Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rudzińcu

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO W  SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W RUDZIŃCU ( rok szkolny 2023/24)

Nauczyciele:

W. Dymel, A. Grzywaczewska- Kurpierz,  E. Latoska

Przedstawiony poniżej Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego dla jest przeznaczony dla uczniów  Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudzińcu.

Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o zakresie wymagań z języka polskiego oraz o sposobie i zasadach oceniania.

KONTRAKT Z UCZNIAMI

Ustalenia dotyczące organizacji pracy na lekcjach języka polskiego:

BRAK  ZADANIA  DOMOWEGO

*      Uczeń  ma  prawo  do  wykorzystania  2 lub 3 , tzw.  ,,np.”,  za  brak  zadania  domowego ( zarówno  ustnego  jak  i  pisemnego)  w  każdym  półroczu. Każdy  kolejny  brak  zadania  jest  równoznaczny  z  oceną  niedostateczną  wpisaną  do  dziennika. Umowa  ta  nie  obowiązuje, jeżeli  uczeń  nie  usprawiedliwił  się  przed  lekcją  z  braku  zadania  i  został  przyłapany  na  próbie  oszustwa. Kończy  się  to  również  jedynką.

W klasach młodszych IV-VI nauczyciel może zwiększyć ilość np. za nieprzygotowanie do lekcji. 

WYPRACOWANIA  DOMOWE:

*      Tematy  wypracowań  domowych  będą  podawane  z  tygodniowym  wyprzedzeniem ( zapis w dzienniku elektronicznym LIBRUS). Jeżeli  uczeń  nie  napisze  wypracowania  w  oznaczonym  terminie, musi  uzupełnić  jego  brak  w  ciągu  następnych  2  tygodni. Po  przekroczeniu  tego  terminu  otrzyma  jedynkę.

*      Ocenę  z  wypracowania  można  poprawić. Należy  napisać  go  jeszcze  raz, oddać  nauczycielowi  w  terminie  nie  dłuższym  niż  2  tygodnie.

 SPRAWDZIANY, TESTY  I  WYPRACOWANIE  KLASOWE

*      Każdy  sprawdzian , test, wypracowanie  klasowe   będzie   zapowiedziane  z  tygodniowym  wyprzedzeniem  i  poprzedzone  lekcją  powtórzeniową. ( zapis w dzienniku elektronicznym LIBRUS). Zostanie podany zakres materiału sprawdzanego na teście.

*      Jeżeli  uczeń  jest  nieobecny  podczas  pisania  sprawdzianu, testu  bądź  wypracowania  klasowego  będzie  musiał  napisać  go  w  terminie  ustalonym  wspólnie  z  nauczycielem.

Oceny  ze  sprawdzianów  i  testów  można  poprawić   w  terminie  do  2  tygodni.

DYKTANDA  I  TESTY  ORTOGRAFICZNE

*      Będą  zapowiadane  z  tygodniowym  wyprzedzeniem . Ocenę  można  poprawić  każdym  następnym  testem  i  dyktandem.

INFORMACJE  DLA  RODZICÓW

*        Ocena  z  każdego  wypracowania  domowego   i  klasowego   będzie  umotywowana  pisemną informacją o plusach i minusach pracy.

*        Wypracowania klasowe, sprawdziany  i  testy  pisane  na  specjalnie  przygotowanych  kartach  będą  przechowywane  przez polonistki  w  szkole  i  w  każdej  chwili  udostępniane  do  wglądu rodzicom.

KALENDARZ   OCENIANIA

*      Każdy uczeń na początku roku szkolnego otrzyma informację o przewidywanych terminach sprawdzianów z lektur, testów. Terminy  są  podane  w  przybliżeniu, mogą  ulec  przesunięciu, ze  względu  na  sytuacje  losowe (wyjazdy, wycieczki, dni  wolne  od  pracy, choroba  nauczyciela. O  wszelkich  zmianach  uczniowie  będą  informowani  na  bieżąco).

ABSENCJA

Nie ocenia się ucznia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
Okres ten trwa od 3 do 7 dni (w zależności od długości absencji).

SKALA OCEN

  • Zgodnie z WSO stosuje się skalę ocen od 1 do 6 .
  • W celu dokładniejszego pokazania jakości pracy ucznia dopuszcza się przy ocenach cząstkowych plusy (+) i minusy (-).
  • Na koniec roku wystawia się ocenę bez znaku (+), (-).
  • Ponadto znakiem plus (+) oceniana jest na bieżąco aktywność ucznia na lekcji.
  • Brak przygotowania do lekcji zaznaczany jest symbole ,,np.” Informuje on rodzica o braku systematyczności pilności dziecka.
  • Nieoddanie w terminie pracy lub nieobecność na pracy klasowej zaznaczane jest w dzienniku elektronicznym znakiem,,0” ( z wagą 0, nieliczone do średniej). Obowiązkiem ucznia jest ,,nadrobić” zaległości lub umówić się na inny termin w celu napisania pracy klasowej. Wówczas znak ,,0” zostaje zastąpiony oceną.

W szkole obowiązuje system oceny prac klasowych na podstawie następującej skali procentowej:

  1 - niedostateczny        -           0   - 29% punktów;

  2 - dopuszczający        -           30 - 49% punktów;

  3 - dostateczny             -           50 - 74% punktów;

  4 - dobry                      -           75 - 89% punktów;

  5 - bardzo dobry          -           90 - 100% punktów;

  6 - celujący                  -           98% - 100% i zadanie na celujący.

 

   Ocenę  śródroczną i roczną wystawia nauczyciel w oparciu o średnią ważoną  oraz  bierze pod uwagę między innymi:

1)     aktywność ucznia;

2)     systematyczność i pilność;

3)     postępy ucznia;

4)     stopień zaangażowania w pracę;

5)     możliwości intelektualne;

6)     udział w konkursach.

Średnia ważona jest zatem pomocniczą informacją dla ucznia i rodzica. Na przykład, jeśli uczeń uzyskał średnią ważoną 4,30 na pewno uzyska ocenę dobrą, ale jeśli nauczyciel uwzględni powyższe kryteria, może uzyskać ocenę bardzo dobrą.  

Żeby uzyskać ocenę dopuszczająca na koniec roku, uczeń musi mieć średnią ważoną powyżej 1,60.

Każdy uczeń miesiąc przed końcem roku zostanie poinformowany przez nauczycieli o proponowanej ocenie końcowej.

 OBSZARY  OCENIANA  JĘZYKA  POLSKIEGO  W SZKOLE PODSTAWOWEJ W RUDZIŃCU 

Oceny  wiodące

Obszar

oceniania

 

 

 

 

Znajomość  lektur

Sprawdzanie  znajomości  lektur  obowiązkowych

     

Wypowiedzi  ustne

Umiejętność  wypowiadania  się  w  różnych  formach  wypowiedzi

Prezentowanie  wcześniej  przygotowanych  tekstów  i  opracowań : referatów, przemówień itp.

   

Wypowiedzi  pisemne

Wypracowania  klasowe

Prace  stylistyczne  sprawdzające  umiejętność  redagowania  dłuższych  oraz  użytkowych  form  wypowiedzi

Zadania  domowe

 

Testy

Testy  z  czytania  ze  zrozumieniem

Testy  kompetencyjne

Testy  diagnostyczne

Testy podsumowujące wiedzę z zakresu działów w podręczniku.

Ortografia  i  interpunkcja

Dyktanda

Testy  ortograficzne

Ćwiczenia  ortograficzne  i  interpunkcyjne

Poprawa  błędów  w  pracach  pisemnych i  zadaniach  domowych

Sprawdziany

Sprawdzające  wiedzę  i  umiejętności  z  zakresu  wiedzy  o  kulturze  i  literaturze

Sprawdzające  wiedzę  i  umiejętności  z  zakresu    nauki  o  języku

   

Oceny  pomocnicze

Czytanie

Czytanie  głośne

Czytanie  interpretacyjne  różnych  tekstów  kultury

Czytanie  ukierunkowane  na  wybór  określonych  informacji

Recytacja

monodram

Przedstawienia  teatralne

 

Aktywność  na  lekcji

 

     

Przekład  intersemiotyczny

 

Rysunki, komiksy, próby  realizacji  filmowych  scenopisów, opracowania  muzyczne  itp.

   

Zadania  dodatkowe

 

Praca  w  grupie.

Przygotowanie  teczki  tematycznej, udział  w  konkursach  międzyklasowych

Redagowanie  gazetki  klasowej.

Projekty klasowe.

     

Kartkówki

 

Sprawdzenie  wiedzy  z  kilku  ostatnich  lekcji

   

Samokształcenie

Umiejętność  zdobywania  informacji  w  różnych  źródłach.

   

Zeszyt

Estetyka prowadzenia zeszytu, systematyczność

W klasie IV-VIII

 

 

KRYTERIA  OCENIANIA  KRÓTKICH FORM UŻYTKOWYCH ( KLASY IV-VIII)

Zaproszenie

   

Kryteria  oceny

Punktacja

1.

Realizacja  tematu

Wskazanie  adresata, nadawcy, określenie  miejsca, czasu  oraz  celu.

Dostosowanie  wypowiedzi  do  sytuacji  komunikacyjnej ( na  przykład  poprzez  zastosowanie  wyrazów  o  charakterze  perswazyjnym, użycie  zwrotów  grzecznościowych)

 

 

 

 

0-2 p.

2.

Kompozycja

Zachowanie  spójności  wypowiedzi

     0-1p.

3.

Język  i  styl

Przestrzeganie  poprawności  językowej  i  stylistycznej

0-1p.

4.

Ortografia  i  interpunkcja

Przestrzeganie  poprawności  ortograficznej i  interpunkcyjnej (dopuszczalny  jeden  błąd  ortograficzny  i  jeden  błąd  interpunkcyjny)

0-1p.

5.

Estetyka

Stosowny  układ  graficzny

Brak  skreśleń.

0-1p.

   

               Razem:

0-6p.

Ogłoszenie / zawiadomienie

   

Kryteria  oceny

Punktacja

1.

Realizacja  tematu

Wskazanie  adresata, nadawcy, określenie  miejsca, czasu  oraz  celu.

Dostosowanie  wypowiedzi  do  sytuacji  komunikacyjnej ( na  przykład  poprzez  zastosowanie  wyrazów  o  charakterze  perswazyjnym, użycie  zwrotów  grzecznościowych)

 

 

 

 

0-2p.

 

2.

Kompozycja

Zachowanie  spójności  wypowiedzi

     0-1p.

3.

Język  i  styl

Przestrzeganie  poprawności  językowej  i  stylistycznej

      0-1p.

4.

Ortografia  i  interpunkcja

Przestrzeganie  poprawności  ortograficznej i  interpunkcyjnej (dopuszczalny  jeden  błąd  ortograficzny  i  jeden  błąd  interpunkcyjny)

      0-1p.

5.

Estetyka

Estetyka  pisma.

Brak  skreśleń.

    0-1p.

   

                       Razem:

     6p.


Podanie

   

Kryteria  oceny

Punktacja

1.

Realizacja  tematu

Zrealizowanie  elementów  formalnych  podania (umieszczenie  imienia  i  nazwiska  nadawcy  oraz  jego  adresu, nazwy  miejscowości  i  daty, adresata  podania, podpisu  autora  podania)

Sformułowanie  i  uzasadnienie  prośby  dostosowane  stylem  do  sytuacji  komunikacyjnej.

 

 

 

 

0-2p.

 

2.

Kompozycja

Zachowanie  spójności  wypowiedzi.

     0-1p.

3.

Język  i  styl

Przestrzeganie  poprawności  językowej  i  stylistycznej

      0-1p.

4.

Ortografia  i  interpunkcja

Przestrzeganie  poprawności  ortograficznej i  interpunkcyjnej (dopuszczalny  jeden  błąd  ortograficzny  i  jeden  błąd  interpunkcyjny)

      0-1p.

5.

Estetyka

Stosowny  układ  graficzny.

Brak  skreśleń.

     0-1p.

   

                       Razem:

       6 p.

       

Notatka

   

Kryteria  oceny

Punktacja

1.

Realizacja  tematu

Zgodnie  z  umiejętnościami  przewidzianymi  w  każdej  klasie

   

 

 

 

 

0-2p.

 

2.

Kompozycja

Zachowanie  spójności  wypowiedzi.

     0-1p.

3.

Język  i  styl

Przestrzeganie  poprawności  językowej  i  stylistycznej

      0-1p.

4.

Ortografia  i  interpunkcja

Przestrzeganie  poprawności  ortograficznej i  interpunkcyjnej (dopuszczalny  jeden  błąd  ortograficzny  i  jeden  błąd  interpunkcyjny)

      0-1p.

5.

Estetyka

Stosowny  układ  graficzny.

Brak  skreśleń.

     0-1p.

 

 

                           Razem:

      6 p.

 

Punktacja krótkich form wypowiedzi.

Ilość  punktów

Ocena

6

Bardzo  dobry

5

Dobry

4

dostateczny

3

dopuszczający

0-2

niedostateczny



 

 

 

 

 

 

         

 

KRYTERIA OCENY DŁUŻSZYCH FORM WYPOWIEDZI PISEMNEJ

 

KRYTERIA OCENY DŁUŻSZYCH FORM WYPOWIEDZI (KLASY IV-VI)

 

Wypracowania są ocenianie kryterialnie, a uzyskane punkty przeliczane na oceny według przelicznika analogicznego do prac klasowych (tab.2) 2. 
Wszystkie rodzaje wypracowań są sprawdzone pod kątem: 
- realizacji tematu;
-kompozycji;
-stylu ;
- poprawności językowej;
- poprawności ortograficznej;
- poprawności interpunkcyjnej. 
 
 
Za każdy z wymienionych wyżej punktów przyznawane są punkty. Na ich podstawie uczeń dostaje ocenę.
Poszczególne formy wypowiedzi można poszerzyć o dodatkowe kryteria, np. - zgodność pracy z zadaną formą - estetyka zapisu - prawidłowy zapis dialogu.
 
 
Oceny z wypracowań w klasach 4-6 są wystawiane na podstawie przelicznika: 
10p – celujący,
9p – bardzo dobry, 
8-7p - dobry, 
6-5p – dostateczny,
4-3p – dopuszczający,
2-0 p. ndst. ( wypracowanie niezgodne z tematem, brak wypracowania).

 

4. Przykładowe kryteria oceniania prac pisemnych w klasach IV-VI: 

KRYTERIA   ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW PUNKTACJA
REALIZACJA TEMATU 1.Pełna zgodność z tematem, praca rozbudowana , tekst jest spójny i logiczny.
 2. Praca realizuje temat (pomija jeden istotny element z tematu), tekst spójny.
 3. Praca nawiązuje do tematu, lecz jest uboga (luźno związana z tematem). 
4. Praca nie na temat (nie sprawdza się wtedy innych kryteriów)

3

2

1

0

KOMPOZYCJA Trójdzielność - wstęp, rozwinięcie, zakończenie - akapity. 0-1
STYL Styl konsekwentny, dostosowany do formy wypowiedzi. 0-1
JĘZYK Poprawnie zbudowane zdania, właściwie użyte frazeologizmy, dobrze odmienione wyrazy. Brak powtórzeń nazywających przedmioty, unikanie powtórzeń form czasowników „mieć”, „być”.(dopuszczalne 3 lub 4 błędy)
 
 *Ilość dopuszczalnych błędów językowych ustala nauczyciel, biorąc pod uwagę stopień trudności tematu.
0-2
ORTOGRAFIA

0 – 1 (lub 0-2) błąd ortograficzny 2-3 (lub 3-4) błędy ortograficzne.

*Ilość dopuszczalnych błędów ortograficznych ustala nauczyciel, biorąc pod uwagę długość tekstu. 

0-2
INTERPUNKCJA 0 – 3 błędy interpunkcyjne. 0-1
RAZEM:   10 punktów
 
*Jeśli praca jest krótsza niż wymagane minimum, nie ocenia się: języka, ortografii, interpunkcji
. * Uczeń otrzymuje 0 punktów za pracę nie na temat. 
* Uczniowie muszą napisać pracę o długości wskazanej przez nauczyciela.
 
KRYTERIA

ILOŚĆ PRZYZNANYCH

PUNKTÓW

ILOŚĆ PUNKTÓW (MAX)
REALIZACJA TEMATU   3
KOMPOZYCJA   1
STYL   1
JĘZYK   2
ORTOGRAFIA   2
INTERPUNKCJA   1
RAZEM   10 PUNKTÓW
PUNKTACJA:
10p – celujący; 9p – bardzo dobry; 8-7p - dobry; 6-5p – dostateczny; 4-3p – dopuszczający; 2-0 p. ndst. 

KRYTERIA OCENY DŁUŻSZYCH FORM WYPOWIEDZI (KLASY VII-VIII)

 

Maksymalnie za wypracowania można otrzymać 20 punktów. Można je otrzymać za spełnienie następujących kryteriów:

1.realizacja tematu wypowiedzi

2.elementy twórcze (dla tekstów o charakterze twórczym) lub elementy retoryczne (dla tekstów o charakterze argumentacyjnym)

3. Kompetencje literackie i kulturowe

4. kompozycja tekstu

5. Styl

6. Język

7. Ortografia

8. Interpunkcja

 

Przeliczenie punktów na oceny:

20 – celujący

19-18 - bardzo dobry

17-15 - dobry

14- 11 - dostateczny

10 – 7 dopuszczający

6-0  niedostateczny

 

KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM ( rozprawka, charakterystyka z tezą)

 
1.        Realizacja tematu wypowiedzi
2p.
1p.
0p.
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
 
uwzględnione wszystkie pozostałe elementy polecenia
 
wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w temacie
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
 
nieuwzględniony jeden element polecenia ORAZ/LUB
w pracy występują elementy niedotyczące problemu wskazanego w poleceniu
forma wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
nieuwzględnione co najmniej dwa elementy polecenia
 
JEŻELI W TYM KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY
 
2.        Elementy retoryczne
5p.
4p.
3p.
2p.
1p.
0p.
pogłębiona argumentacja
üargumenty odwołujące się do faktów, emocji, logiki
 
argumenty poparte przykładami , wykorzystanie przykładów w funkcji argumentacyjnej
 
argumenty i przykłady uporządkowane, zhierarchizowane
praca spełnia wszystkie wymagania na 3 pkt. I niektóre na 5 pkt.
powierzchowna argumentacja,
w wypowiedzi brak wnikliwości
 
niektóre argumenty zilustrowane odpowiednimi przykładami w funkcji argumentacyjnej
 
argumenty i przykłady częściowo uporządkowane
 
praca spełnia wszystkie wymagania na 1 pkt. I niektóre na 3 pkt.
 
podjęta próba argumentowania
 
ograniczenie do wyliczenia powierzchownie omówionych przykładów
praca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.
 
3.        Kompetencje literackie i kulturowe
2p.
1p.
0p.
funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz innego tekstu wskazanego w poleceniu
 
poprawność rzeczowa
funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu
 
ALBO
częściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
 
częściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu
 
dopuszczalne 1-2 błędy rzeczowe
praca nie spełnia co najmniej jednego wymagania określonego na 1 pkt.
 
 
4.        Kompozycja tekstu
2p.
1p.
0p.
kompozycja zgodna z formą wypowiedzi
 
graficznie wyodrębnione akapity
 
dopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności
kompozycja zgodna z formą wypowiedzi
 
graficznie wyodrębnione akapity
 
dopuszczalne 2-3 usterki w zakresie spójności ORAZ/ALBO logiki wypowiedzi
praca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.

5.        
Styl
2p.
1p.
0p.
Odpowiedni do treści i formy wypowiedzi
jednolity
sporadyczne usterki w odpowiedniości ORAZ/LUB jednolitości stylu
praca nie spełnia wymagań określonych na 1 pkt.
 
6.        Język
Zakres i poprawność środków językowych
Nie więcej niż 2 błędy językowe
3 – 4 błędy językowe
5-6 błędów językowych
7-9 błędów językowych
10 lub więcej błędów językowych
szeroki zakres środków językowych, zróżnicowane składnia, leksyka
4 pkt.
3 pkt.
 
2 pkt.
1 pkt.
 
 
0 pkt.
zadawalający zakres środków językowych, składnia i leksyka stosowne
3 pkt.
2 pkt.
1 pkt.
0 pkt.
0 pkt.
wąski zakres środków językowych, proste składnia i leksyka
2 pkt.
1 pkt.
0 pkt.
0 pkt.
0 pkt.
 
7.         Ortografia
2p.
1p.
0p.
Nie więcej niż 1 błąd ortograficzny
2-3 błędy ortograficzne
4 lub więcej błędów ortograficznych
 
8.        Interpunkcja
1p.
0p.
Nie więcej niż 5 błędów interpunkcyjnych
lub więcej błędów interpunkcyjnych
 
Kryteria oceniania
Ilość pkt.
(przyznanych)
Ilość pkt.   (max.)
Realizacja tematu wypowiedzi
 
2
Elementy retoryczne
 
5
Kompetencje literackie i kulturowe
 
2
Kompozycja tekstu
 
2
Styl
 
2
Język
 
4
Ortografia
 
2
Interpunkcja
 
1
CAŁOŚĆ
 
20 PKT.
PUNKTACJA: 

20 – celujący; 19-18 - bardzo dobry; 17-15 - dobry; 14- 11 - dostateczny;

10 – 7 dopuszczający; 6-0  niedostateczny

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uwaga:
 Nauczyciel przyznaje 0 pkt. za całość pracy, jeśli:
- wypowiedź w całości jest nie na temat,
- uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu,
- wypowiedź jest nieczytelna.
 
 
Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej jest oceniana wyłącznie w 3 pierwszych kategoriach (realizacja tematu, elementy retoryczne, kompetencje literackie i kulturowe).

 KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE TWÓRCZYM ( opowiadanie, list, charakterystyka).

 
 
 
 
 
1.        Realizacja tematu wypowiedzi
2p.
1p.
0p.
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
 
uwzględnione wszystkie pozostałe elementy polecenia
 
wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w temacie
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
 
nieuwzględniony jeden element polecenia ORAZ/LUB
 
w pracy występują elementy niedotyczące problemu wskazanego w poleceniu
forma wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
 
nieuwzględnione co najmniej dwa elementy polecenia
 
JEŻELI W TYM KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY
 
2.        Elementy twórcze
5 p. 4p. 3p. 2p. 1p. 0p.

Funkcjonalna narracja. 

Logiczny układ zdarzeń. 

Urozmaicona fabuła, w tym funkcjonalne wykorzystanie co najmniej 6 spośród następujących elementów: opis, charakterystyka bohatera, czas akcji, miejsce akcji, zwrot akcji, puenta, punkt kulminacyjny, dialog, monolog, retrospekcja.

Twórcze wykorzystanie treści lektury

Praca spełnia wszystkie wymagania na 3 pkt i niektóre na 5 pkt

Funkcjonalna narracja.

 

Logiczny układ zdarzeń.

Prosta fabuła, w tym funkcjonalne wykorzystanie co najmniej 4 spośród następujących elementów: opis, charakterystyka bohatera, czas akcji, miejsce akcji, zwrot akcji, puenta, punkt kulminacyjny, dialog, monolog, retrospekcja.

Praca spełnia wszystkie wymagania na 1 pkt i niektóre na 3 pkt.

Narracja częściowo funkcjonalna.

Dopuszczalne usterki w logicznym układzie zdarzeń. 

Prosta fabuła.

Praca nie spełnia co najmniej jednego wymagania określonego na 1 pkt.

 3. Kompetencje literackie i kulturowe ( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).

4.  Kompozycja tekstu.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).

5. Styl.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).

6. Język.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).

7. Ortografia.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).

8. Interpunkcja.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).

  

Ortografia

 

  • Każde dyktando lub test ortograficzny poprzedzone jest przypomnieniem określonych zasad ortograficznych, przeprowadzeniem ćwiczeń, pracą ze słownikiem ortograficznym.
  • Dyktanda lub testy ortograficzne  są oceniane w zależności od trudności tekstu i ilości ortogramów w nich zawartych.

krótki tekst, mało ortogramów związanych z jedną zasadą ortograficzną

dłuższe teksty, więcej ortogramów

0-       błędów ocena bardzo dobra;

każdy kolejny błąd ocena niżej

100% ortogramów, brak błędów interpunkcyjnych-  celujący;

96–100% ortogramów - bardzo dobry;

80–95% ortogramów

dobry ; 65–79% ortogramów- dostateczny ;

55–64% ortogramów - dopuszczający ;

mniej niż 55% ortogramów - niedostateczny

 

  • Uczniowie ze stwierdzoną dysleksją, jeśli napiszą na ocenę pozytywną, oceniani są według tych samych kryteriów, ale otrzymują jedną ocenę „wyżej”, jeśli napiszą „na jedynkę”, nie otrzymują oceny niedostatecznej, lecz uzasadniają, dlaczego nie powinni zrobić w danym wyrazie błędu. Otrzymują wówczas ocenę dopuszczającą.
  1. 4.      KRYTERIA  OCENIANIA  WYPOWIEDZI  USTNYCH.

Opowiadanie

 

FORMA  WYPOWIEDZI

 

1

Zgodność opowiadania z tematem.

0-1p.

2.

Rozwinięcie opowiadania zgodnie z przyjętym przez ucznia planem.

0-2p

3.

Spójność i logiczne uporządkowanie opowiadania..

0-1p.

4.

Płynność opowiadania.

0-1p.

5.

Wyraźne mówienie, poprawne akcentowanie, dykcja.

0-1p.

6.

Przestrzeganie poprawności językowej.

0-1p.

7.

Zainteresowanie słuchacza (np. przez potęgowanie napięcia, modulowanie głosu)

0-1p

 

                                                        Razem:

8p.


Kryteria oceny:

Liczba punktów

Ocena

8

celujący

7

bardzo dobry

6-5

dobry

4

dostateczny

3

dopuszczający

2-0

niedostateczny


Przemówienie

 

FORMA  WYPOWIEDZI

 

1

Zgodność przemówienia z tematem.

0-1p.

2.

Wstęp – apostrofa do słuchaczy, wyjaśnienie powodu spotkania, określenie celu przemówienia.

0-1p

3.

Rozwinięcie tematu w ramach planu.

0-2p.

4.

Zakończenie – np. uogólnienie, refleksja, aforyzm, sentencja, odpowiedni cytat

0-1p.

5.

Występowanie zwrotów skierowanych do słuchaczy – co najmniej 2 przykłady poza wstępną apostrofą [np. mili goście, szanowni państwo, panie i panowie, zacni zebrani, drogie koleżanki i drodzy koledzy].

0-1p.

6.

Spójność wypowiedzi.

0-1p.

7.

Logiczność wypowiedzi.

0-1p

8.

Poprawność językowa [dopuszczalne 3 błędy]

0-1p.

9.

Funkcjonalność stylu wypowiedzi – styl dostosowany do audytorium, sugestywność, jasność, rzeczowość, zrozumiałość wypowiedzi

0-1p.

10.

Płynność przemówienia.

0-1p.

11.

Umiejętność zainteresowania słuchacza.

0-1p.

12.

Odpowiednie gesty, mimika, postawa przemawiającego [nie rozpraszają słuchaczy, podkreślają najważniejsze elementy wystąpienia, służą utrzymywaniu kontaktu ze słuchającymi]

0-1p.

 

                                                        Razem:

13p.


Kryteria oceny:

Liczba punktów

Ocena

13

celujący

12-11

bardzo dobry

10-9

dobry

8-7

dostateczny

6-5

dopuszczający

4-0

niedostateczny

 

Recytacja

 

 

FORMA  WYPOWIEDZI

 

1

Opanowanie pamięciowe tekstu [dwa nieznaczne błędy (w tym podpowiedzi nauczyciela) – 2 punkty; od 3 do 5 błędów – 1punkt; liczne błędy, podpowiedzi wykluczają przyznawanie punktów za kolejne kryteria; uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną]

0-2p.

2.

Właściwe tempo mówienia [dostosowane do sytuacji ukazanej w wierszu, fragmencie prozy; przestrzeganie znaków interpunkcyjnych, przerzutni]

0-1p

3.

Prawidłowa dykcja, wyrazistość recytacji.

0-2p.

4.

Oryginalność interpretacji głosowej.

0-1p.

5.

Opanowanie większej ilości tekstu niż zadana przez nauczyciela.

0-1p.

 

                                                        Razem:

7p.

 

Kryteria oceny recytacji

 

Liczba punktów

Ocena

7

celujący

6

bardzo dobry

5

dobry

4

dostateczny

3

dopuszczający

2-1

niedostateczny

 

   KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ PRZEKŁADU INTERSEMIOTYCZNEGO

 

FORMA  WYPOWIEDZI

 

1

Realizacja tematu.

0-2p.

2.

Zgodność z tematem.

0-1p

3.

Oryginalność wyrażonej treści.

0-2p.

4.

Technika wykonania ( wkład pracy)

0-1p.

5.

Estetyka.

0-1p.

 

                                                        Razem:

7p.

 

 

 

Artykuły

szkolnastrona.pl