Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Przedmiotowy System Oceniania z języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej dla klas IV – VI

Na początku każdego roku szkolnego nauczyciel informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć uczniów.

Wiedza i umiejętności uczniów są oceniane poprzez:

  • sprawdziany wiadomości
  • kartkówki,
  • odpowiedź ustną,
  • zadanie domowe,
  • czytanie, pisanie, mówienie i rozumienie ze słuchu,
  • prezentację/plakat,
  • aktywność na lekcji.

Formy sprawdzania wiedzy na lekcji j. niemieckiego jako języka mniejszości narodowej:

1. Sprawdzian wiadomości (waga 4) – po zrealizowaniu rozdziału nauczyciel sprawdza opanowanie materiału przez ucznia za pomocą pracy klasowej. Praca klasowa jest zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i trwa całą lekcję. Jej data zapisana jest w dzienniku elektronicznym. Nauczyciel oddaje sprawdzone sprawdziany do 2 tyg. od daty ich przeprowadzenia. W ciągu semestru przewidziane są średnio 3 sprawdziany.

2. Kartkówki (waga 3) – nauczyciel nie ma obowiązku zapowiadać kartkówki lecz może to zrobić. Obejmują one materiał z trzech ostatnich lekcji. Kartkówka trwa 10-15 minut.

3. Odpowiedź ustna (waga 2) – na lekcji nauczyciel odpytuje wybranego ucznia z materiału obejmującego trzy ostatnie jednostki lekcyjne. Na materiał składają się zazwyczaj: krótkie rozmówki, dialogi, opisy obrazków, słownictwo i pojęcia gramatyczne.

4. Zadanie domowe (waga 1) – nauczyciel wyrywkowo sprawdza zadanie domowe wszystkich uczniów, bądź wybranych (zadania w książce ćwiczeń, w zeszycie przedmiotowym) – za brak zadania uczeń otrzymuje „-”. Pięć „-„ daje ocenę niedostateczną.

5. Czytanie, pisanie, mówienie i rozumienie ze słuchu (waga 1) – nauczyciel sprawdza
w/w umiejętności w języku niemieckim. Uczeń otrzymuje ocenę raz w semestrze.

6. Aktywność, praca na lekcji, zadania dodatkowe (waga 1) – wymienione aspekty oceniane są
w skali od 1 do 6. Ocenę z aktywności można również uzyskać, gromadząc plusy np. za dodatkowe zadania. W takim wypadku 5 „+” daje ocenę 5.

7. Prezentacje multimedialne/plakaty (waga 2)

 

Progi procentowe – sprawdziany:

  • celujący (6)                   100% pkt.
  • bardzo dobry (5)           90% -99%
  • dobry (4)                        75% - 89 %
  • dostateczny (3)             50% - 74 %
  • dopuszczający (2)          34% - 49 %
  • niedostateczny (1)         33%-0%

Zasady poprawiania ocen ze sprawdzianów i kartkówek:

  • Zasady poprawiania ocen dotyczą sprawdzianów obejmujących większe partie  materiału, oraz kartkówek.
  • Przystąpienie ucznia do poprawy oceny jest dobrowolne.
  • Ustala się termin dokonania poprawy nie dłuższy niż dwa tygodnie od daty wpisania przez nauczyciela do dziennika lekcyjnego ocen z odbytego sprawdzianu.
  •  Uczeń może przystąpić do poprawy oceny z danego sprawdzianu/kartkówki tylko jeden raz.
  • W przypadku odmowy napisania sprawdzianu lub nieusprawiedliwionej nieobecności na nim, czy też niezgłoszenia się do nauczyciela w ciągu 2 tygodniu od terminu sprawdzianu, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, bez możliwości jej poprawy.

Nieprzygotowanie się ucznia do lekcji i brak zadania domowego:

Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i bez podawania przyczyny, z wyjątkiem zapowiadanych wcześniej prac  pisemnych.  Zgłoszenie takie następuje tuż po rozpoczęciu lekcji. Niewykorzystane nieprzygotowania w pierwszym semestrze nie przechodzą na semestr drugi.

Uczeń ma obowiązek nosić zeszyt, ćwiczenia i podręcznik na lekcje.

Udział w konkursach:

Za udział w konkursach i olimpiadach uczeń może otrzymać dodatkowe oceny. O wadze dodatkowej oceny decyduje nauczyciel.

Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen:

  • Stopień celujący - uczeń:
  • operuje wiedzą obejmującą cały program nauczania w danej klasie,
  • wykracza wiadomościami poza program,
  • rozwija samodzielnie swoje umiejętności językowe (wykonuje nadprogramowe zadania, czyta prasę, ogląda programy TV w języku niemieckim i korzysta
     z niemieckojęzycznych źródeł internetowych),
  • jest laureatem szkolnego lub regionalnego konkursu języka niemieckiego,
  • w semestrze nie otrzymuje ocen niedostatecznych z przedmiotu.

 

  • Stopień bardzo dobry – uczeń:
  • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
    w danej klasie,
  • bardzo dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
  • bardzo dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
  • w wypowiedzi ustnej prezentuje bardzo dobre opanowanie struktur leksykalno – gramatycznych
  • czyta płynnie, w szybkim tempie, rozumie treść czytanego tekstu, zwraca uwagę na akcent zdaniowy i wyrazowy,
  • potrafi samodzielnie napisać krótki tekst użytkowy.
  • Stopień dobry – uczeń:
  • nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
    w danej klasie, ale poprawnie stosuje zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania zadań,
  • dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
  • dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
  • w wypowiedzi ustnej popełnia nieliczne błędy,
  • dobrze rozumie treść czytanego tekstu,
  • samodzielnie konstruuje krótką wypowiedź pisemną, popełniając nieliczne błędy.
  • Stopień dostateczny – uczeń:
  • nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania
    w danej klasie, ale rozwiązuje zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności (niekiedy z pomocą nauczyciela),
  • rozumie proste polecenia nauczyciela,
  • rozumie wybiórczo treść tekstu słuchanego (po kilkukrotnym wysłuchaniu),
  • w wypowiedzi ustnej stosuje proste zdania, często z pomocą nauczyciela,
  • czyta wolno, popełnia liczne błędy, często nie rozumie treści tekstu,
  • w wypowiedzi pisemnej popełnia błędy gramatyczne, najczęściej posługuje się prostymi strukturami gramatycznymi.
  • Stopień dopuszczający – uczeń:
  • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, ale braki te nie uniemożliwiają uzyskanie przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki,
  • odbiera tylko wcześniej poznane komunikaty,
  • w tekście słuchanym rozumie tylko pojedyncze słowa,
  • w wypowiedzi ustnej popełnia liczne błędy, które znacznie zakłócają komunikację,
  • jego wypowiedź jest tylko częściowo zrozumiała,
  • czyta bardzo wolno, artykułuje i akcentuje podobnie jak w języku polskim,
  • odwzorowuje napisany tekst , w większości używa nieprawidłowej pisowni
    i interpunkcji.
  • Stopień niedostateczny – uczeń:
  • nie opanował wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu,
  • nie potrafi przekazywać informacji,
  • nie rozumie poleceń i pytań nauczyciela,
  • nie opanował podstawowych struktur gramatycznych i podstawowego słownictwa,
  • nie potrafi skonstruować wypowiedzi pisemnej,
  • nie umie poprawnie budować prostych zdań,
  • operuje bardzo ubogim słownictwem,
  • nie wykazuje żadnego zainteresowania przedmiotem, nie wykazuje chęci poprawy zdobytych z przedmiotu ocen.

Uczeń, który otrzyma ocenę niedostateczną ma obowiązek zaliczyć na pozytywną ocenę materiał z I semestru w terminie i formie ustalonej z nauczycielem. Zaliczenie jest warunkiem uzyskania pozytywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z języka niemieckiego.

Wymagania edukacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi  niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen:

  • stworzenie możliwości wydłużenia czasu pisania testów,
  • uczeń z opinią PPP pisze test z dostosowanymi wymaganiami według wskazań poradni
  • uczeń z orzeczeniem PPP pisze test dostosowany do jego możliwości i umiejętności
  • uczniowie otrzymują na teście mniejszą ilość zadań, zadania te są często o mniejszym stopniu trudności,
  • uczniowie otrzymują mniejszą ilość zadań domowych w określonym czasie; zadania te są często o mniejszym stopniu trudności,
  • przy stwierdzonej dysgrafii większą uwagę mają oceny z odpowiedzi ustnych,
  • uczeń z dysfunkcjami może otrzymać dodatkową pomoc nauczyciela (wskazówki)  w czasie prac pisemnych (zadania, polecenia są głośno czytane przez nauczyciela, który może udzielić dodatkowych objaśnień), jak i przy odpowiedziach ustnych,
  • uczeń ma możliwość wykonania dodatkowych prac domowych w celu poprawy oceny,
  • nie wymagać, by uczeń uczył się trudnych wierszyków, piosenek na pamięć (zwłaszcza dłuższych) lecz dać możliwość nauczenia się czytania ich lub skrócenia nauczenia się piosenki do 1 zwrotki,
  • zmniejszyć ilość słówek do zapamiętania

 

  • Stopień celujący – uczeń:
  • operuje wiedzą obejmującą cały program nauczania w danej klasie,
  • wykracza wiadomościami poza program,
  • rozwija samodzielnie swoje umiejętności językowe (wykonuje nadprogramowe zadania, czyta prasę i ogląda programy TV w języku niemieckim, korzysta
    z niemieckojęzycznych źródeł internetowych),
  • w semestrze nie otrzymuje ocen niedostatecznych z przedmiotu.

 

  • Stopień bardzo dobry – uczeń:
  • bardzo dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
  • bardzo dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
  • w wypowiedzi ustnej prezentuje bardzo dobre opanowanie struktur leksykalno-gramatycznych
  • czyta w szybkim tempie, popełniając błędy, rozumie treść czytanego tekstu, zwraca uwagę na akcent zdaniowy i wyrazowy,
  • potrafi samodzielnie napisać krótki tekst użytkowy, popełniając nieliczne błędy ortograficzne.

 

  • Stopień dobry – uczeń:
  • dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów,
  • dobrze rozumie treść tekstu słuchanego,
  • w wypowiedzi ustnej popełnia nieliczne błędy,
  • dobrze rozumie treść czytanego tekstu,
  • samodzielnie konstruuje krótką wypowiedź pisemną, popełniając błędy ortograficzne.
  • Stopień dostateczny – uczeń:
  • rozumie proste polecenia nauczyciela,
  • rozumie wybiórczo treść tekstu słuchanego (po kilkukrotnym wysłuchaniu),
  • w wypowiedzi ustnej stosuje proste zdania, często z pomocą nauczyciela,
  • czyta wolno, popełnia liczne błędy, często nie rozumie treści tekstu,
  • w wypowiedzi pisemnej popełnia błędy gramatyczne i ortograficzne, najczęściej
  • posługuje się prostymi strukturami gramatycznymi.

 

  • Stopień dopuszczający – uczeń:
  • odbiera tylko wcześniej poznane komunikaty,
  • w tekście słuchanym rozumie tylko pojedyncze słowa,
  • w wypowiedzi ustnej popełnia liczne błędy, które znacznie zakłócają komunikację,
  • jego wypowiedź jest tylko częściowo zrozumiała,
  • czyta bardzo wolno, artykułuje i akcentuje podobnie do języka polskiego,
  • odwzorowuje napisany tekst , w większości używa nieprawidłowej pisowni
     i interpunkcji,
  • wymaga stałej stymulacji i instruowania przez nauczyciela przy pracy z tekstem pisanym
    i czytanym.
  • Stopień niedostateczny – uczeń:
  • nie potrafi przekazywać informacji,
  • nie rozumie poleceń i pytań nauczyciela,
  • nie opanował podstawowych struktur gramatycznych i podstawowego słownictwa,
  • nie potrafi skonstruować wypowiedzi pisemnej,
  • nie umie poprawnie budować prostych zdań,
  • operuje bardzo ubogim słownictwem,
  • pisząc, popełnia liczne błędy ortograficzne, które całkowicie uniemożliwiają komunikację.
szkolnastrona.pl