- Odwiedziny: 671112
- Do końca roku: 248 dni
- Do wakacji: 55 dni
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu
-
Statystyki
-
Kalendarium
Sobota, 2024-04-27
Imieniny: Sergiusza, Teofila
Przedmiotowy System Oceniania z języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej dla klas IV – VI
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.
Wiedza i umiejętności uczniów są oceniane poprzez:
- sprawdziany wiadomości
- kartkówki,
- odpowiedź ustną,
- zadanie domowe,
- czytanie, pisanie, mówienie i rozumienie ze słuchu,
- prezentację/plakat,
- aktywność na lekcji.
Formy sprawdzania wiedzy na lekcji j. niemieckiego jako języka mniejszości narodowej:
1. Sprawdzian wiadomości (waga 4) – po zrealizowaniu rozdziału nauczyciel sprawdza opanowanie materiału przez ucznia za pomocą pracy klasowej. Praca klasowa jest zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i trwa całą lekcję. Jej data zapisana jest w dzienniku elektronicznym. Nauczyciel oddaje sprawdzone sprawdziany do 2 tyg. od daty ich przeprowadzenia. W ciągu semestru przewidziane są średnio 3 sprawdziany.
2. Kartkówki (waga 3) – nauczyciel nie ma obowiązku zapowiadać kartkówki lecz może to zrobić. Obejmują one materiał z trzech ostatnich lekcji. Kartkówka trwa 10-15 minut.
3. Odpowiedź ustna (waga 2) – na lekcji nauczyciel odpytuje wybranego ucznia z materiału obejmującego trzy ostatnie jednostki lekcyjne. Na materiał składają się zazwyczaj: krótkie rozmówki, dialogi, opisy obrazków, słownictwo i pojęcia gramatyczne.
4. Zadanie domowe (waga 1) – nauczyciel wyrywkowo sprawdza zadanie domowe wszystkich uczniów, bądź wybranych (zadania w książce ćwiczeń, w zeszycie przedmiotowym) – za brak zadania uczeń otrzymuje „-”. Pięć „-„ daje ocenę niedostateczną.
5. Czytanie, pisanie, mówienie i rozumienie ze słuchu (waga 1) – nauczyciel sprawdza
w/w umiejętności w języku niemieckim. Uczeń otrzymuje ocenę raz w semestrze.
6. Aktywność, praca na lekcji, zadania dodatkowe (waga 1) – wymienione aspekty oceniane są
w skali od 1 do 6. Ocenę z aktywności można również uzyskać, gromadząc plusy np. za dodatkowe zadania. W takim wypadku 5 „+” daje ocenę 5.
7. Prezentacje multimedialne/plakaty (waga 2)
Progi procentowe – sprawdziany:
- celujący (6) 100% pkt.
- bardzo dobry (5) 90% -99%
- dobry (4) 75% - 89 %
- dostateczny (3) 50% - 74 %
- dopuszczający (2) 34% - 49 %
- niedostateczny (1) 33%-0%
Zasady poprawiania ocen ze sprawdzianów i kartkówek:
- Zasady poprawiania ocen dotyczą sprawdzianów obejmujących większe partie materiału, oraz kartkówek.
- Przystąpienie ucznia do poprawy oceny jest dobrowolne.
- Ustala się termin dokonania poprawy nie dłuższy niż dwa tygodnie od daty wpisania przez nauczyciela do dziennika lekcyjnego ocen z odbytego sprawdzianu.
- Uczeń może przystąpić do poprawy oceny z danego sprawdzianu/kartkówki tylko jeden raz.
- W przypadku odmowy napisania sprawdzianu lub nieusprawiedliwionej nieobecności na nim, czy też niezgłoszenia się do nauczyciela w ciągu 2 tygodniu od terminu sprawdzianu, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, bez możliwości jej poprawy.
Nieprzygotowanie się ucznia do lekcji i brak zadania domowego:
Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i bez podawania przyczyny, z wyjątkiem zapowiadanych wcześniej prac pisemnych. Zgłoszenie takie następuje tuż po rozpoczęciu lekcji. Niewykorzystane nieprzygotowania w pierwszym semestrze nie przechodzą na semestr drugi.
Uczeń ma obowiązek nosić zeszyt, ćwiczenia i podręcznik na lekcje.
Udział w konkursach:
Za udział w konkursach i olimpiadach uczeń może otrzymać dodatkowe oceny. O wadze dodatkowej oceny decyduje nauczyciel.
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen:
- Stopień celujący - uczeń:
- operuje wiedzą obejmującą cały program nauczania w danej klasie,
- wykracza wiadomościami poza program,
- rozwija samodzielnie swoje umiejętności językowe (wykonuje nadprogramowe zadania, czyta prasę, ogląda programy TV w języku niemieckim i korzysta
z niemieckojęzycznych źródeł internetowych), - jest laureatem szkolnego lub regionalnego konkursu języka niemieckiego,
- w semestrze nie otrzymuje ocen niedostatecznych z przedmiotu.
- Stopień bardzo dobry – uczeń:
- opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
w danej klasie, - bardzo dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
- bardzo dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
- w wypowiedzi ustnej prezentuje bardzo dobre opanowanie struktur leksykalno – gramatycznych
- czyta płynnie, w szybkim tempie, rozumie treść czytanego tekstu, zwraca uwagę na akcent zdaniowy i wyrazowy,
- potrafi samodzielnie napisać krótki tekst użytkowy.
- Stopień dobry – uczeń:
- nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
w danej klasie, ale poprawnie stosuje zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania zadań, - dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
- dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
- w wypowiedzi ustnej popełnia nieliczne błędy,
- dobrze rozumie treść czytanego tekstu,
- samodzielnie konstruuje krótką wypowiedź pisemną, popełniając nieliczne błędy.
- Stopień dostateczny – uczeń:
- nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
w danej klasie, ale rozwiązuje zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności (niekiedy z pomocą nauczyciela), - rozumie proste polecenia nauczyciela,
- rozumie wybiórczo treść tekstu słuchanego (po kilkukrotnym wysłuchaniu),
- w wypowiedzi ustnej stosuje proste zdania, często z pomocą nauczyciela,
- czyta wolno, popełnia liczne błędy, często nie rozumie treści tekstu,
- w wypowiedzi pisemnej popełnia błędy gramatyczne, najczęściej posługuje się prostymi strukturami gramatycznymi.
- Stopień dopuszczający – uczeń:
- ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, ale braki te nie uniemożliwiają uzyskanie przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki,
- odbiera tylko wcześniej poznane komunikaty,
- w tekście słuchanym rozumie tylko pojedyncze słowa,
- w wypowiedzi ustnej popełnia liczne błędy, które znacznie zakłócają komunikację,
- jego wypowiedź jest tylko częściowo zrozumiała,
- czyta bardzo wolno, artykułuje i akcentuje podobnie jak w języku polskim,
- odwzorowuje napisany tekst , w większości używa nieprawidłowej pisowni
i interpunkcji.
- Stopień niedostateczny – uczeń:
- nie opanował wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu,
- nie potrafi przekazywać informacji,
- nie rozumie poleceń i pytań nauczyciela,
- nie opanował podstawowych struktur gramatycznych i podstawowego słownictwa,
- nie potrafi skonstruować wypowiedzi pisemnej,
- nie umie poprawnie budować prostych zdań,
- operuje bardzo ubogim słownictwem,
- nie wykazuje żadnego zainteresowania przedmiotem, nie wykazuje chęci poprawy zdobytych z przedmiotu ocen.
Uczeń, który otrzyma ocenę niedostateczną ma obowiązek zaliczyć na pozytywną ocenę materiał z I semestru w terminie i formie ustalonej z nauczycielem. Zaliczenie jest warunkiem uzyskania pozytywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z języka niemieckiego.
Wymagania edukacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen:
- stworzenie możliwości wydłużenia czasu pisania testów,
- uczeń z opinią PPP pisze test z dostosowanymi wymaganiami według wskazań poradni
- uczeń z orzeczeniem PPP pisze test dostosowany do jego możliwości i umiejętności
- uczniowie otrzymują na teście mniejszą ilość zadań, zadania te są często o mniejszym stopniu trudności,
- uczniowie otrzymują mniejszą ilość zadań domowych w określonym czasie; zadania te są często o mniejszym stopniu trudności,
- przy stwierdzonej dysgrafii większą uwagę mają oceny z odpowiedzi ustnych,
- uczeń z dysfunkcjami może otrzymać dodatkową pomoc nauczyciela (wskazówki) w czasie prac pisemnych (zadania, polecenia są głośno czytane przez nauczyciela, który może udzielić dodatkowych objaśnień), jak i przy odpowiedziach ustnych,
- uczeń ma możliwość wykonania dodatkowych prac domowych w celu poprawy oceny,
- nie wymagać, by uczeń uczył się trudnych wierszyków, piosenek na pamięć (zwłaszcza dłuższych) lecz dać możliwość nauczenia się czytania ich lub skrócenia nauczenia się piosenki do 1 zwrotki,
- zmniejszyć ilość słówek do zapamiętania
- Stopień celujący – uczeń:
- operuje wiedzą obejmującą cały program nauczania w danej klasie,
- wykracza wiadomościami poza program,
- rozwija samodzielnie swoje umiejętności językowe (wykonuje nadprogramowe zadania, czyta prasę i ogląda programy TV w języku niemieckim, korzysta
z niemieckojęzycznych źródeł internetowych), - w semestrze nie otrzymuje ocen niedostatecznych z przedmiotu.
- Stopień bardzo dobry – uczeń:
- bardzo dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
- bardzo dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
- w wypowiedzi ustnej prezentuje bardzo dobre opanowanie struktur leksykalno-gramatycznych
- czyta w szybkim tempie, popełniając błędy, rozumie treść czytanego tekstu, zwraca uwagę na akcent zdaniowy i wyrazowy,
- potrafi samodzielnie napisać krótki tekst użytkowy, popełniając nieliczne błędy ortograficzne.
- Stopień dobry – uczeń:
- dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
- dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
- w wypowiedzi ustnej popełnia nieliczne błędy,
- dobrze rozumie treść czytanego tekstu,
- samodzielnie konstruuje krótką wypowiedź pisemną, popełniając błędy ortograficzne.
- Stopień dostateczny – uczeń:
- rozumie proste polecenia nauczyciela,
- rozumie wybiórczo treść tekstu słuchanego (po kilkukrotnym wysłuchaniu),
- w wypowiedzi ustnej stosuje proste zdania, często z pomocą nauczyciela,
- czyta wolno, popełnia liczne błędy, często nie rozumie treści tekstu,
- w wypowiedzi pisemnej popełnia błędy gramatyczne i ortograficzne, najczęściej
- posługuje się prostymi strukturami gramatycznymi.
- Stopień dopuszczający – uczeń:
- odbiera tylko wcześniej poznane komunikaty,
- w tekście słuchanym rozumie tylko pojedyncze słowa,
- w wypowiedzi ustnej popełnia liczne błędy, które znacznie zakłócają komunikację,
- jego wypowiedź jest tylko częściowo zrozumiała,
- czyta bardzo wolno, artykułuje i akcentuje podobnie do języka polskiego,
- odwzorowuje napisany tekst , w większości używa nieprawidłowej pisowni
i interpunkcji, - wymaga stałej stymulacji i instruowania przez nauczyciela przy pracy z tekstem pisanym
i czytanym.
- Stopień niedostateczny – uczeń:
- nie potrafi przekazywać informacji,
- nie rozumie poleceń i pytań nauczyciela,
- nie opanował podstawowych struktur gramatycznych i podstawowego słownictwa,
- nie potrafi skonstruować wypowiedzi pisemnej,
- nie umie poprawnie budować prostych zdań,
- operuje bardzo ubogim słownictwem,
- pisząc, popełnia liczne błędy ortograficzne, które całkowicie uniemożliwiają komunikację.