PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W RUDZIŃCU ( rok szkolny 2023/24)
Nauczyciele:
W. Dymel, A. Grzywaczewska- Kurpierz, E. Latoska
Przedstawiony poniżej Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego dla jest przeznaczony dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Rudzińcu.
Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o zakresie wymagań z języka polskiego oraz o sposobie i zasadach oceniania.
KONTRAKT Z UCZNIAMI
Ustalenia dotyczące organizacji pracy na lekcjach języka polskiego:
BRAK ZADANIA DOMOWEGO
* Uczeń ma prawo do wykorzystania 2 lub 3 , tzw. ,,np.”, za brak zadania domowego ( zarówno ustnego jak i pisemnego) w każdym półroczu. Każdy kolejny brak zadania jest równoznaczny z oceną niedostateczną wpisaną do dziennika. Umowa ta nie obowiązuje, jeżeli uczeń nie usprawiedliwił się przed lekcją z braku zadania i został przyłapany na próbie oszustwa. Kończy się to również jedynką.
W klasach młodszych IV-VI nauczyciel może zwiększyć ilość np. za nieprzygotowanie do lekcji.
WYPRACOWANIA DOMOWE:
* Tematy wypracowań domowych będą podawane z tygodniowym wyprzedzeniem ( zapis w dzienniku elektronicznym LIBRUS). Jeżeli uczeń nie napisze wypracowania w oznaczonym terminie, musi uzupełnić jego brak w ciągu następnych 2 tygodni. Po przekroczeniu tego terminu otrzyma jedynkę.
* Ocenę z wypracowania można poprawić. Należy napisać go jeszcze raz, oddać nauczycielowi w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie.
SPRAWDZIANY, TESTY I WYPRACOWANIE KLASOWE
* Każdy sprawdzian , test, wypracowanie klasowe będzie zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem i poprzedzone lekcją powtórzeniową. ( zapis w dzienniku elektronicznym LIBRUS). Zostanie podany zakres materiału sprawdzanego na teście.
* Jeżeli uczeń jest nieobecny podczas pisania sprawdzianu, testu bądź wypracowania klasowego będzie musiał napisać go w terminie ustalonym wspólnie z nauczycielem.
Oceny ze sprawdzianów i testów można poprawić w terminie do 2 tygodni.
DYKTANDA I TESTY ORTOGRAFICZNE
* Będą zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem . Ocenę można poprawić każdym następnym testem i dyktandem.
INFORMACJE DLA RODZICÓW
* Ocena z każdego wypracowania domowego i klasowego będzie umotywowana pisemną informacją o plusach i minusach pracy.
* Wypracowania klasowe, sprawdziany i testy pisane na specjalnie przygotowanych kartach będą przechowywane przez polonistki w szkole i w każdej chwili udostępniane do wglądu rodzicom.
KALENDARZ OCENIANIA
* Każdy uczeń na początku roku szkolnego otrzyma informację o przewidywanych terminach sprawdzianów z lektur, testów. Terminy są podane w przybliżeniu, mogą ulec przesunięciu, ze względu na sytuacje losowe (wyjazdy, wycieczki, dni wolne od pracy, choroba nauczyciela. O wszelkich zmianach uczniowie będą informowani na bieżąco).
ABSENCJA
Nie ocenia się ucznia po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
Okres ten trwa od 3 do 7 dni (w zależności od długości absencji).
SKALA OCEN
- Zgodnie z WSO stosuje się skalę ocen od 1 do 6 .
- W celu dokładniejszego pokazania jakości pracy ucznia dopuszcza się przy ocenach cząstkowych plusy (+) i minusy (-).
- Na koniec roku wystawia się ocenę bez znaku (+), (-).
- Ponadto znakiem plus (+) oceniana jest na bieżąco aktywność ucznia na lekcji.
- Brak przygotowania do lekcji zaznaczany jest symbole ,,np.” Informuje on rodzica o braku systematyczności pilności dziecka.
- Nieoddanie w terminie pracy lub nieobecność na pracy klasowej zaznaczane jest w dzienniku elektronicznym znakiem,,0” ( z wagą 0, nieliczone do średniej). Obowiązkiem ucznia jest ,,nadrobić” zaległości lub umówić się na inny termin w celu napisania pracy klasowej. Wówczas znak ,,0” zostaje zastąpiony oceną.
W szkole obowiązuje system oceny prac klasowych na podstawie następującej skali procentowej:
1 - niedostateczny - 0 - 29% punktów;
2 - dopuszczający - 30 - 49% punktów;
3 - dostateczny - 50 - 74% punktów;
4 - dobry - 75 - 89% punktów;
5 - bardzo dobry - 90 - 100% punktów;
6 - celujący - 98% - 100% i zadanie na celujący.
Ocenę śródroczną i roczną wystawia nauczyciel w oparciu o średnią ważoną oraz bierze pod uwagę między innymi:
1) aktywność ucznia;
2) systematyczność i pilność;
3) postępy ucznia;
4) stopień zaangażowania w pracę;
5) możliwości intelektualne;
6) udział w konkursach.
Średnia ważona jest zatem pomocniczą informacją dla ucznia i rodzica. Na przykład, jeśli uczeń uzyskał średnią ważoną 4,30 na pewno uzyska ocenę dobrą, ale jeśli nauczyciel uwzględni powyższe kryteria, może uzyskać ocenę bardzo dobrą.
Żeby uzyskać ocenę dopuszczająca na koniec roku, uczeń musi mieć średnią ważoną powyżej 1,60.
Każdy uczeń miesiąc przed końcem roku zostanie poinformowany przez nauczycieli o proponowanej ocenie końcowej.
OBSZARY OCENIANA JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W RUDZIŃCU
Oceny wiodące
Obszar
oceniania
|
|
|
|
|
Znajomość lektur
|
Sprawdzanie znajomości lektur obowiązkowych
|
|
|
|
Wypowiedzi ustne
|
Umiejętność wypowiadania się w różnych formach wypowiedzi
|
Prezentowanie wcześniej przygotowanych tekstów i opracowań : referatów, przemówień itp.
|
|
|
Wypowiedzi pisemne
|
Wypracowania klasowe
|
Prace stylistyczne sprawdzające umiejętność redagowania dłuższych oraz użytkowych form wypowiedzi
|
Zadania domowe
|
|
Testy
|
Testy z czytania ze zrozumieniem
|
Testy kompetencyjne
|
Testy diagnostyczne
|
Testy podsumowujące wiedzę z zakresu działów w podręczniku.
|
Ortografia i interpunkcja
|
Dyktanda
|
Testy ortograficzne
|
Ćwiczenia ortograficzne i interpunkcyjne
|
Poprawa błędów w pracach pisemnych i zadaniach domowych
|
Sprawdziany
|
Sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu wiedzy o kulturze i literaturze
|
Sprawdzające wiedzę i umiejętności z zakresu nauki o języku
|
|
|
Oceny pomocnicze
Czytanie
|
Czytanie głośne
|
Czytanie interpretacyjne różnych tekstów kultury
|
Czytanie ukierunkowane na wybór określonych informacji
|
Recytacja
|
monodram
|
Przedstawienia teatralne
|
|
Aktywność na lekcji
|
|
|
|
Przekład intersemiotyczny
|
Rysunki, komiksy, próby realizacji filmowych scenopisów, opracowania muzyczne itp.
|
|
|
Zadania dodatkowe
|
Praca w grupie.
|
Przygotowanie teczki tematycznej, udział w konkursach międzyklasowych
|
Redagowanie gazetki klasowej.
|
Projekty klasowe.
|
|
|
|
Kartkówki
|
Sprawdzenie wiedzy z kilku ostatnich lekcji
|
|
|
Samokształcenie
|
Umiejętność zdobywania informacji w różnych źródłach.
|
|
|
Zeszyt
|
Estetyka prowadzenia zeszytu, systematyczność
|
W klasie IV-VIII
|
|
KRYTERIA OCENIANIA KRÓTKICH FORM UŻYTKOWYCH ( KLASY IV-VIII)
Zaproszenie
|
|
Kryteria oceny
|
Punktacja
|
1.
|
Realizacja tematu
|
Wskazanie adresata, nadawcy, określenie miejsca, czasu oraz celu.
Dostosowanie wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej ( na przykład poprzez zastosowanie wyrazów o charakterze perswazyjnym, użycie zwrotów grzecznościowych)
|
0-2 p.
|
2.
|
Kompozycja
|
Zachowanie spójności wypowiedzi
|
0-1p.
|
3.
|
Język i styl
|
Przestrzeganie poprawności językowej i stylistycznej
|
0-1p.
|
4.
|
Ortografia i interpunkcja
|
Przestrzeganie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (dopuszczalny jeden błąd ortograficzny i jeden błąd interpunkcyjny)
|
0-1p.
|
5.
|
Estetyka
|
Stosowny układ graficzny
Brak skreśleń.
|
0-1p.
|
|
|
Razem:
|
0-6p.
|
Ogłoszenie / zawiadomienie
|
|
Kryteria oceny
|
Punktacja
|
1.
|
Realizacja tematu
|
Wskazanie adresata, nadawcy, określenie miejsca, czasu oraz celu.
Dostosowanie wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej ( na przykład poprzez zastosowanie wyrazów o charakterze perswazyjnym, użycie zwrotów grzecznościowych)
|
0-2p.
|
2.
|
Kompozycja
|
Zachowanie spójności wypowiedzi
|
0-1p.
|
3.
|
Język i styl
|
Przestrzeganie poprawności językowej i stylistycznej
|
0-1p.
|
4.
|
Ortografia i interpunkcja
|
Przestrzeganie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (dopuszczalny jeden błąd ortograficzny i jeden błąd interpunkcyjny)
|
0-1p.
|
5.
|
Estetyka
|
Estetyka pisma.
Brak skreśleń.
|
0-1p.
|
|
|
Razem:
|
6p.
|
Podanie
|
|
Kryteria oceny
|
Punktacja
|
1.
|
Realizacja tematu
|
Zrealizowanie elementów formalnych podania (umieszczenie imienia i nazwiska nadawcy oraz jego adresu, nazwy miejscowości i daty, adresata podania, podpisu autora podania)
Sformułowanie i uzasadnienie prośby dostosowane stylem do sytuacji komunikacyjnej.
|
0-2p.
|
2.
|
Kompozycja
|
Zachowanie spójności wypowiedzi.
|
0-1p.
|
3.
|
Język i styl
|
Przestrzeganie poprawności językowej i stylistycznej
|
0-1p.
|
4.
|
Ortografia i interpunkcja
|
Przestrzeganie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (dopuszczalny jeden błąd ortograficzny i jeden błąd interpunkcyjny)
|
0-1p.
|
5.
|
Estetyka
|
Stosowny układ graficzny.
Brak skreśleń.
|
0-1p.
|
|
|
Razem:
|
6 p.
|
|
|
|
|
Notatka
|
|
Kryteria oceny
|
Punktacja
|
1.
|
Realizacja tematu
|
Zgodnie z umiejętnościami przewidzianymi w każdej klasie
|
|
|
0-2p.
|
2.
|
Kompozycja
|
Zachowanie spójności wypowiedzi.
|
0-1p.
|
3.
|
Język i styl
|
Przestrzeganie poprawności językowej i stylistycznej
|
0-1p.
|
4.
|
Ortografia i interpunkcja
|
Przestrzeganie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (dopuszczalny jeden błąd ortograficzny i jeden błąd interpunkcyjny)
|
0-1p.
|
5.
|
Estetyka
|
Stosowny układ graficzny.
Brak skreśleń.
|
0-1p.
|
|
|
Razem:
|
6 p.
|
Punktacja krótkich form wypowiedzi.
Ilość punktów
|
Ocena
|
6
|
Bardzo dobry
|
5
|
Dobry
|
4
|
dostateczny
|
3
|
dopuszczający
|
0-2
|
niedostateczny
|
KRYTERIA OCENY DŁUŻSZYCH FORM WYPOWIEDZI PISEMNEJ
KRYTERIA OCENY DŁUŻSZYCH FORM WYPOWIEDZI (KLASY IV-VI)
Wypracowania są ocenianie kryterialnie, a uzyskane punkty przeliczane na oceny według przelicznika analogicznego do prac klasowych (tab.2) 2.
Wszystkie rodzaje wypracowań są sprawdzone pod kątem:
- realizacji tematu;
-kompozycji;
-stylu ;
- poprawności językowej;
- poprawności ortograficznej;
- poprawności interpunkcyjnej.
Za każdy z wymienionych wyżej punktów przyznawane są punkty. Na ich podstawie uczeń dostaje ocenę.
Poszczególne formy wypowiedzi można poszerzyć o dodatkowe kryteria, np. - zgodność pracy z zadaną formą - estetyka zapisu - prawidłowy zapis dialogu.
Oceny z wypracowań w klasach 4-6 są wystawiane na podstawie przelicznika:
10p – celujący,
9p – bardzo dobry,
8-7p - dobry,
6-5p – dostateczny,
4-3p – dopuszczający,
2-0 p. ndst. ( wypracowanie niezgodne z tematem, brak wypracowania).
4. Przykładowe kryteria oceniania prac pisemnych w klasach IV-VI:
KRYTERIA |
ZASADY PRZYZNAWANIA PUNKTÓW |
PUNKTACJA |
REALIZACJA TEMATU |
1.Pełna zgodność z tematem, praca rozbudowana , tekst jest spójny i logiczny.
2. Praca realizuje temat (pomija jeden istotny element z tematu), tekst spójny.
3. Praca nawiązuje do tematu, lecz jest uboga (luźno związana z tematem).
4. Praca nie na temat (nie sprawdza się wtedy innych kryteriów)
|
3
2
1
0
|
KOMPOZYCJA |
Trójdzielność - wstęp, rozwinięcie, zakończenie - akapity. |
0-1 |
STYL |
Styl konsekwentny, dostosowany do formy wypowiedzi. |
0-1 |
JĘZYK |
Poprawnie zbudowane zdania, właściwie użyte frazeologizmy, dobrze odmienione wyrazy. Brak powtórzeń nazywających przedmioty, unikanie powtórzeń form czasowników „mieć”, „być”.(dopuszczalne 3 lub 4 błędy)
*Ilość dopuszczalnych błędów językowych ustala nauczyciel, biorąc pod uwagę stopień trudności tematu.
|
0-2 |
ORTOGRAFIA |
0 – 1 (lub 0-2) błąd ortograficzny 2-3 (lub 3-4) błędy ortograficzne.
*Ilość dopuszczalnych błędów ortograficznych ustala nauczyciel, biorąc pod uwagę długość tekstu.
|
0-2 |
INTERPUNKCJA |
0 – 3 błędy interpunkcyjne. |
0-1 |
RAZEM: |
|
10 punktów |
*Jeśli praca jest krótsza niż wymagane minimum, nie ocenia się: języka, ortografii, interpunkcji
. * Uczeń otrzymuje 0 punktów za pracę nie na temat.
* Uczniowie muszą napisać pracę o długości wskazanej przez nauczyciela.
KRYTERIA |
ILOŚĆ PRZYZNANYCH
PUNKTÓW
|
ILOŚĆ PUNKTÓW (MAX) |
REALIZACJA TEMATU |
|
3 |
KOMPOZYCJA |
|
1 |
STYL |
|
1 |
JĘZYK |
|
2 |
ORTOGRAFIA |
|
2 |
INTERPUNKCJA |
|
1 |
RAZEM |
|
10 PUNKTÓW |
PUNKTACJA:
10p – celujący; 9p – bardzo dobry; 8-7p - dobry; 6-5p – dostateczny; 4-3p – dopuszczający; 2-0 p. ndst.
|
KRYTERIA OCENY DŁUŻSZYCH FORM WYPOWIEDZI (KLASY VII-VIII)
Maksymalnie za wypracowania można otrzymać 20 punktów. Można je otrzymać za spełnienie następujących kryteriów:
1.realizacja tematu wypowiedzi
2.elementy twórcze (dla tekstów o charakterze twórczym) lub elementy retoryczne (dla tekstów o charakterze argumentacyjnym)
3. Kompetencje literackie i kulturowe
4. kompozycja tekstu
5. Styl
6. Język
7. Ortografia
8. Interpunkcja
Przeliczenie punktów na oceny:
20 – celujący
19-18 - bardzo dobry
17-15 - dobry
14- 11 - dostateczny
10 – 7 dopuszczający
6-0 niedostateczny
KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE ARGUMENTACYJNYM ( rozprawka, charakterystyka z tezą)
1. Realizacja tematu wypowiedzi
2p.
|
1p.
|
0p.
|
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
uwzględnione wszystkie pozostałe elementy polecenia
wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w temacie
|
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
nieuwzględniony jeden element polecenia ORAZ/LUB
w pracy występują elementy niedotyczące problemu wskazanego w poleceniu
|
forma wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
nieuwzględnione co najmniej dwa elementy polecenia
JEŻELI W TYM KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY
|
2. Elementy retoryczne
5p.
|
4p.
|
3p.
|
2p.
|
1p.
|
0p.
|
pogłębiona argumentacja
üargumenty odwołujące się do faktów, emocji, logiki
argumenty poparte przykładami , wykorzystanie przykładów w funkcji argumentacyjnej
argumenty i przykłady uporządkowane, zhierarchizowane
|
praca spełnia wszystkie wymagania na 3 pkt. I niektóre na 5 pkt.
|
powierzchowna argumentacja,
w wypowiedzi brak wnikliwości
niektóre argumenty zilustrowane odpowiednimi przykładami w funkcji argumentacyjnej
argumenty i przykłady częściowo uporządkowane
|
praca spełnia wszystkie wymagania na 1 pkt. I niektóre na 3 pkt.
|
podjęta próba argumentowania
ograniczenie do wyliczenia powierzchownie omówionych przykładów
|
praca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.
|
3. Kompetencje literackie i kulturowe
2p.
|
1p.
|
0p.
|
funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz innego tekstu wskazanego w poleceniu
poprawność rzeczowa
|
funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu
ALBO
częściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu ALBO
częściowo funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu oraz częściowo funkcjonalne wykorzystanie innego tekstu wskazanego w poleceniu
dopuszczalne 1-2 błędy rzeczowe
|
praca nie spełnia co najmniej jednego wymagania określonego na 1 pkt.
|
4. Kompozycja tekstu
2p.
|
1p.
|
0p.
|
kompozycja zgodna z formą wypowiedzi
graficznie wyodrębnione akapity
dopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności
|
kompozycja zgodna z formą wypowiedzi
graficznie wyodrębnione akapity
dopuszczalne 2-3 usterki w zakresie spójności ORAZ/ALBO logiki wypowiedzi
|
praca nie spełnia co najmniej 1 wymagania określonego na 1 pkt.
|
5. Styl
2p.
|
1p.
|
0p.
|
Odpowiedni do treści i formy wypowiedzi
jednolity
|
sporadyczne usterki w odpowiedniości ORAZ/LUB jednolitości stylu
|
praca nie spełnia wymagań określonych na 1 pkt.
|
6. Język
Zakres i poprawność środków językowych
|
Nie więcej niż 2 błędy językowe
|
3 – 4 błędy językowe
|
5-6 błędów językowych
|
7-9 błędów językowych
|
10 lub więcej błędów językowych
|
szeroki zakres środków językowych, zróżnicowane składnia, leksyka
|
4 pkt.
|
3 pkt.
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
zadawalający zakres środków językowych, składnia i leksyka stosowne
|
3 pkt.
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
wąski zakres środków językowych, proste składnia i leksyka
|
2 pkt.
|
1 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
0 pkt.
|
7. Ortografia
2p.
|
1p.
|
0p.
|
Nie więcej niż 1 błąd ortograficzny
|
2-3 błędy ortograficzne
|
4 lub więcej błędów ortograficznych
|
8. Interpunkcja
1p.
|
0p.
|
Nie więcej niż 5 błędów interpunkcyjnych
|
6 lub więcej błędów interpunkcyjnych
|
Kryteria oceniania
|
Ilość pkt.
(przyznanych)
|
Ilość pkt. (max.)
|
Realizacja tematu wypowiedzi
|
|
2
|
Elementy retoryczne
|
|
5
|
Kompetencje literackie i kulturowe
|
|
2
|
Kompozycja tekstu
|
|
2
|
Styl
|
|
2
|
Język
|
|
4
|
Ortografia
|
|
2
|
Interpunkcja
|
|
1
|
CAŁOŚĆ
|
|
20 PKT.
|
PUNKTACJA:
20 – celujący; 19-18 - bardzo dobry; 17-15 - dobry; 14- 11 - dostateczny;
10 – 7 dopuszczający; 6-0 niedostateczny
|
Uwaga:
Nauczyciel przyznaje 0 pkt. za całość pracy, jeśli:
- wypowiedź w całości jest nie na temat,
- uczeń w ogóle nie odwołał się do treści lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu,
- wypowiedź jest nieczytelna.
Jeżeli wypowiedź zawiera 180 słów lub mniej jest oceniana wyłącznie w 3 pierwszych kategoriach (realizacja tematu, elementy retoryczne, kompetencje literackie i kulturowe).
KRYTERIA OCENY WYPOWIEDZI O CHARAKTERZE TWÓRCZYM ( opowiadanie, list, charakterystyka).
1. Realizacja tematu wypowiedzi
2p.
|
1p.
|
0p.
|
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
uwzględnione wszystkie pozostałe elementy polecenia
wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w temacie
|
forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu
nieuwzględniony jeden element polecenia ORAZ/LUB
w pracy występują elementy niedotyczące problemu wskazanego w poleceniu
|
forma wypowiedzi niezgodna z formą wskazaną w poleceniu ALBO
nieuwzględnione co najmniej dwa elementy polecenia
JEŻELI W TYM KRYTERIUM PRZYZNANO 0 PKT., 0 PKT. PRZYZNAJE SIĘ ZA CAŁOŚĆ PRACY
|
2. Elementy twórcze
5 p. |
4p. |
3p. |
2p. |
1p. |
0p. |
Funkcjonalna narracja.
Logiczny układ zdarzeń.
Urozmaicona fabuła, w tym funkcjonalne wykorzystanie co najmniej 6 spośród następujących elementów: opis, charakterystyka bohatera, czas akcji, miejsce akcji, zwrot akcji, puenta, punkt kulminacyjny, dialog, monolog, retrospekcja.
Twórcze wykorzystanie treści lektury
|
Praca spełnia wszystkie wymagania na 3 pkt i niektóre na 5 pkt |
Funkcjonalna narracja.
Logiczny układ zdarzeń.
Prosta fabuła, w tym funkcjonalne wykorzystanie co najmniej 4 spośród następujących elementów: opis, charakterystyka bohatera, czas akcji, miejsce akcji, zwrot akcji, puenta, punkt kulminacyjny, dialog, monolog, retrospekcja.
|
Praca spełnia wszystkie wymagania na 1 pkt i niektóre na 3 pkt. |
Narracja częściowo funkcjonalna.
Dopuszczalne usterki w logicznym układzie zdarzeń.
Prosta fabuła.
|
Praca nie spełnia co najmniej jednego wymagania określonego na 1 pkt. |
3. Kompetencje literackie i kulturowe ( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).
4. Kompozycja tekstu.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).
5. Styl.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).
6. Język.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).
7. Ortografia.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).
8. Interpunkcja.( jak w wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym).
Ortografia
- Każde dyktando lub test ortograficzny poprzedzone jest przypomnieniem określonych zasad ortograficznych, przeprowadzeniem ćwiczeń, pracą ze słownikiem ortograficznym.
- Dyktanda lub testy ortograficzne są oceniane w zależności od trudności tekstu i ilości ortogramów w nich zawartych.
krótki tekst, mało ortogramów związanych z jedną zasadą ortograficzną
|
dłuższe teksty, więcej ortogramów
|
0- błędów ocena bardzo dobra;
każdy kolejny błąd ocena niżej
|
100% ortogramów, brak błędów interpunkcyjnych- celujący;
96–100% ortogramów - bardzo dobry;
80–95% ortogramów
dobry ; 65–79% ortogramów- dostateczny ;
55–64% ortogramów - dopuszczający ;
mniej niż 55% ortogramów - niedostateczny
|
- Uczniowie ze stwierdzoną dysleksją, jeśli napiszą na ocenę pozytywną, oceniani są według tych samych kryteriów, ale otrzymują jedną ocenę „wyżej”, jeśli napiszą „na jedynkę”, nie otrzymują oceny niedostatecznej, lecz uzasadniają, dlaczego nie powinni zrobić w danym wyrazie błędu. Otrzymują wówczas ocenę dopuszczającą.
- 4. KRYTERIA OCENIANIA WYPOWIEDZI USTNYCH.
Opowiadanie
|
FORMA WYPOWIEDZI
|
|
1
|
Zgodność opowiadania z tematem.
|
0-1p.
|
2.
|
Rozwinięcie opowiadania zgodnie z przyjętym przez ucznia planem.
|
0-2p
|
3.
|
Spójność i logiczne uporządkowanie opowiadania..
|
0-1p.
|
4.
|
Płynność opowiadania.
|
0-1p.
|
5.
|
Wyraźne mówienie, poprawne akcentowanie, dykcja.
|
0-1p.
|
6.
|
Przestrzeganie poprawności językowej.
|
0-1p.
|
7.
|
Zainteresowanie słuchacza (np. przez potęgowanie napięcia, modulowanie głosu)
|
0-1p
|
|
Razem:
|
8p.
|
Kryteria oceny:
Liczba punktów
|
Ocena
|
8
|
celujący
|
7
|
bardzo dobry
|
6-5
|
dobry
|
4
|
dostateczny
|
3
|
dopuszczający
|
2-0
|
niedostateczny
|
Przemówienie
|
FORMA WYPOWIEDZI
|
|
1
|
Zgodność przemówienia z tematem.
|
0-1p.
|
2.
|
Wstęp – apostrofa do słuchaczy, wyjaśnienie powodu spotkania, określenie celu przemówienia.
|
0-1p
|
3.
|
Rozwinięcie tematu w ramach planu.
|
0-2p.
|
4.
|
Zakończenie – np. uogólnienie, refleksja, aforyzm, sentencja, odpowiedni cytat
|
0-1p.
|
5.
|
Występowanie zwrotów skierowanych do słuchaczy – co najmniej 2 przykłady poza wstępną apostrofą [np. mili goście, szanowni państwo, panie i panowie, zacni zebrani, drogie koleżanki i drodzy koledzy].
|
0-1p.
|
6.
|
Spójność wypowiedzi.
|
0-1p.
|
7.
|
Logiczność wypowiedzi.
|
0-1p
|
8.
|
Poprawność językowa [dopuszczalne 3 błędy]
|
0-1p.
|
9.
|
Funkcjonalność stylu wypowiedzi – styl dostosowany do audytorium, sugestywność, jasność, rzeczowość, zrozumiałość wypowiedzi
|
0-1p.
|
10.
|
Płynność przemówienia.
|
0-1p.
|
11.
|
Umiejętność zainteresowania słuchacza.
|
0-1p.
|
12.
|
Odpowiednie gesty, mimika, postawa przemawiającego [nie rozpraszają słuchaczy, podkreślają najważniejsze elementy wystąpienia, służą utrzymywaniu kontaktu ze słuchającymi]
|
0-1p.
|
|
Razem:
|
13p.
|
Kryteria oceny:
Liczba punktów
|
Ocena
|
13
|
celujący
|
12-11
|
bardzo dobry
|
10-9
|
dobry
|
8-7
|
dostateczny
|
6-5
|
dopuszczający
|
4-0
|
niedostateczny
|
Recytacja
|
FORMA WYPOWIEDZI
|
|
1
|
Opanowanie pamięciowe tekstu [dwa nieznaczne błędy (w tym podpowiedzi nauczyciela) – 2 punkty; od 3 do 5 błędów – 1punkt; liczne błędy, podpowiedzi wykluczają przyznawanie punktów za kolejne kryteria; uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną]
|
0-2p.
|
2.
|
Właściwe tempo mówienia [dostosowane do sytuacji ukazanej w wierszu, fragmencie prozy; przestrzeganie znaków interpunkcyjnych, przerzutni]
|
0-1p
|
3.
|
Prawidłowa dykcja, wyrazistość recytacji.
|
0-2p.
|
4.
|
Oryginalność interpretacji głosowej.
|
0-1p.
|
5.
|
Opanowanie większej ilości tekstu niż zadana przez nauczyciela.
|
0-1p.
|
|
Razem:
|
7p.
|
Kryteria oceny recytacji
Liczba punktów
|
Ocena
|
7
|
celujący
|
6
|
bardzo dobry
|
5
|
dobry
|
4
|
dostateczny
|
3
|
dopuszczający
|
2-1
|
niedostateczny
|
KRYTERIA OCENIANIA ZADAŃ PRZEKŁADU INTERSEMIOTYCZNEGO
|
FORMA WYPOWIEDZI
|
|
1
|
Realizacja tematu.
|
0-2p.
|
2.
|
Zgodność z tematem.
|
0-1p
|
3.
|
Oryginalność wyrażonej treści.
|
0-2p.
|
4.
|
Technika wykonania ( wkład pracy)
|
0-1p.
|
5.
|
Estetyka.
|
0-1p.
|
|
Razem:
|
7p.
|