych objaśnień), jak i przy odpowiedziach ustnych,
      • uczeń ma możliwość wykonania dodatkowych prac domowych
        w celu poprawy oceny,
      • nie wymagać, by uczeń uczył się trudnych wierszyków, piosenek na pamięć (zwłaszcza dłuższych) lecz dać możliwość nauczenia się czytania ich lub skrócenia nauczenia się piosenki do 1 zwrotki,
      • zmniejszyć ilość słówek do zapamiętania
      • Kryteria ocen:

celująco – 6 punktów; Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności przewidziany programem:

  • szczegółowo rozumie usłyszane słowa/zdania/teksty, bezbłędnie czyta wyrazy/zdania/teksty bazujące na poznanym słownictwie,-prawidłowo zapisuje poznane wyrazy/zdania/teksty, bezbłędnie przepisuje notatki do zeszytu przedmiotowego, w pełni przyswoiłwymagane słownictwo, zwroty, wiersze
    i piosenki, bezbłędnieprowadzi dialogi: zadajepodstawowe pytania i na nie odpowiada, pracuje samodzielnie i z dużym zaangażowaniem, wykonuje dodatkowe, nieobowiązkowe zadania ustne i pisemne, bierze aktywny udział
    w zajęciach.

bardzo dobrze – 5 punktów; Uczeń opanował wiedzę i umiejętności przewidziane programem w stopniu bardzo dobrym:

  • bardzo dobrze  rozumie usłyszane słowa/zdania/teksty, poprawnie czyta wyrazy/zdania/teksty bazujące na poznanym słownictwie, prawidłowo zapisuje poznane wyrazy/zdania/teksty, poprawnie przepisuje notatki do zeszytu przedmiotowego, bardzo dobrze opanował słownictwo, zwroty, wiersze
    i piosenki, prawidłowo prowadzi dialogi: zadaje podstawowe pytania i na nie odpowiada, pracuje samodzielnie i z dużym zaangażowaniem, bierze aktywny - udział w zajęciach

dobrze – 4 punkty; Uczeń opanował wiedzę i umiejętności przewidziane programem w stopniu dobrym:

  • dobrze rozumie usłyszane słowa/zdania/teksty, popełnia nieliczne błędy podczas czytania wyrazów/zdań/tekstów bazujących na poznanym słownictwie, popełnia nieliczne błędy w zapisie poznanych wyrazów/zdań/tekstów, notatki
    w zeszycie przedmiotowym zawierają kilka pomyłek, wykazuje nieliczne braki w opanowaniu słownictwa, zwrotów, wierszy i piosenek, z niewielką pomocą nauczyciela prowadzi dialogi: zadaje podstawowe pytania i na nie odpowiada, pracuje w dużej mierze samodzielnie, na miarę swoich możliwości bierze aktywny udział w zajęciach.

dostatecznie – 3 punkty; Uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności przewidziany programem w stopniu dostatecznym:

  • częściowo rozumie usłyszane słowa/zdania/teksty, ma problemy z czytaniem wyrazów/zdań/tekstów bazujących na poznanym słownictwie, błędnie zapisuje poznane wyrazy/zdania/teksty, błędnie przepisuje notatki do zeszytu przedmiotowego, fragmentarycznie opanował poznane słownictwo, zwroty, wiersze i piosenki, ma trudności w prowadzeniu dialogów: w zadawaniu podstawowych pytań i w odpowiadaniu na nie, pracuje często niesamodzielnie i z małym zaangażowaniem, nie bierze aktywnego udziału w zajęciach

słabo – 2 punkty; Uczeń wykazuje duże braki z zakresu podstawy programowej:

  • słabo rozumie usłyszane słowa/zdania/teksty, ma duże trudności
    z przeczytaniem wyrazów/zdań/tekstów bazujących na poznanym słownictwie, błędnie  zapisuje poznane wyrazy/zdania/teksty, notatki w zeszycie przedmiotowym zawierają bardzo wiele błędów, uczeń słabo opanował poznane słownictwo, zwroty, wiersze i piosenki, ma duże problemy z prowadzeniem konwersacji: nie potrafi zadawać podstawowych pytań, nie umie na nie odpowiedzieć, operuje pojedynczymi wyrazami, jest niesamodzielny i bierny podczas zajęć

niezadowalająco – 1 punkt; Uczeń nie opanował wiedzy i umiejętności przewidzianych programem:

  • nie rozumie usłyszanych słów/zdań/tekstów, nie czyta wyrazów/zdań/tekstów bazujących na poznanym słownictwie, błędnie/ nieczytelnie zapisuje poznane wyrazy/zdania/teksty, notatki w zeszycie przedmiotowym zawierają bardzo wiele błędów lub są bardzo niestaranne/nieczytelne, uczeń nie opanował poznanego słownictwa, zwrotów, wierszy i piosenek, nie prowadzi konwersacji: nie potrafi zadawać podstawowych pytań, nie umie na nie odpowiedzieć, jest niesamodzielny i bierny podczas zajęć, nie nosi potrzebnych przyborów, lekceważy pracę i naukę.
szkolnastrona.pl