Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

Przedmiotowy system oceniania z historii

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HISTORII W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W RUDZIŃCU. ROK SZKOLNY 2023/2024.

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE.

             celujący otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
  • samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
  • uzyskał tytuł laureata lub finalisty wojewódzkiego konkursu przedmiotowego,
  • osiąga sukcesy w różnych konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych,

 bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  • rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

 dobry otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
  • poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,

 dostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
  • rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,

 dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

  • ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
  • rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;

niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
  • nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

Formy oceny wiedzy i umiejętności ucznia z historii

-sprawdziany( po zakończonym rozdziale, poprzedzony powtórzeniem materiału, zapowiedziany z minimum tygodniowym wyprzedzeniem, trwający 1 godzinę lekcyjną),

waga 4.

-kartkówki( od 1 do 3 tematów, nie muszą być zapowiadane, do 20 minut), waga 2-3.

                 Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian lub kartkówkę powinien go    napisać w ciągu dwóch tygodni od powrotu do szkoły.

 

-odpowiedź ustna(z 3 ostatnich lekcji), waga 2.

-analiza różnych źródeł informacji( tekst źródłowy, mapa), waga 1-2.

-praca domowa, praca na lekcji (ćwiczenia), waga 1.

-prace długoterminowe, waga 3.

-konkursy, waga 4.

-aktywność, waga 1.

Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia. Za każde takie zgłoszenie otrzymuje minus, z tym, że każdy kolejny minus przybiera postać oceny niedostatecznej. Jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania lub braku pracy domowej, zaś nauczyciel to sprawdzi – uczeń automatycznie otrzymuje ocenę niedostateczną

W przypadku sprawdzianów lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:

100% - 98% i zadanie na ocenę celującą - ocena celująca (w przypadku sprawdzianów)

100% – 90% – bardzo dobry

89% – 75% – dobry

74% – 51% – dostateczny

50% – 30% – dopuszczający

29% – 0% – niedostateczny

Kryteria oceny semestralnej i rocznej

         Ocenę semestralną (roczną) nauczyciel wystawia najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją, uzasadniając ją (na prośbę ucznia, rodzica lub wychowawcy).

Ocena ta nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych, lecz średnią wagową,                                    

Ocena wagowa obliczana jest w dzienniku elektronicznym na stronie www.librus.pl i jest aktualizowana przez cały rok szkolny po wpisaniu każdej kolejnej oceny cząstkowej.

1.   Ustalenie oceny rocznej:

niedostateczny:                      średnia   1,00 - 1,60

dopuszczający:                       średnia   1,61 - 2,50

dostateczny:                          średnia   2,51 - 3,50

dobry:                                   średnia   3,51 - 4,50

bardzo dobry:                         średnia   4,51 - 5,30

celujący:                                średnia   5,31 - 6,00

2.   Oceny śródroczne z przedmiotu ustala się jako średnią ważoną zgodnie z przyjętymi przedziałami punktowymi:

niedostateczny:                        średnia   1,00 - 1,65

dopuszczający minus:                średnia   1,66 - 1,90

dopuszczający:                          średnia   1,91 - 2,25

dopuszczający plus:                   średnia   2,26 - 2,50

dostateczny minus:                    średnia   2,51 - 2,75

dostateczny:                             średnia   2,76 - 3,25

dostateczny plus:                      średnia   3,26 - 3,50

dobry minus:                            średnia   3,51 - 3,75

dobry:                                     średnia   3,76 - 4,20

dobry plus                               średnia   4,21 - 4,40

bardzo dobry minus                  średnia   4,41 - 4,64

bardzo dobry:                          średnia   4,65 - 5,30

celujący:                                 średnia   5,31 - 6,00

Przy  wystawianiu  oceny rocznej (semestralnej) pod uwagę będą brane również:

  • postępy ucznia,
  • aktywność,
  • systematyczność i pilność,
  • samodzielność pracy,
  • zachowanie na lekcji,
  • możliwości intelektualne ucznia.

Ustalona przez nauczyciela ocena semestralna (roczna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego. Szczegółowe zasady klasyfikacji semestralnej i rocznej określone są w WSO.

.

szkolnastrona.pl